Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Tímto autem jezdili papaláši z NDR. Nic z vozů východního bloku jim nebylo dobré
27.1.2018 | Petr Miler
Když jste komunistickým prominentem v zemi, která vyrábí nanejvýš Trabanty a Wartburgy, máte se služebním autem problém. V NDR ho vyřešili svérázně.
Když přemýšlíme o autech vládnoucí garnitury států bývalého východního bloku, napadnou nás zejména Tatry 603 a 613, protože v nich jezdili představitelé komunistického režimu v předrevolučním Československu. Byla to auta československé výroby a dodnes jsou vyhledávána.
V NDR byl ale automobilový průmysl znám spíš Trabanty a Wartburgy - a to nebyla zrovna auta, kterými byste chtěli jezdit jako ministři vlády. Tedy, on v nich nechtěl jezdit nikdo, ale běžní občané neměli jinou možnost. Pokud jste ovšem patřili k těm, kteří jsou si mezi rovnými poněkud rovnější, otevíralo to prostor k lecčemu.
Někoho by mohlo napadnout koupit tatrovky od „spřátelené země”, ale pro papaláše z NDR nebyly dost dobré. A tak na to šli jinak. Do flotily státnických aut tam v roce 1982 přibylo extra dlouhé Volvo 760 GLE „Langversion”. Bylo založeno na na verzi 760 Executive, která byla už tak o 16 cm prodloužené oproti standardní 760 GLE.
Změnil se hlavně prostor vzadu, kam krom místa přibyly čtecí lampičky na dlouhém krku a sklápěcí lavice, otočená proti směru jízdy, čelem k zadním sedačkám. Zvenku byl vůz specifický - opět krom své délky - stojánky pro vlajky na přídi. O přestavbu se na zakázku východních Němců postarala švédská karosárna Yngve Nilsson Karosseri a pod kapotou byl 2,7l šestiválec PRV o 170 koních. Automatická klimatizace a rádio byly i v běžné nabídce.
Samozřejmě, v běžné nabídce ve Švédsku či jiných „západních” zemích, východoněmecký úderník si o Volvu mohl nechat jen zdát - jednak by na něj neměl peníze a jednak se nic takového do NDR nedováželo. Přesto nebyla 760 GLE „Langversion” jediným Volvem ve službách SED (Sjednocená socialistická strana Německa) - pro stranické pohlaváry mělo být importováno dalších asi 10 kusů 760 Executive.
Žádné z těchto aut nemělo interiér čalouněný kůží. Důvodem údajně bylo to, že pravá kůže byla příliš podobná kožence, kterou byla potažena sedadla v Trabantu. Naopak kvalitní tkaniny byly v NDR považovány za luxusní zboží. Proto byly interiéry stranických Volv čalouněny velurem.
V rámci východního bloku nicméně nebylo ani zdaleka běžné, aby byť nejvyšší představitelné strany jezdili „západními” auty. I v NDR zpočátku jezdili lídři ve vozech sovětské výroby, ale když ty začaly silně zastarávat, hledali něco jiného. Mercedes-Benz nebo BMW byly samozřejmě tabu a auta z USA by také neprošla.
Švédsko nicméně bylo zemí neutrální, nebylo spojencem imperialistů, a svou levicovou vládou navíc bylo východnímu bloku docela blízko. Proto sáhla SED po švédských vozech. A nebyla sama - údajně i v Polsku jezdili někteří členové komunistické strany vozy Volvo, byť ne takhle výrazně prodlouženými. Ona speciální 760 GLE „Langversion” existuje dodnes a níže si ji můžete do detailu prohlédnout níže. Zejména uspořádání prostoru pro cestující vzadu je pozoruhodné...
Tohle prodloužené Volvo jezdilo ve službách SED, existuje dodnes
Zdroj: Fotoarchiv Kunkel
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
před hodinou - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
před 2 hodinami - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
před 4 hodinami - Dlouholetý šéfdesignér Škody přešel k Číňanům. Na povel bude mít i značku, která stále víc boduje v Česku
před 5 hodinami - V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva