Tento muž měl být mistrem světa F1 v roce 1982. Zmrzačil se, zemřel, zapomnělo se na něj

Dnes u nás téměř neznámý pilot žil ve stínu Gillese Villeneuva. Když ho mohl překročit a mířil za titulem, stal se sám obětí jedné z nejkrvavějších sezón F1.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Tento muž měl být mistrem světa F1 v roce 1982. Zmrzačil se, zemřel, zapomnělo se na něj

30.8.2019 | Petr Miler

Dnes u nás téměř neznámý pilot žil ve stínu Gillese Villeneuva. Když ho mohl překročit a mířil za titulem, stal se sám obětí jedné z nejkrvavějších sezón F1.

Předoni korunovaný a opět předloni aktivní kariéru ukončivší světový šampion Formule 1 Nico Rosberg není první člověk tohoto jména, který toto mistrovství vyhrál. V roce 1982 pohár získal první stálý finský závodník v F1 Keijo Erik Rosberg, kterého svět znal pod jménem Keke. Byl to jeho jediný titul mistra světa v F1. Podle některých byl ale skutečným šampionem sezóny roku 1982 někdo úplně jiný - někdo, po kom dnes mezi širokou veřejností neštěkne ani pes a na koho s obdivem vzpomínají jen zasvěcení: Didier Pironi.

Tento Francouz se narodil v roce 1952 a profesionálním závodním jezdcem se stal v roce 1972 v rámci sponzorství Pilot Elf, stejného programu, který vedl ke vstupu Alaina Prosta, Reného Arnouxe a Patricka Tambaye do Formule 1. Pironi se stal šampionem Formule Renault a Formule 3, načež se v roce 1978 dostal do F1, konkrétně do týmu Tyrrell.

Ve stejný rok ale ještě vyhrál čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans, a to hlavně sám. Pro poslední hodiny závodu měl do kokpitu Renaultu Alpine usednout Jean-Pierre Jassaud, ale o 15 let starší parťák byl už dehydrovaný a vyčerpaný, takže Pironi zůstal za volantem a dovedl vůz do cíle. Po zastavení v boxech byl tak unaven, že nebyl schopen sám vylézt z kokpitu, museli ho vytáhnout.

Pro rok 1980, už jako stálý jezdec F1, podepsal smlouvu s týmem Ligier. Ve stejné sezóně dosáhl prvního vítězství v F1, a to při Velké ceně Belgie na okruhu Zolder. Ligiery byly dost nespolehlivé, Enzo Ferrari si tak přes nekonzistentní výsledky snadno uvědomil Pironiho kvality a pro rok 1981 ho naverboval do svého týmu po bok člověka mnohem slavnějšího - Gillese Villeneuva.


Tento muž měl být mistrem světa F1 v roce 1982. Zmrzačil se, zemřel, zapomnělo se na něj - 1 - didier pironi 1982 01Tento muž měl být mistrem světa F1 v roce 1982. Zmrzačil se, zemřel, zapomnělo se na něj - 2 - didier pironi 1982 02aTento muž měl být mistrem světa F1 v roce 1982. Zmrzačil se, zemřel, zapomnělo se na něj - 3 - didier pironi 1982 04
Pironi zažil na svou dobu raketový vzestup ve špičkovém závodění - ve 26 letech byl absolutním vítězem Le Mans, ve 28 vítězem závodu F1 a v 29 sedlal Ferrari, tradičně jeden z nejlepších monopostů světa

Sezóna roku 1981 nebyla pro Ferrari příliš úspěšná, protože monoposty 126CK nebyly příliš spolehlivé. Kolikrát ani jeden z vozů Ferrari nedojel; šampionem se stal Nelson Piquet na Brabhamu. Pro rok 1982 ale tým konstruktérů pod vedením Harveyho Postlethwaita sestrojil novou verzi 126C2, která byla výrazně lepší. Obě auta měla 1,5l šestiválec s turbodmychadlem a využívala Bernoulliho principu pro zlepšení přítlaku.

Kontroverze přišla při závodě v San Marinu, který se jel na okruhu Imola. Od 45. kola ze 60 se Villeneuve a Pironi střídali ve vedení a tým mnohokrát ukázal oběma pilotům ceduli s nápisem SLOW - Zpomalte. Oba jeli pomaleji, podle instrukcí týmu měli prostě v klidu dojet pro první a druhé místo a hlavně nerozbít vozy. V posledním kole ale Pironi přidal, přejel Villeneuva, a tak se stal vítězem.

Villeneuva to rozčílilo, myslel si, že měl závod po instrukci ke zpomalení vyhrát on. Během posledních pár kol se ti dva předjížděli, ovšem Villeneuve měl za to, že Pironi má zůstat druhý a že se předjížděním jen snaží zabít nudu. Pironi naopak podle vlastních slov věřil, že má dál závodit, a podle toho se choval.

Podle šéfmechanika Paola Scaramelliho bylo ještě před závodem dohodnuto, že pokud budou Renaulty mimo hru, což se stalo, pak závodník, který bude zrovna ve vedení, v něm zůstane do konce závodu. Marco Piccinini, manažer týmu, naopak ještě později uvedl, že šlo skutečně o nedorozumění. A někteří tvrdí, že Villeneuve prostě jen neunesl fakt, že existuje pilot, který je v plném závodním tempu ve stejném autě dokáže porazit. V každém případě, týmoví kolegové, kteří byli přáteli, už jimi dále nezůstali - Villeneuve tohle předjetí vnímal jako obrovskou zradu. Prohlásil, že s Pironim už nikdy nepromluví.

Další závod se konal v belgickém Zolderu a Gilles Villeneuve se snažil překonat Pironiho nejlepší kvalifikační čas. Měl poslední sadu pneumatik těsně před koncem kvalifikace, v ostrém kole ale měl vážnou nehodu. Za horizontem spatřil výrazně pomalejšího Jochena Masse. Ten o něm věděl též, a tak mu uhnul doprava, aby Villeneuvovi uvolnil závodní stopu, jenže Kanaďan už byl rozhodnutý zvolit tutéž stopu pro předjetí. Auta se srazila, Villeneuvovo Ferrari vyletělo ve 200 - 225 km/h do vzduchu. Pokračovalo v letu asi 100 metrů, pak se zapíchlo do země a roztrhalo na kusy.

Tento muž měl být mistrem světa F1 v roce 1982. Zmrzačil se, zemřel, zapomnělo se na něj - 4 - gilles villeneuve 02Tento muž měl být mistrem světa F1 v roce 1982. Zmrzačil se, zemřel, zapomnělo se na něj - 5 - gilles villeneuve 1982 nehoda zolder 03Tento muž měl být mistrem světa F1 v roce 1982. Zmrzačil se, zemřel, zapomnělo se na něj - 6 - gilles villeneuve 1982 nehoda zolder 04
Villeneuvova nehoda je jednou nejbrutálnějších v historii F1 - pilot po nehodě vyletěl z vozu bez přilby, jeho šance na přežití byly prakticky nulové

Villeneuve byl do té doby stále připoutaný v autě, pak ale rozpadajícího se auta vylétl ven, ztratil i přilbu a putoval dalších 50 metrů do plotu, kde zůstal viset. Doktor byl na místě během půl minuty a nedýchajícího, ale živého Villeneuva intuboval. Po převozu do nemocnice byla diagnostikována fatální zlomenina v oblasti krku. Závodníkovi nebylo pomoci a ten den večer zemřel. Podle mnohých to bylo nepřímou vinou Pironiho - měli za to, že Pironi věděl, že nesmlouvavým vítězstvím v Imole Villeneuva rozhodí, že mu to bude chtít vrátit za každou cenu. To se možná i stalo a Villeneuva jeho nedorozumění s Massem stálo život.

Po téhle nehodě se Pironi ocitl na cestě k titulu mistra světa sezóny 1982 - byl to skvělý pilot a měl špičkové auto. Poměrně brzy se ale dostal do velkého stresu, jednak kvůli antipatiím k jeho osobě kvůli Villeneuvově nehodě, jednak kvůli tomu, že jeho manželství, čerstvě započaté, kolabovalo po jeho údajné nevěře.

Další zdroj stresu měla být smrt Riccarda Palettiho, pilota F1 týmu Osella, a to tím spíš, že se Paletti zabil „o Pironiho”. Při kanadské Velké ceně v červnu 1982 trvalo dlouho, než se rozsvítí zelená, a Pironiho vozu zhasl motor. Zvedl ruku jako signál problému, ale nikdo si toho nevšiml a závod byl odstartován. Většina aut se nehybnému Ferrari vyhnula, pár jich o ně zavadilo a dostalo se do drobnějších nehod.

Paletti viděl stojící vůz až na poslední chvíli a vyhnout se nedokázal. Narazil do něj v rychlosti 180 km/h, což ho vystřelilo do dráhy dalšího vozu Geoffa Leese. Paletti zůstal zaklíněný v autě v bezvědomí. Pironi spolu s šéfem lékařů FIA Sidem Watkinsem byli na místě první a snažili se Palettimu pomoci, ale Osella vzplála.

Dost dlouho trvalo oheň uhasit a poté celých 25 minut zabralo vyřezat Palettiho, stále v bezvědomí, z kokpitu. Byl převezen do nemocnice, kde zemřel, pravděpodobně na následky otravy toxickým kouřem ve spojení s vážnými zraněními hrudníku, které ztěžovaly dýchání. Třiadvacetiletý Paletti zemřel při svém vůbec prvním závodu ve Formuli 1, v týden svých 24. narozenin, před očima vlastní matky. Sezóna 1982 byla skutečně mimořádně tragická.

Tento muž měl být mistrem světa F1 v roce 1982. Zmrzačil se, zemřel, zapomnělo se na něj - 7 - riccardo paletti nehoda montreal 1982 01Tento muž měl být mistrem světa F1 v roce 1982. Zmrzačil se, zemřel, zapomnělo se na něj - 8 - riccardo paletti nehoda montreal 1982 04Tento muž měl být mistrem světa F1 v roce 1982. Zmrzačil se, zemřel, zapomnělo se na něj - 9 - riccardo paletti nehoda montreal 1982 06
Pironi se navzdory své kontroverzní pověsti nikdy nebál pomoci kolegům v nouzi - zde ho vidíme jako prvního u vozu Riccarda Palettiho ještě před tím, než vzplál

Pironi tehdy dojel devátý. Jeho chování se v létě roku 1982 postupně měnilo. Původně to byl tichý člověk s vybranými způsoby, ale po onom vítězství v Imole u něj začínala převládat arogance. Podle jiných se ale spíš stával drsnějším, sklíčenějším a zarputilejším pro všechno, co v té sezóně zažil - smrt týmového kolegy, smrt člověka, který naboural do jeho vozu, problémy v osobním životě a odpor části veřejnosti, která si jej spojovala se smrtí tehdy velmi populárního Villeneuva. To všechno jej měl dostávat ke dnu.

Platilo to ale jen v osobním životě, ne v tom profesním. Na tratích velkých cen Pironi jasně dominoval a jen v oné nešťastné velké ceně Kanady dojel mimo body - ve všech ostatních závodech stál „na bedně” a jasně vládl šampionátu. Po 11 závodech z 16 byl první s 39 body, druhý byl Watson s 30 a třetí Rosber s 27. To byl poměrně značný náskok, uvážíme-li tehdejší bodovací systém (9, 6, 4, 3, 2, 1), nakonec, nikdo za celou sezónu nevyhrál více než dva závody.

Při německé Velké ceně v srpnu 1982, ještě v prvních neměřených trénincích, jezdil podle některých svědků jako blázen. Za deště byl na Hockenheimringu - tehdy ještě s téměř původním půdorysem, nikoliv s dnešním - o 1,5 až 2 vteřiny na kolo rychlejší než Patrick Tambay, který seděl v druhém Ferrari místo Villeneuva.

Jeden z problémů monopostů využívajících Bernoulliho principu byl ten, že v dešti byla voda zpod nich vytlačována ve formě jemné vodní tříště, čímž de facto vytvářela na trati hustou mlhu. Počasí tehdy na Hockenheimringu bylo velmi nestálé a hlavní problémy skutečně přinesla voda na trati, nikoliv Pironiho jízda.

Na jižní rovince okruhu zrychloval a viděl monopost Williams, řízený Irem Derekem Dalym. Ten uhnul, jak se patří. Jenže ve vodní tříšti před ním byl ještě Renault Alaina Prosta, o kterém Pironi nevěděl. Aniž by pustil plyn, vlétl do mlhy, kde ve vysoké rychlosti narazil do Prostova zadního kola. To katapultovalo Ferrari několik metrů do vzduchu nosem vzhůru. Po dopadu na zem se několikrát přetočilo a po dvou stovkách metrů od nárazu do Prostova Renaultu se konečně zastavilo. Stále ve vysoké rychlosti a nosem přímo do svodidel. Nosem, ve kterém byly Pironiho nohy.

Ferrari 126C2 bylo možná rychlé, ale pasivní bezpečnosti - dá-li se to u F1 tak nazvat - příliš nepobralo, a to ani na svou dobu. První na scéně byl Nelson Piquet a začal se záchranou. Lékaři přijeli na místo jen o pár chvil později a údajně kdyby se zpozdili jen o jednotky minut, Pironi by zemřel v důsledku šoku.

Kromě: „Dostaňte mě ven!” křičel Pironi údajně také: „Nenechte je vzít mi nohy!” směrem k Sidu Watkinsovi. Ten mu slíbil, že k amputaci, která vážně hrozila, určitě nedojde. Obě nohy byly zlámané a jeden kotník byl rozdrcený. Trvalo půl hodiny, než Pironiho, už pod vlivem sedativ, dostali z auta i se zbytky jeho nohou.

Tento muž měl být mistrem světa F1 v roce 1982. Zmrzačil se, zemřel, zapomnělo se na něj - 10 - didier pironi 1982 nehoda hockenheimring 01Tento muž měl být mistrem světa F1 v roce 1982. Zmrzačil se, zemřel, zapomnělo se na něj - 11 - didier pironi 1982 nehoda hockenheimring 02Tento muž měl být mistrem světa F1 v roce 1982. Zmrzačil se, zemřel, zapomnělo se na něj - 12 - didier pironi 1982 nehoda hockenheimring 04
Pironiho nehoda v Hockenheimu byla další, která v roce 1982 zaváněla smrtí - po velmi podobné zemřel v důsledku tukové embolie o čtyři roky dříve Ronnie Peterson, další řidičské eso své doby

Pironi byl převezen do nemocnice v Heidelbergu. Dva další týdny týdny byly nekonečným cyklem anestetik, operací a posudků. Chirurgové jeho nohy dali dohromady, ovšem bylo potřeba mnoha operací, z nichž některé trvaly až šest hodin. Na scéně se objevil přesně o rok později, na Hockenheimringu jako divák. Stál na vlastních nohou, o berlích. Trvalo další tři roky, než byl schopen chodit bez nich.

V prvních 11 závodech šestnáctidílného šampionátu roku 1982 získal dvě vítězství a 39 bodů, což stačilo na druhé místo v celkovém pořadí. Jak stojí i výše, titul tehdy získal se 44 body Keke Rosberg, který za celou sezónu vyhrál jen jediný závod, tři nedokončil, z jednoho byl diskvalifikován a do jednoho vůbec nenastoupil. Stačilo to.

Pironi měl závodění v krvi, ale zejména kvůli pravému kotníku, který nebyl schopný vydržet zátěž Formule 1, se do kokpitu monopostu už nevrátil. Pustil se však do závodění na motorových člunech. V srpnu roku 1987 při závodě okolo ostrova Wight v Lamanšském průlivu jeho člun, pojmenovaný „Kolibřík 4”, rozhodil úplav od nedaleko se pohybujícího tankeru.

Člun vylétl do vzduchu v rychlosti zhruba 160 km/h a na vodu dopadl vzhůru nohama. Pro všechny tři členy posádky člunu to znamenalo velmi rychlou smrt; oficiální příčina Pironiho úmrtí byla utopení po vážném zranění hlavy. Pironimu bylo teprve 35 let a zemřel tak, jak strávil většinu svého života - s plynem na podlaze.

Dovršil se tím tragický osud dnes u nás téměř neznámého závodníka, kterého dělila jen trocha štěstí od toho, abychom na něj vzpomínali jako na jednu z velkých řidičských hvězd automobilové historie. Trůn pro nejlepšího pilota v roce 1982 obsadil Keke Rosberg, kterého nám nedávno důrazně připomněl jeho syn Nico. A je tu ještě jedno pozoruhodné pojítko mezi sezónami 2016 a 1982 - poté, co Pironi zemřel, se mu narodila dvojčata, která už dříve počal s Catherine Goux. Byli to dva chlapci, kteří na počest dvou velkých pilotů dostali jména Didier a Gilles. Ten druhý jmenovaný od roku 2014 pracuje jako technik v týmu Mercedes AMG Petronas a byl to i on, kdo pomáhal Nicu Rosbergovi k titulu. Cesty osudu jsou někdy skutečné nevyzpytatelné...

Kompletní fotogalerie

Tento muž měl být mistrem světa F1 v roce 1982. Zmrzačil se, zemřel, zapomnělo se na něj - 13 - didier pironi 1982 01Tento muž měl být mistrem světa F1 v roce 1982. Zmrzačil se, zemřel, zapomnělo se na něj - 14 - didier pironi 1982 02Tento muž měl být mistrem světa F1 v roce 1982. Zmrzačil se, zemřel, zapomnělo se na něj - 15 - didier pironi 1982 02aTento muž měl být mistrem světa F1 v roce 1982. Zmrzačil se, zemřel, zapomnělo se na něj - 16 - didier pironi 1982 03Tento muž měl být mistrem světa F1 v roce 1982. Zmrzačil se, zemřel, zapomnělo se na něj - 17 - didier pironi 1982 04Tento muž měl být mistrem světa F1 v roce 1982. Zmrzačil se, zemřel, zapomnělo se na něj - 18 - didier pironi 1982 nehoda hockenheimring 01Tento muž měl být mistrem světa F1 v roce 1982. Zmrzačil se, zemřel, zapomnělo se na něj - 19 - didier pironi 1982 nehoda hockenheimring 02Tento muž měl být mistrem světa F1 v roce 1982. Zmrzačil se, zemřel, zapomnělo se na něj - 20 - didier pironi 1982 nehoda hockenheimring 03Tento muž měl být mistrem světa F1 v roce 1982. Zmrzačil se, zemřel, zapomnělo se na něj - 21 - didier pironi 1982 nehoda hockenheimring 04
Didier Pironi vážně havaroval na Hockenheimringu. Přežil, ale závodit v F1 už nemohl

Tento muž měl být mistrem světa F1 v roce 1982. Zmrzačil se, zemřel, zapomnělo se na něj - 22 - gilles villeneuve 01Tento muž měl být mistrem světa F1 v roce 1982. Zmrzačil se, zemřel, zapomnělo se na něj - 23 - gilles villeneuve 02Tento muž měl být mistrem světa F1 v roce 1982. Zmrzačil se, zemřel, zapomnělo se na něj - 24 - gilles villeneuve 1982 nehoda zolder 01Tento muž měl být mistrem světa F1 v roce 1982. Zmrzačil se, zemřel, zapomnělo se na něj - 25 - gilles villeneuve 1982 nehoda zolder 02Tento muž měl být mistrem světa F1 v roce 1982. Zmrzačil se, zemřel, zapomnělo se na něj - 26 - gilles villeneuve 1982 nehoda zolder 03Tento muž měl být mistrem světa F1 v roce 1982. Zmrzačil se, zemřel, zapomnělo se na něj - 27 - gilles villeneuve 1982 nehoda zolder 03aTento muž měl být mistrem světa F1 v roce 1982. Zmrzačil se, zemřel, zapomnělo se na něj - 28 - gilles villeneuve 1982 nehoda zolder 04Tento muž měl být mistrem světa F1 v roce 1982. Zmrzačil se, zemřel, zapomnělo se na něj - 29 - gilles villeneuve 1982 nehoda zolder 04aTento muž měl být mistrem světa F1 v roce 1982. Zmrzačil se, zemřel, zapomnělo se na něj - 30 - gilles villeneuve 1982 nehoda zolder 05Tento muž měl být mistrem světa F1 v roce 1982. Zmrzačil se, zemřel, zapomnělo se na něj - 31 - gilles villeneuve 1982 nehoda zolder 06Tento muž měl být mistrem světa F1 v roce 1982. Zmrzačil se, zemřel, zapomnělo se na něj - 32 - gilles villeneuve 1982 nehoda zolder 07
Gilles Villeneuve havaroval v belgickém Zolderu

Tento muž měl být mistrem světa F1 v roce 1982. Zmrzačil se, zemřel, zapomnělo se na něj - 33 - riccardo paletti nehoda montreal 1982 01Tento muž měl být mistrem světa F1 v roce 1982. Zmrzačil se, zemřel, zapomnělo se na něj - 34 - riccardo paletti nehoda montreal 1982 02Tento muž měl být mistrem světa F1 v roce 1982. Zmrzačil se, zemřel, zapomnělo se na něj - 35 - riccardo paletti nehoda montreal 1982 03Tento muž měl být mistrem světa F1 v roce 1982. Zmrzačil se, zemřel, zapomnělo se na něj - 36 - riccardo paletti nehoda montreal 1982 04Tento muž měl být mistrem světa F1 v roce 1982. Zmrzačil se, zemřel, zapomnělo se na něj - 37 - riccardo paletti nehoda montreal 1982 05Tento muž měl být mistrem světa F1 v roce 1982. Zmrzačil se, zemřel, zapomnělo se na něj - 38 - riccardo paletti nehoda montreal 1982 06Tento muž měl být mistrem světa F1 v roce 1982. Zmrzačil se, zemřel, zapomnělo se na něj - 39 - riccardo paletti nehoda montreal 1982 07
Riccardo Paletti zemřel při svém vůbec prvním závodě F1

Videa dokumentující bitvu Pironiho s Villeneuvem v Imole, vážně nehody roku 1982 a také Pironiho rekonvalescenci

Petr Miler

Živá témata na fóru

zobrazit vše