Tímto autem jezdili papaláši z NDR. Nic z vozů východního bloku jim nebylo dobré

Když jste komunistickým prominentem v zemi, která vyrábí nanejvýš Trabanty a Wartburgy, máte se služebním autem problém. V NDR ho vyřešili svérázně.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Tímto autem jezdili papaláši z NDR. Nic z vozů východního bloku jim nebylo dobré

27.1.2018 | Petr Miler

Tímto autem jezdili papaláši z NDR. Nic z vozů východního bloku jim nebylo dobré

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Když jste komunistickým prominentem v zemi, která vyrábí nanejvýš Trabanty a Wartburgy, máte se služebním autem problém. V NDR ho vyřešili svérázně.

Když přemýšlíme o autech vládnoucí garnitury států bývalého východního bloku, napadnou nás zejména Tatry 603 a 613, protože v nich jezdili představitelé komunistického režimu v předrevolučním Československu. Byla to auta československé výroby a dodnes jsou vyhledávána.

V NDR byl ale automobilový průmysl znám spíš Trabanty a Wartburgy - a to nebyla zrovna auta, kterými byste chtěli jezdit jako ministři vlády. Tedy, on v nich nechtěl jezdit nikdo, ale běžní občané neměli jinou možnost. Pokud jste ovšem patřili k těm, kteří jsou si mezi rovnými poněkud rovnější, otevíralo to prostor k lecčemu.

Někoho by mohlo napadnout koupit tatrovky od „spřátelené země”, ale pro papaláše z NDR nebyly dost dobré. A tak na to šli jinak. Do flotily státnických aut tam v roce 1982 přibylo extra dlouhé Volvo 760 GLE „Langversion”. Bylo založeno na na verzi 760 Executive, která byla už tak o 16 cm prodloužené oproti standardní 760 GLE.

Změnil se hlavně prostor vzadu, kam krom místa přibyly čtecí lampičky na dlouhém krku a sklápěcí lavice, otočená proti směru jízdy, čelem k zadním sedačkám. Zvenku byl vůz specifický - opět krom své délky - stojánky pro vlajky na přídi. O přestavbu se na zakázku východních Němců postarala švédská karosárna Yngve Nilsson Karosseri a pod kapotou byl 2,7l šestiválec PRV o 170 koních. Automatická klimatizace a rádio byly i v běžné nabídce.

Samozřejmě, v běžné nabídce ve Švédsku či jiných „západních” zemích, východoněmecký úderník si o Volvu mohl nechat jen zdát - jednak by na něj neměl peníze a jednak se nic takového do NDR nedováželo. Přesto nebyla 760 GLE „Langversion” jediným Volvem ve službách SED (Sjednocená socialistická strana Německa) - pro stranické pohlaváry mělo být importováno dalších asi 10 kusů 760 Executive.

Žádné z těchto aut nemělo interiér čalouněný kůží. Důvodem údajně bylo to, že pravá kůže byla příliš podobná kožence, kterou byla potažena sedadla v Trabantu. Naopak kvalitní tkaniny byly v NDR považovány za luxusní zboží. Proto byly interiéry stranických Volv čalouněny velurem.

V rámci východního bloku nicméně nebylo ani zdaleka běžné, aby byť nejvyšší představitelné strany jezdili „západními” auty. I v NDR zpočátku jezdili lídři ve vozech sovětské výroby, ale když ty začaly silně zastarávat, hledali něco jiného. Mercedes-Benz nebo BMW byly samozřejmě tabu a auta z USA by také neprošla.

Švédsko nicméně bylo zemí neutrální, nebylo spojencem imperialistů, a svou levicovou vládou navíc bylo východnímu bloku docela blízko. Proto sáhla SED po švédských vozech. A nebyla sama - údajně i v Polsku jezdili někteří členové komunistické strany vozy Volvo, byť ne takhle výrazně prodlouženými. Ona speciální 760 GLE „Langversion” existuje dodnes a níže si ji můžete do detailu prohlédnout níže. Zejména uspořádání prostoru pro cestující vzadu je pozoruhodné...


Tímto autem jezdili papaláši z NDR. Nic z vozů východního bloku jim nebylo dobré - 1 - volvo 760 gle langversion ddr 02Tímto autem jezdili papaláši z NDR. Nic z vozů východního bloku jim nebylo dobré - 2 - volvo 760 gle langversion ddr 01Tímto autem jezdili papaláši z NDR. Nic z vozů východního bloku jim nebylo dobré - 3 - volvo 760 gle langversion ddr 03Tímto autem jezdili papaláši z NDR. Nic z vozů východního bloku jim nebylo dobré - 4 - volvo 760 gle langversion ddr 04Tímto autem jezdili papaláši z NDR. Nic z vozů východního bloku jim nebylo dobré - 5 - volvo 760 gle langversion ddr 05Tímto autem jezdili papaláši z NDR. Nic z vozů východního bloku jim nebylo dobré - 6 - volvo 760 gle langversion ddr 06Tímto autem jezdili papaláši z NDR. Nic z vozů východního bloku jim nebylo dobré - 7 - volvo 760 gle langversion ddr 07Tímto autem jezdili papaláši z NDR. Nic z vozů východního bloku jim nebylo dobré - 8 - volvo 760 gle langversion ddr 08Tímto autem jezdili papaláši z NDR. Nic z vozů východního bloku jim nebylo dobré - 9 - volvo 760 gle langversion ddr 09Tímto autem jezdili papaláši z NDR. Nic z vozů východního bloku jim nebylo dobré - 10 - volvo 760 gle langversion ddr 10Tímto autem jezdili papaláši z NDR. Nic z vozů východního bloku jim nebylo dobré - 11 - volvo 760 gle langversion ddr 11Tímto autem jezdili papaláši z NDR. Nic z vozů východního bloku jim nebylo dobré - 12 - volvo 760 gle langversion ddr 12Tímto autem jezdili papaláši z NDR. Nic z vozů východního bloku jim nebylo dobré - 13 - volvo 760 gle langversion ddr 13Tímto autem jezdili papaláši z NDR. Nic z vozů východního bloku jim nebylo dobré - 14 - volvo 760 gle langversion ddr 14
Tohle prodloužené Volvo jezdilo ve službách SED, existuje dodnes

Zdroj: Fotoarchiv Kunkel

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.