Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Drsný tahač z SSSR, který s motorem z tanku proháněl západní stroje, znovu ožívá
5.1.2021 | Mirek Mazal
Asi jen v Sovětském svazu mohlo někoho napadnout vzít motor z tanku, napěchovat ho do tahače a udělat z něj závoďák. Tak vznikl nevídaný soutěžní stroj, který se jedinkrát ukázal na Nürburgringu, pak se po něm slehla zem.
Dodnes existující automobilka KrAZ již od roku 1946 v ukrajinském městě Kremenčuk vyvíjí a vyrábí těžké nákladní vozy, který nacházejí své uplatnění i v armádě. Snad jen tak se mohlo stát, že Kremenčugskij avtomobilnyj zavod dal ještě v časech SSSR za vnik bez přehánění brutálnímu soutěžnímu tahači, který nemá v historii automobilového sportu obdoby.
Stroj označovaný 5450, někdy též 5460 vznikl v jediném provedení. Měla to být svérázná chlouba sovětského automobilového průmyslu, jejímž cílem bylo i na západě ukázat, že ani v zemích SSSR nemají problém vytvořit rychlý tahač schopný konkurovat „kapitalistickým” strojům mnohem prestižnějších značek v závodech mistrovství Evropy konaných pod patronátem FIA. Její vývoj se nakonec zpozdil, ani tak si ale vystoupení v alespoň jednom ostrém klání nenechal ujít.
Brčálově zelený stroj svého času docela exotického designu plného ostrých hran byl nakonec nejzajímavější tím, co skrýval ve svém nitru. Šlo o uprostřed uložený dvoutaktní třináctilitrový turbodiesel 5TDF s protilehlými válci, který si vypůjčil z tanku T-64. Armádní pohon bylo nutné sladit s novým palivovým systémem, který původní výkon 700 koní (515 kW) zvedl na rovný 1 000 sovětských plnokrevníků (735 kW), kteří byli příslibem zrychlení na stovku za 12 sekund. Vysoký až ke kolům přenášela - podržte se - manuální převodovka opět vyjmutá z T-64.
Navzdory použité technice ale zbytek vozu evokoval spíše závodní dráhy než bojiště. Kola byla odpružena závodními tlumiči a pneumatickými brzdami Lucas, nechyběl protiblokovací systém kol ABS a nezávislé zavěšení s torzními tyčemi. V zájmu odlehčení byly kapota a blatníky vyrobeny ze sklolaminátu. Na relativně lehkou karoserii navazovala vnitřní trubková bezpečnostní klec vyžadovaná automobilovou federací.
Tento extrémní KrAZ se nakonec závodů zúčastnil pouze jednou, a to rovnou na slavném Nürburgringu. A byť přitáhl pozornost zahraničních, zejména pak německých médií, za cílovou čáru se nepodíval. Během jízdy nevydrželo ložisko náboje zadní nápravy a později vypověděla službu hřídel centrálního převodu namáhaná enormním výkonem.
Auto nebylo nekonkurenceschopné, po premiérovém vystoupení ale auto putovalo zpět do hangáru automobilky v Kremečuku. Po rozpadu SSSR se podnik ocitl v těžké situaci a na pokračování závodního programu nikdo neměl pomyšlení. Auto tak opuštěné chátralo skoro 30 let, než se jej ujala skupinka nadšenců z dnes už ryze ukrajinského závodního týmu a pustila se do jeho renovace. Práce stále pokračují, uvést zpět do chodu výjimečný motor ale nakonec nebylo tak složité, nakonec vojenská technika musí něco vydržet. Dílo by mělo být hotové v průběhu letošního roku a nemůžeme se dočkat, až tento „závodní tank” znovu uvidíme v akci. Je to skutečně něco neobvyklého a zřejmě neopakovatelného



Dobových oficiálních fotek závodního KrAZu s motorem z tanku je minimum, videa níže vám jej ukáží v dobové a částečně i současné akci. Foto: KrAZ
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejnovější články
Nechvalně proslulý německý tuner se vyřádil na novém BMW M5, ale asi to vzal za špatný konec. Teď vypadá jako Honda Civic
před 10 hodinami
Vážně to není „my proti nim”? Opravdu jsou lidé vyvíjející elektrická a spalovací auta stejní nadšenci, jen pracují s „jiným materiálem”?
včera
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
včera
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
včera
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
