Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Tatra je dodnes jediným autem, které jako safety car srazilo pilota při závodě F1
4.8.2019 | Petr Miler
Je to něco, jako kdyby shořela hasičská zbrojnice nebo byla vykradena policejní stanice. Přesto se to stalo a speciální verze Tatry 613 byla u toho.
O tomto víkendu se jel další ročník Velké ceny Maďarska, svého času historického podniku, který bohatý svět „kapitalistické” Formule 1 alespoň o jednom víkendu v roce naservíroval pod nos chudým obyvatelům „socialistického” východu. Ačkoli její původní smysl byl právě takový, jezdí se do současnosti, a tak jsme mohli i dnes sledovat další marný pokus Verstappena a spol. něco změnit na dominanci Mercedesů.
My ale pro tuto chvíli obrátíme vaši pozornost k roku 1995, kdy se v Maďarsku stalo něco významného i z českého pohledu. Tamní grand prix totiž měla úzkou spojitost i s československou a později českou Tatrou, která Hungaroring zásobovala safety cary postavenými na základech modelu 613. A právě v roce 1995 se odehrálo něco nevídaného.
Do tehdejšího nedělního závodu nastoupil rovněž Taki Inoue, jeden z proslulých smolařů světa Formule 1. Na poměry běžných řidičů jistě velice kompetentní pilot se mezi smetánkou mužů volantu neodkázal prosadit tak, jak by si sám představoval, do historie se ale přesto zapsal. Stal se totiž dodnes jediným pilotem F1, kterého při závodě srazil safety car, který mu přijel na pomoc. A jak asi tušíte, oním autem se stala Tatra s označením 623-R.
Podobné události se staly i jindy, ale buď ne o závodě během přímého přenosu, nebo oním vozem nebyl přímo safety car. Inoue měl s touto situací už zkušenosti, neboť vzhledem k jeho smůle jej za jiných okolností srazili už v Monaku. Až v Maďarsku si ale mohl bolestivě vychutnat svou minutu slávy.
V závodě se mu vzňal motor, což maršálové kolem trati začali ihned řešit. Sám Inoue chtěl pomoci, a tak se chopil hasicího přístroje, udělal to ale tak nešikovně, že když se s ním vracel k vozu, přeťal dráhu Tatry, která jej nabrala na přední kapotu. Kameramani i fotografové byli u toho, a tak vše můžeme vidět, jak se to onoho osudného dne stalo.
Inoue se po nárazu začal svíjet bolestí a nepřeháněl - náraz mu zlomil nohu. Nebylo to ale až tak hrozné zranění, aby přišel o další závod, což se nedá říci o budoucí účasti Tatry 623-R v podobě safety car na závodech F1. Nová pravidla FIA učinila její působení v této roli nemožné, nemluvě o tom, že šlo tou dobou už o 10 let starý vůz. Auto ale dodnes stojí v kopřivnickém muzeu Tatry, jak ostatně můžete vidět na fotkách Michala Poláška níže.
Pro úplnost dodejme, že v samotném závodě vyhrál Damon Hill před Davidem Coulthardem, oba na Williamsech. Pozdější mistr světa Michael Schumacher pro závadu motoru nedokončil.
Tatra se zapsala do historie F1 jako jediné auto, které při závodě srazilo pilota, kterému jelo na pomoc
T623-R v kopřivnickém muzeu Tatry
Zdroje: F1 in the 1990s@Twitter, Rozhlas.cz
Bleskovky
- Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
včera - Muž ukázal, jak samořídicí taxíky Googlu ošálí tričko s nápisem Stop, tohle má být ta brzká budoucnost?
6.5.2024 - Majiteli jen dva roky starého auta odešel motor a Audi ho odmítlo opravit v záruce. Expert ukázal, co vedlo k neštěstí za 700 tisíc
6.5.2024
Nové na MotoForum.cz
- Nová pravidla od roku 2027 včera 17:19
- Petr Najman si ze Slováckého okruhu odváží dvě trofeje včera 09:45
- Zanáška si spravil chuť, ve Starém Městě si vyjel podium včera 09:21
- König v prvních závodech IDM nebodoval 6.5.2024
- Na Sachsenringu pokračovalo MS-Side 6.5.2024
Nejnovější články
- Němci vyzkoušeli auto od Xiaomi se vzhledem i dynamikou Porsche za cenu Škody. Je prý jen dobře, že se sem nedováží
před 10 hodinami - Oprava nepatrného ťukance na elektrickém Rivianu vyšla majitele tak draho, že místo ní mohl mít celé nové auto
před 11 hodinami - Němečtí rodiče odmítají domácí auta jako vozy pro rodinu, v anketě s 25 tisíci respondenty dali přednost Škodě
včera - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
včera - Ex-manažer Audi promluvil: Firma vsadila na špatného koně, ignoruje zákazníky, zabíjí klíčová auta a utápí se v byrokracii
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva