Reklama

Takhle to vypadá uvnitř sovětských strojů, které jezdí i v -70°C. Luxus tu nečekejte

Dodnes nikdo nepostavil vůz, který by byl schopen dojet až na Severní pól s větší elegancí. Je ale už dekády starý a hlavně uvnitř vypadá podle toho.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Takhle to vypadá uvnitř sovětských strojů, které jezdí i v -70°C. Luxus tu nečekejte

před hodinou | Petr Miler

Dodnes nikdo nepostavil vůz, který by byl schopen dojet až na Severní pól s větší elegancí. Je ale už dekády starý a hlavně uvnitř vypadá podle toho.

V jak moc zimních podmínkách je s to komfortně fungovat vaše auto? Máte-li benzinový motor, který si se zimou rozumí přece jen lépe, nezávislé topení, pohon všech kol a kvalitní zimní obutí, nemusí být problém ani spousta sněhu a teploty klidně okolo -40°C. To je na sériově vyráběný automobil jistě pozoruhodné a v našich podmínkách už takové možnosti stěží využijete, pokud byste ale chtěli vyrazit k Severnímu pólu, potřebujete něco ještě mnohem lepšího.

V místech, kde za silného větru panují teploty i pod -70°C, nic tam neroste, přežije tam jen pár živočichů a do nejbližšího obchodu s čímkoli to mohou být stovky kilometrů, potřebujete něco ještě docela jiného. Potřebujete v podstatě soběstačný pojízdný dům, který si ale nevystačí s koly, potřebuje pásy. A protože musí být schopen ujet tisíce kilometrů bez kontaktu s civilizací, musí být také patřičně velký, těžký a silný, aby uvezl už jen palivo pro sebe sama a vše nezbytné pro život posádky.

Právě o takovém stroji jsme psali letos v létě. Vznikl v dobách studené války v dobách, kdy se moc nad nejsevernějšími místy zeměkoule zdála být strategicky podstatná při soupeření Spojených států a Sovětského svazu. Místem jeho zrodu ale nebyly USA, nýbrž SSSR, kde nenapadlo tamní konstruktéry nic lepšího, než vzít podvozek tanku a na něj připevnit jakousi autonomní ubikaci. Byl to velmi promyšlený dopravní prostředek, o kterém se říkalo, že byste v něm přežili i jadernou apokalypsu - týdny z něj nebylo nutné vycházet dokonce ani ve chvíli, kdy se porouchal. K dispozici bylo vše od tepla až po jídlo, od kuchyně po koupelnu - prostě všechno, co byste mohli potřebovat k životu.

Tento stroj si říkal Charkovčanka a i když měl původně sloužit jen do 70. let, nakonec byl nasazován až donedávna. To byla ovšem jeho první generace, právě v 70. letech spatřila světlo světa druhá. S ohledem na svou vnější podobu možná nebyla tak působivá, nabídla ale prakticky totéž v modernějším provedení. A co je pozoruhodné, slouží dodnes - dosud nikoho možná ani nenapadlo a hlavně nepřimělo postavit jiný podobný stroj, který by se byl schopen s grácií pohybovat i v těch nejextrémnějších zimních podmínkách na zemi.

Právě na jednu Charkovčanku druhé generace se nyní můžeme podívat do detailu na snímcích přímo z oblasti pólu. Už vnější pohledy jsou fascinující, hlavně ale kvůli okolnímu prostředí. Podívejte se, jak moc jsou tahle auta zavanuta sněhem po jediné noci. Člověk by čekal, že jsou to roky opuštěné stroje, ale omyl, jsou stále používané a jakmile vykoukne slunce, ukáže docela jiný obrázek.

Pravda, nikterak krásný, jsou to vozy ze 70. let a vypadají podle toho, stále jsou ale schopny se pohybovat i ubytovat ve svém nitru až osmičlennou posádku, dnes polárních badatelů. A právě ti nám nabízí i výjimečný pohled do nitra Charkovčanky. Ukazuje, že navzdory tomu, že jde o nejkomfortnější možnost, jak dojet klidně až na Severní pól, vysloveně komfortní není. Znát je tu nejen stáří, ale i to, jak obtížné je takové auto na takovém místě, za takových okolností udržovat. Nečekejte, že si co týden zajede kamsi k Moskvě do servisu, nic než extrémní zimu prakticky nezná.

Přesto je tu k vidění všechno, co tenhle stroj od začátku sliboval - kuchyně, ložnice, koupelna, jakási společenská místnost, více toalet... To všechno tu v malém a také řádně ošuntělém provedení vidíme. Asi to vysloveně neláká se s Charkovčankou vydat tam, kam dokáže dojet jen ona, ale kdo říkal, že brázdit Antarktidu v podobném stroji je něco krásného? Zní to možná romanticky a dobrodružně, realitu života v takových místech ale právě vidíte před sebou.

Takhle to vypadá uvnitř sovětských strojů, které jezdí i v -70°C. Luxus tu nečekejte - 1 - Charkovcanka II zevnitr 2018 01Takhle to vypadá uvnitř sovětských strojů, které jezdí i v -70°C. Luxus tu nečekejte - 2 - Charkovcanka II zevnitr 2018 02Takhle to vypadá uvnitř sovětských strojů, které jezdí i v -70°C. Luxus tu nečekejte - 3 - Charkovcanka II zevnitr 2018 03Takhle to vypadá uvnitř sovětských strojů, které jezdí i v -70°C. Luxus tu nečekejte - 4 - Charkovcanka II zevnitr 2018 04Takhle to vypadá uvnitř sovětských strojů, které jezdí i v -70°C. Luxus tu nečekejte - 5 - Charkovcanka II zevnitr 2018 05Takhle to vypadá uvnitř sovětských strojů, které jezdí i v -70°C. Luxus tu nečekejte - 6 - Charkovcanka II zevnitr 2018 06Takhle to vypadá uvnitř sovětských strojů, které jezdí i v -70°C. Luxus tu nečekejte - 7 - Charkovcanka II zevnitr 2018 07Takhle to vypadá uvnitř sovětských strojů, které jezdí i v -70°C. Luxus tu nečekejte - 8 - Charkovcanka II zevnitr 2018 08Takhle to vypadá uvnitř sovětských strojů, které jezdí i v -70°C. Luxus tu nečekejte - 9 - Charkovcanka II zevnitr 2018 09Takhle to vypadá uvnitř sovětských strojů, které jezdí i v -70°C. Luxus tu nečekejte - 10 - Charkovcanka II zevnitr 2018 10Takhle to vypadá uvnitř sovětských strojů, které jezdí i v -70°C. Luxus tu nečekejte - 11 - Charkovcanka II zevnitr 2018 11Takhle to vypadá uvnitř sovětských strojů, které jezdí i v -70°C. Luxus tu nečekejte - 12 - Charkovcanka II zevnitr 2018 12Takhle to vypadá uvnitř sovětských strojů, které jezdí i v -70°C. Luxus tu nečekejte - 13 - Charkovcanka II zevnitr 2018 13Takhle to vypadá uvnitř sovětských strojů, které jezdí i v -70°C. Luxus tu nečekejte - 14 - Charkovcanka II zevnitr 2018 14Takhle to vypadá uvnitř sovětských strojů, které jezdí i v -70°C. Luxus tu nečekejte - 15 - Charkovcanka II zevnitr 2018 15Takhle to vypadá uvnitř sovětských strojů, které jezdí i v -70°C. Luxus tu nečekejte - 16 - Charkovcanka II zevnitr 2018 16Takhle to vypadá uvnitř sovětských strojů, které jezdí i v -70°C. Luxus tu nečekejte - 17 - Charkovcanka II zevnitr 2018 17Takhle to vypadá uvnitř sovětských strojů, které jezdí i v -70°C. Luxus tu nečekejte - 18 - Charkovcanka II zevnitr 2018 18Takhle to vypadá uvnitř sovětských strojů, které jezdí i v -70°C. Luxus tu nečekejte - 19 - Charkovcanka II zevnitr 2018 19Takhle to vypadá uvnitř sovětských strojů, které jezdí i v -70°C. Luxus tu nečekejte - 20 - Charkovcanka II zevnitr 2018 20Takhle to vypadá uvnitř sovětských strojů, které jezdí i v -70°C. Luxus tu nečekejte - 21 - Charkovcanka II zevnitr 2018 21Takhle to vypadá uvnitř sovětských strojů, které jezdí i v -70°C. Luxus tu nečekejte - 22 - Charkovcanka II zevnitr 2018 22Takhle to vypadá uvnitř sovětských strojů, které jezdí i v -70°C. Luxus tu nečekejte - 23 - Charkovcanka II zevnitr 2018 23Takhle to vypadá uvnitř sovětských strojů, které jezdí i v -70°C. Luxus tu nečekejte - 24 - Charkovcanka II zevnitr 2018 24Takhle to vypadá uvnitř sovětských strojů, které jezdí i v -70°C. Luxus tu nečekejte - 25 - Charkovcanka II zevnitr 2018 25
Výjimečný pohled na jednu ze strále sloužících Charkovčanek ukazuje, jak tyhle jedinečné stroje vypadají dnes, zvenčí i zevnitř. Žádná nádhera to není, ale slouží. A nerozhází je ani to, že po jedné noci nejsou skoro vidět...

Zdroj: Trinixy

Petr Miler

Další zajímavé články:

Reklama
Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama

Reklama