Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Tímto autem jezdili papaláši z NDR. Nic z vozů východního bloku jim nebylo dobré
27.1.2018 | Petr Miler
Když jste komunistickým prominentem v zemi, která vyrábí nanejvýš Trabanty a Wartburgy, máte se služebním autem problém. V NDR ho vyřešili svérázně.
Když přemýšlíme o autech vládnoucí garnitury států bývalého východního bloku, napadnou nás zejména Tatry 603 a 613, protože v nich jezdili představitelé komunistického režimu v předrevolučním Československu. Byla to auta československé výroby a dodnes jsou vyhledávána.
V NDR byl ale automobilový průmysl znám spíš Trabanty a Wartburgy - a to nebyla zrovna auta, kterými byste chtěli jezdit jako ministři vlády. Tedy, on v nich nechtěl jezdit nikdo, ale běžní občané neměli jinou možnost. Pokud jste ovšem patřili k těm, kteří jsou si mezi rovnými poněkud rovnější, otevíralo to prostor k lecčemu.
Někoho by mohlo napadnout koupit tatrovky od „spřátelené země”, ale pro papaláše z NDR nebyly dost dobré. A tak na to šli jinak. Do flotily státnických aut tam v roce 1982 přibylo extra dlouhé Volvo 760 GLE „Langversion”. Bylo založeno na na verzi 760 Executive, která byla už tak o 16 cm prodloužené oproti standardní 760 GLE.
Změnil se hlavně prostor vzadu, kam krom místa přibyly čtecí lampičky na dlouhém krku a sklápěcí lavice, otočená proti směru jízdy, čelem k zadním sedačkám. Zvenku byl vůz specifický - opět krom své délky - stojánky pro vlajky na přídi. O přestavbu se na zakázku východních Němců postarala švédská karosárna Yngve Nilsson Karosseri a pod kapotou byl 2,7l šestiválec PRV o 170 koních. Automatická klimatizace a rádio byly i v běžné nabídce.
Samozřejmě, v běžné nabídce ve Švédsku či jiných „západních” zemích, východoněmecký úderník si o Volvu mohl nechat jen zdát - jednak by na něj neměl peníze a jednak se nic takového do NDR nedováželo. Přesto nebyla 760 GLE „Langversion” jediným Volvem ve službách SED (Sjednocená socialistická strana Německa) - pro stranické pohlaváry mělo být importováno dalších asi 10 kusů 760 Executive.
Žádné z těchto aut nemělo interiér čalouněný kůží. Důvodem údajně bylo to, že pravá kůže byla příliš podobná kožence, kterou byla potažena sedadla v Trabantu. Naopak kvalitní tkaniny byly v NDR považovány za luxusní zboží. Proto byly interiéry stranických Volv čalouněny velurem.
V rámci východního bloku nicméně nebylo ani zdaleka běžné, aby byť nejvyšší představitelné strany jezdili „západními” auty. I v NDR zpočátku jezdili lídři ve vozech sovětské výroby, ale když ty začaly silně zastarávat, hledali něco jiného. Mercedes-Benz nebo BMW byly samozřejmě tabu a auta z USA by také neprošla.
Švédsko nicméně bylo zemí neutrální, nebylo spojencem imperialistů, a svou levicovou vládou navíc bylo východnímu bloku docela blízko. Proto sáhla SED po švédských vozech. A nebyla sama - údajně i v Polsku jezdili někteří členové komunistické strany vozy Volvo, byť ne takhle výrazně prodlouženými. Ona speciální 760 GLE „Langversion” existuje dodnes a níže si ji můžete do detailu prohlédnout níže. Zejména uspořádání prostoru pro cestující vzadu je pozoruhodné...
Tohle prodloužené Volvo jezdilo ve službách SED, existuje dodnes
Zdroj: Fotoarchiv Kunkel
Bleskovky
- Kim Čong-un skutečně přešel z Mercedesů na ruský Aurus, auto přímo od Putina poprvé vyvětral před kamerami
17.3.2024 - Jak to vypadá uvnitř pneumatiky za jízdy? Kamera v ní umístěná vám ukáže, co běžně není možné spatřit
16.3.2024 - Jak moc skutečně vydrží Cybertruck Tesly? Nadšenci po něm začali házet koule i střílet z pistolí a pušek
15.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Časový program Pirelli Catalunya Round 10:00
- Fermín Aldeguer na 2 roky za Ducati včera 22:08
- Pre WorldSSP300: 5 favoritů a 5 ev. překvapení o titul WorldSSP300 v roce 2024 včera 16:00
- V Portimau také bez Davida Almansy včera 10:35
- Harley-Davidson Tobacco Fade Enthusiast: rock´n´roll pod sedlem včera 08:00
Nejnovější články
- Představa o vzdání se ropy je z říše fantazie, říká šéf těžebního gigantu. Odklon nenastane ani za 20 let, natož pak za 6
před hodinou - Audi končí s nesmyslným označením motorizací svých aut. Firmě trvalo 7 let, než pochopila
před 3 hodinami - Vsadil na elektromobily a končí. Šéf Hertzu se po 30 letech ve vysokém byznysu chytil do pasti elektrických snů
před 4 hodinami - Nová „ruská” auta od Solarisu jsou jen virtuální realita, k dealerům dorazila s logy Hyundai přelepenými páskou
před 6 hodinami - Stále hůř: Fisker v nouzi zastavil výrobu, už otevřeně varuje, že bankrot může přijít kdykoli
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva - Získejte unikátní hodinky STI ve sbírce na pomoc dětským domovům
tisková zpráva