Tímto autem jezdili papaláši z NDR. Nic z vozů východního bloku jim nebylo dobré

Když jste komunistickým prominentem v zemi, která vyrábí nanejvýš Trabanty a Wartburgy, máte se služebním autem problém. V NDR ho vyřešili svérázně.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Tímto autem jezdili papaláši z NDR. Nic z vozů východního bloku jim nebylo dobré

27.1.2018 | Petr Miler

Tímto autem jezdili papaláši z NDR. Nic z vozů východního bloku jim nebylo dobré

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Když jste komunistickým prominentem v zemi, která vyrábí nanejvýš Trabanty a Wartburgy, máte se služebním autem problém. V NDR ho vyřešili svérázně.

Když přemýšlíme o autech vládnoucí garnitury států bývalého východního bloku, napadnou nás zejména Tatry 603 a 613, protože v nich jezdili představitelé komunistického režimu v předrevolučním Československu. Byla to auta československé výroby a dodnes jsou vyhledávána.

V NDR byl ale automobilový průmysl znám spíš Trabanty a Wartburgy - a to nebyla zrovna auta, kterými byste chtěli jezdit jako ministři vlády. Tedy, on v nich nechtěl jezdit nikdo, ale běžní občané neměli jinou možnost. Pokud jste ovšem patřili k těm, kteří jsou si mezi rovnými poněkud rovnější, otevíralo to prostor k lecčemu.

Někoho by mohlo napadnout koupit tatrovky od „spřátelené země”, ale pro papaláše z NDR nebyly dost dobré. A tak na to šli jinak. Do flotily státnických aut tam v roce 1982 přibylo extra dlouhé Volvo 760 GLE „Langversion”. Bylo založeno na na verzi 760 Executive, která byla už tak o 16 cm prodloužené oproti standardní 760 GLE.

Změnil se hlavně prostor vzadu, kam krom místa přibyly čtecí lampičky na dlouhém krku a sklápěcí lavice, otočená proti směru jízdy, čelem k zadním sedačkám. Zvenku byl vůz specifický - opět krom své délky - stojánky pro vlajky na přídi. O přestavbu se na zakázku východních Němců postarala švédská karosárna Yngve Nilsson Karosseri a pod kapotou byl 2,7l šestiválec PRV o 170 koních. Automatická klimatizace a rádio byly i v běžné nabídce.

Samozřejmě, v běžné nabídce ve Švédsku či jiných „západních” zemích, východoněmecký úderník si o Volvu mohl nechat jen zdát - jednak by na něj neměl peníze a jednak se nic takového do NDR nedováželo. Přesto nebyla 760 GLE „Langversion” jediným Volvem ve službách SED (Sjednocená socialistická strana Německa) - pro stranické pohlaváry mělo být importováno dalších asi 10 kusů 760 Executive.

Žádné z těchto aut nemělo interiér čalouněný kůží. Důvodem údajně bylo to, že pravá kůže byla příliš podobná kožence, kterou byla potažena sedadla v Trabantu. Naopak kvalitní tkaniny byly v NDR považovány za luxusní zboží. Proto byly interiéry stranických Volv čalouněny velurem.

V rámci východního bloku nicméně nebylo ani zdaleka běžné, aby byť nejvyšší představitelné strany jezdili „západními” auty. I v NDR zpočátku jezdili lídři ve vozech sovětské výroby, ale když ty začaly silně zastarávat, hledali něco jiného. Mercedes-Benz nebo BMW byly samozřejmě tabu a auta z USA by také neprošla.

Švédsko nicméně bylo zemí neutrální, nebylo spojencem imperialistů, a svou levicovou vládou navíc bylo východnímu bloku docela blízko. Proto sáhla SED po švédských vozech. A nebyla sama - údajně i v Polsku jezdili někteří členové komunistické strany vozy Volvo, byť ne takhle výrazně prodlouženými. Ona speciální 760 GLE „Langversion” existuje dodnes a níže si ji můžete do detailu prohlédnout níže. Zejména uspořádání prostoru pro cestující vzadu je pozoruhodné...


Tímto autem jezdili papaláši z NDR. Nic z vozů východního bloku jim nebylo dobré - 1 - volvo 760 gle langversion ddr 02Tímto autem jezdili papaláši z NDR. Nic z vozů východního bloku jim nebylo dobré - 2 - volvo 760 gle langversion ddr 01Tímto autem jezdili papaláši z NDR. Nic z vozů východního bloku jim nebylo dobré - 3 - volvo 760 gle langversion ddr 03Tímto autem jezdili papaláši z NDR. Nic z vozů východního bloku jim nebylo dobré - 4 - volvo 760 gle langversion ddr 04Tímto autem jezdili papaláši z NDR. Nic z vozů východního bloku jim nebylo dobré - 5 - volvo 760 gle langversion ddr 05Tímto autem jezdili papaláši z NDR. Nic z vozů východního bloku jim nebylo dobré - 6 - volvo 760 gle langversion ddr 06Tímto autem jezdili papaláši z NDR. Nic z vozů východního bloku jim nebylo dobré - 7 - volvo 760 gle langversion ddr 07Tímto autem jezdili papaláši z NDR. Nic z vozů východního bloku jim nebylo dobré - 8 - volvo 760 gle langversion ddr 08Tímto autem jezdili papaláši z NDR. Nic z vozů východního bloku jim nebylo dobré - 9 - volvo 760 gle langversion ddr 09Tímto autem jezdili papaláši z NDR. Nic z vozů východního bloku jim nebylo dobré - 10 - volvo 760 gle langversion ddr 10Tímto autem jezdili papaláši z NDR. Nic z vozů východního bloku jim nebylo dobré - 11 - volvo 760 gle langversion ddr 11Tímto autem jezdili papaláši z NDR. Nic z vozů východního bloku jim nebylo dobré - 12 - volvo 760 gle langversion ddr 12Tímto autem jezdili papaláši z NDR. Nic z vozů východního bloku jim nebylo dobré - 13 - volvo 760 gle langversion ddr 13Tímto autem jezdili papaláši z NDR. Nic z vozů východního bloku jim nebylo dobré - 14 - volvo 760 gle langversion ddr 14
Tohle prodloužené Volvo jezdilo ve službách SED, existuje dodnes

Zdroj: Fotoarchiv Kunkel

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše