Tatra 613 GTH: ze snu o závodění je dnes jen smutný vrak

Ideou 613 GTH bylo navázat na úspěchy Tatry 603 B5, postavený vůz se nevešel do žádné kategorie FIA. Jeho současný osud je neveselý.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Tatra 613 GTH: ze snu o závodění je dnes jen smutný vrak

16.1.2016 | Marek Bednář

Tatra 613 GTH: ze snu o závodění je dnes jen smutný vrak

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Ideou 613 GTH bylo navázat na úspěchy Tatry 603 B5, postavený vůz se nevešel do žádné kategorie FIA. Jeho současný osud je neveselý.

Tatra 613 je známa zejména jako „papaláškára”, tedy vůz, který vozil politiky nejprve komunistické a po revoluci také demokratické vlády. Občas se najde zmínka také o Tatře 623, která jezdila v několika exemplářích u záchranářských týmů napřed na Hungaroringu a později také na okruhu v Mostě. Tatra ale měla chuť i závodit, zopakovat úspěchy vozu T603 B5, a tak v 80. letech vznikl ještě jeden vůz - Tatra 613 GTH, Gran Turismo Hungaroring.

Stál na platformě závodní 623, ale bylo tu několik klíčových rozdílů. Ty nejviditelnější jsou na karoserii - všimněte si rozšířených blatníků, nástavců prahů a odpovídajícím způsobem upravených nárazníků. Ty jsou „jen” upravenými sériovými kusy, ale nástavce blatníků jsou laminátové a jsou přinýtované k blatníkům. Také je vidět absence jakýchkoliv okras na sloupcích a okapnic. Hlavní cíl byl snížení hmotnosti, ale jako vedlejší benefit se dostavilo výrazné snížení aerodynamického hluku.

Co už tolik vidět není, jsou hliníkové panely karoserie. Z hliníkového plechu jsou přední blatníky, dveře, kryty předních světel, spodní kryt středového tunelu, ochranný plech před motorem a také nástavce prahů. Zadní blatníky už jsou plechové, jen zmizely větrací mřížky, a přední kapota i víko motoru vzadu jsou upravené sériové díly.

Vzadu si všimněme ještě střešního spoileru, který je plechový, nastavitelný a slouží k přivádění vzduchu do motorového prostoru. Spoiler na víku motoru má stejný účel a také je nastavitelný, ale je údajně ze dřeva. V motorovém prostoru je vzduch dále usměrněn, aby co nejlépe chladil motor a bylo ho dost i pro sání.

V duchu co největšího snižování hmotnosti se nese i interiér. Není tu nic, co by nebylo nutné; zadní sedačky samozřejmě vůbec, na fotkách je vidět později dodaná lavice, až když byl vůz už v soukromých rukou. Přední skořepinové sedačky a čtyřbodové bezpečnostní pásy vznikly extra pro tento vůz. Volant od firmy BBS není pozdějším dodatkem, je tu údajně od začátku a je odnímatelný. Palubní deska včetně přístrojového štítu pochází z Tatry 613-3.

Co originální údajně není, je hlavice řadicí páky, která ovládá pětistupňový manuál, a pokovená skleněná okna - původně tu bylo plexisklo s malým větracím otvorem na straně řidiče. Tak daleko šlo odlehčování T613 GTH a úspěchy se dostavily - vůz s plnou nádrží, ale bez řidiče váží 1 270 kg. A určitě má i lepší aerodynamické vlastnosti.

Podvozek dostal speciální odpružení, vyvinuté v národním podniku Autobrzdy Jablonec. Kromě tlumičů v pružinách, nikoliv vedle, jsou ony pružiny kratší a světlá výška vozu tak je 100 mm. Tlumiče jsou nastavitelné, stejně jako odklon kol a řízení; nastavitelné prvky podvozku je možné vidět mezi fotografiemi. Zadní náprava dostala příčný stabilizátor, pro jehož tyčky byla upravena zadní ramena - byly do nich vyříznuty díry, aby bylo tyčky jak uchytit.

Za zadní nápravou původně seděl 3,8litrový vzduchem chlazený osmiválec, jedna z verzí motoru, který se montoval do „běžné” Tatry 613 a který pracuje i v MTX Tatře V8 nebo třeba v Tatře Grafit. Původně měl dva karburátory Jikov 32/34 EDSR, ale později se údajně do vozu dostaly karburátory Weber a chvíli tam dokonce mělo být elektronické vstřikování. V současnosti je podle dostupných informací T613 GTH osazena 4,4litrovou verzí oné V8 s upravenými karburátory Jikov 32/34 EDSR. A má dávat 285 koní.

Tatra 613 GTH měla závodit, ovšem v průběhu stavby se zjistilo, že se nevejde do žádné kategorie FIA. Přesto byla dokončena a nějakou dobu jezdila alespoň jako safety car právě na Hungaroringu. Pak ale zůstala nevyužita a v současné době, jak vidno z dostupných informací a fotografií, které si můžete prohlédnout níže, je schovaná v soukromé garáži, kde se na ni práší.

Je to větší škoda o to, že existuje jen tento jediný kus, jen jeden prototyp. Existují plány na zprovoznění, ovšem jak to s nimi vypadá, zda se na voze pracuje, nám není známo. Byla by to jistě ohromná atrakce na jakékoli automobilové akci, nejen české. Snad se jednou podaří vůz opět dostat do stavu, kdy pohled na něj bude jen těšit...


Tatra 613 GTH: ze snu o závodění je dnes jen smutný vrak - 1 - tatra 613 gth 000Tatra 613 GTH: ze snu o závodění je dnes jen smutný vrak - 2 - tatra 613 gth 000aTatra 613 GTH: ze snu o závodění je dnes jen smutný vrak - 3 - tatra 613 gth 000b
Dobových snímků ještě pojízdné 613 GTH se zachovalo minimum

Tatra 613 GTH: ze snu o závodění je dnes jen smutný vrak - 4 - tatra 613 gth 014Tatra 613 GTH: ze snu o závodění je dnes jen smutný vrak - 5 - tatra 613 gth 009Tatra 613 GTH: ze snu o závodění je dnes jen smutný vrak - 6 - tatra 613 gth 011Tatra 613 GTH: ze snu o závodění je dnes jen smutný vrak - 7 - tatra 613 gth 010Tatra 613 GTH: ze snu o závodění je dnes jen smutný vrak - 8 - tatra 613 gth 018Tatra 613 GTH: ze snu o závodění je dnes jen smutný vrak - 9 - tatra 613 gth 029
Dnes je vůz v neveselém stavu, naděje na jeho návrat do formy ale existuje

Další fotografie aktuálního stavu Tatry 613 GTH si můžete prohlédnout v galerii na webu Tatra700.cz.

Zdroje: Tatra700.cz, Tatra Club

Marek Bednář

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.