Reklama

Tohle zbylo z někdejší pýchy evropských vlaků, ještě nedávno uháněla 300 km/h

Že každý kus techniky jednou dojde konce své životní dráhy, je přirozené. Tohle je ale vlak, který není tak starý, o takových se nám tu dodnes ani nezdá.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Tohle zbylo z někdejší pýchy evropských vlaků, ještě nedávno uháněla 300 km/h

30.1.2018 | Mirek Mazal | 19 příspěvků

Že každý kus techniky jednou dojde konce své životní dráhy, je přirozené. Tohle je ale vlak, který není tak starý, o takových se nám tu dodnes ani nezdá.

Historie železniční dopravy v Česku odstartovala na počátku 19. století. Dominantním vlastníkem a provozovatelem dráhy byl nejčastěji stát, ale kolejovou síť vybudovali zejména soukromí vlastníci. Někdo by ji mohl označit za nedostatečnou, pravdou je ale pravý opak - průměrnou délkou 0,12 km tratí na 1 km2 plochy území máme jednu z nejhustších železničních sítí na Zemi.

Kilometry kolejí potřebují mnoho kolejových vozidel, která u nás obvykle slouží do posledního dechu. Nepotřebné staré lokomotivy a vagony končí v prostoru depa v České Třebové, kde jsou zlikvidovány. Z takových míst se stává pohřebiště vlaků, strašidelný kout a tajemný prostor. Některé stroje čekají na poslední hodinu i roky a během té doby s nimi příroda udělá své. Tato plocha u nás není speciálně utajovaná, jak tomu bývá na Urale, kde také jsou shromažďovány vyřazené lokomotivy čekající na další osud.

Odkladiště vysloužilých vlaků najdeme i na dalších místech. A ne vždy jde o obstarožní techniku, jak se dozvídáme dnes. Ve Velké Británii se takto dá najít i opuštěný vysokorychlostní vlak, který vznikl teprve v 90. letech a u nás by i dnes byl tím zdaleka nejlepším, na co lze na železnicích narazit.

Konkrétně jde o Eurostar číslo 373018, který byl vyroben pro přepravu cestujících tunelem pod kanálem La Manche. Díky základu z TGV s několika úpravami uměla souprava uhánět až 300 km/h, hladce a pohodlně. Ještě v roce 2013 se souprava této generace Eurostaru postarala o britský železniční rychlostní rekord, když dosáhla až 334,7 km/h. Takže slavný vlak? Toho času možná, jeho pozdější osud byl naopak velmi neslavný.

Některé původní vlaky postupem času nahradily novější stroje a souprava č. 373018 se v roce 2014 odebrala do odstavného depa. Jak je vidět na záběrech níže, od té doby v podstatě všichni zapomněli, že na vedlejší koleji čeká vysokorychlostní souprava. Jediný zájem projevila matka příroda, nevychovaní sprejeři a lidé, kteří rozkradou cokoli, co si někdo nehlídá.

Proč Eurostar 373018 skončil takto neslavně, nevíme, záběry z nitra soupravy ale ukazují, že život se tady zastavil ze dne na den. Je tu kompletní technické i elektronické vybavení, uvnitř veškerá výbava, vidět jsou i letáky lákající do jídelního vozu a na stolcích jsou otevřené dobové časopisy. Jsou to obrázky jako z nějakého postapokalyptického filmu, jde ale o holou realitu současné existence této ještě nedávné pýchy evropské železniční dopravy.

Dá se ještě pochopit, že vlak už není v aktivní službě, proč jej ale buď někdo nehlídá nebo nejsou alespoň jeho části rozumněji využity? Můžeme jen doufat, že se jednoho dne alespoň část vlaku dočká péče restaurátorů a dostane lepší místo k odpočinku. Zatím to tak ovšem nevypadá, podle všeho tento vlak čeká jen na to, až jej nezvaní hosté zdemolují až za hranici rozeznatelnosti...

Tohle zbylo z někdejší pýchy evropských vlaků, ještě nedávno uháněla 300 km/h - 1 - Eurostar 3018 3017 opustene chatrajici 01Tohle zbylo z někdejší pýchy evropských vlaků, ještě nedávno uháněla 300 km/h - 2 - Eurostar 3018 3017 opustene chatrajici 02Tohle zbylo z někdejší pýchy evropských vlaků, ještě nedávno uháněla 300 km/h - 3 - Eurostar 3018 3017 opustene chatrajici 03Tohle zbylo z někdejší pýchy evropských vlaků, ještě nedávno uháněla 300 km/h - 4 - Eurostar 3018 3017 opustene chatrajici 04Tohle zbylo z někdejší pýchy evropských vlaků, ještě nedávno uháněla 300 km/h - 5 - Eurostar 3018 3017 opustene chatrajici 05Tohle zbylo z někdejší pýchy evropských vlaků, ještě nedávno uháněla 300 km/h - 6 - Eurostar 3018 3017 opustene chatrajici 06Tohle zbylo z někdejší pýchy evropských vlaků, ještě nedávno uháněla 300 km/h - 7 - Eurostar 3018 3017 opustene chatrajici 07Tohle zbylo z někdejší pýchy evropských vlaků, ještě nedávno uháněla 300 km/h - 8 - Eurostar 3018 3017 opustene chatrajici 08Tohle zbylo z někdejší pýchy evropských vlaků, ještě nedávno uháněla 300 km/h - 9 - Eurostar 3018 3017 opustene chatrajici 09Tohle zbylo z někdejší pýchy evropských vlaků, ještě nedávno uháněla 300 km/h - 10 - Eurostar 3018 3017 opustene chatrajici 10Tohle zbylo z někdejší pýchy evropských vlaků, ještě nedávno uháněla 300 km/h - 11 - Eurostar 3018 3017 opustene chatrajici 11Tohle zbylo z někdejší pýchy evropských vlaků, ještě nedávno uháněla 300 km/h - 12 - Eurostar 3018 3017 opustene chatrajici 12Tohle zbylo z někdejší pýchy evropských vlaků, ještě nedávno uháněla 300 km/h - 13 - Eurostar 3018 3017 opustene chatrajici 13Tohle zbylo z někdejší pýchy evropských vlaků, ještě nedávno uháněla 300 km/h - 14 - Eurostar 3018 3017 opustene chatrajici 14Tohle zbylo z někdejší pýchy evropských vlaků, ještě nedávno uháněla 300 km/h - 15 - Eurostar 3018 3017 opustene chatrajici 15Tohle zbylo z někdejší pýchy evropských vlaků, ještě nedávno uháněla 300 km/h - 16 - Eurostar 3018 3017 opustene chatrajici 16Tohle zbylo z někdejší pýchy evropských vlaků, ještě nedávno uháněla 300 km/h - 17 - Eurostar 3018 3017 opustene chatrajici 17Tohle zbylo z někdejší pýchy evropských vlaků, ještě nedávno uháněla 300 km/h - 18 - Eurostar 3018 3017 opustene chatrajici 18Tohle zbylo z někdejší pýchy evropských vlaků, ještě nedávno uháněla 300 km/h - 19 - Eurostar 3018 3017 opustene chatrajici 19Tohle zbylo z někdejší pýchy evropských vlaků, ještě nedávno uháněla 300 km/h - 20 - Eurostar 3018 3017 opustene chatrajici 20Tohle zbylo z někdejší pýchy evropských vlaků, ještě nedávno uháněla 300 km/h - 21 - Eurostar 3018 3017 opustene chatrajici 21Tohle zbylo z někdejší pýchy evropských vlaků, ještě nedávno uháněla 300 km/h - 22 - Eurostar 3018 3017 opustene chatrajici 22Tohle zbylo z někdejší pýchy evropských vlaků, ještě nedávno uháněla 300 km/h - 23 - Eurostar 3018 3017 opustene chatrajici 23Tohle zbylo z někdejší pýchy evropských vlaků, ještě nedávno uháněla 300 km/h - 24 - Eurostar 3018 3017 opustene chatrajici 24Tohle zbylo z někdejší pýchy evropských vlaků, ještě nedávno uháněla 300 km/h - 25 - Eurostar 3018 3017 opustene chatrajici 25Tohle zbylo z někdejší pýchy evropských vlaků, ještě nedávno uháněla 300 km/h - 26 - Eurostar 3018 3017 opustene chatrajici 26Tohle zbylo z někdejší pýchy evropských vlaků, ještě nedávno uháněla 300 km/h - 27 - Eurostar 3018 3017 opustene chatrajici 27Tohle zbylo z někdejší pýchy evropských vlaků, ještě nedávno uháněla 300 km/h - 28 - Eurostar 3018 3017 opustene chatrajici 28Tohle zbylo z někdejší pýchy evropských vlaků, ještě nedávno uháněla 300 km/h - 29 - Eurostar 3018 3017 opustene chatrajici 29Tohle zbylo z někdejší pýchy evropských vlaků, ještě nedávno uháněla 300 km/h - 30 - Eurostar 3018 3017 opustene chatrajici 30Tohle zbylo z někdejší pýchy evropských vlaků, ještě nedávno uháněla 300 km/h - 31 - Eurostar 3018 3017 opustene chatrajici 31Tohle zbylo z někdejší pýchy evropských vlaků, ještě nedávno uháněla 300 km/h - 32 - Eurostar 3018 3017 opustene chatrajici 32Tohle zbylo z někdejší pýchy evropských vlaků, ještě nedávno uháněla 300 km/h - 33 - Eurostar 3018 3017 opustene chatrajici 33Tohle zbylo z někdejší pýchy evropských vlaků, ještě nedávno uháněla 300 km/h - 34 - Eurostar 3018 3017 opustene chatrajici 34Tohle zbylo z někdejší pýchy evropských vlaků, ještě nedávno uháněla 300 km/h - 35 - Eurostar 3018 3017 opustene chatrajici 35Tohle zbylo z někdejší pýchy evropských vlaků, ještě nedávno uháněla 300 km/h - 36 - Eurostar 3018 3017 opustene chatrajici 36Tohle zbylo z někdejší pýchy evropských vlaků, ještě nedávno uháněla 300 km/h - 37 - Eurostar 3018 3017 opustene chatrajici 37Tohle zbylo z někdejší pýchy evropských vlaků, ještě nedávno uháněla 300 km/h - 38 - Eurostar 3018 3017 opustene chatrajici 38Tohle zbylo z někdejší pýchy evropských vlaků, ještě nedávno uháněla 300 km/h - 39 - Eurostar 3018 3017 opustene chatrajici 39Tohle zbylo z někdejší pýchy evropských vlaků, ještě nedávno uháněla 300 km/h - 40 - Eurostar 3018 3017 opustene chatrajici 40
Jak je vidět, od roku 2014 Eurostar stojí v podstatě opuštěný mezi křovím a trávou. Uvnitř jako by se zastavil čas, ve vagonech dokonce zůstaly tehdejší časopisy pro pasažéry

Zdroj: Jalopnik

Mirek Mazal

Další zajímavé články:

Diskuze 19 příspěvků

Reklama
Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama