Unaveni downsizingem? Fanda nacpal do starého auta motor 38,8 V12 z tanku T-55

Extrémní pohonná jednotka váží sama o sobě rovnou tunu, s výkonem až 587 koní a enormním točivým momentem 2 300 Nm ale s autem hýbe jako nic.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Unaveni downsizingem? Fanda nacpal do starého auta motor 38,8 V12 z tanku T-55

21.11.2017 | Petr Prokopec | 4 příspěvky

Extrémní pohonná jednotka váží sama o sobě rovnou tunu, s výkonem až 587 koní a enormním točivým momentem 2 300 Nm ale s autem hýbe jako nic.

Není nikterak neobvyklé, když různí automobiloví nadšenci své vozy osazují pohonnými jednotkami, které mají zcela cizorodý původ. Jen v poslední době jsme viděli třeba Porsche 911 s motorem V8 či BMW M6, pod jehož přední kapotu se nastěhoval šestirotorový Wankel. Nyní tu ovšem máme naprostý extrém, neboť Viktor Jonsson se rozhodl, že jeho Volvo PV544 z roku 1960 již původní 1,6litrový řadový čtyřválec se 66 koňmi a 120 Nm nestačí.

Místo původní benzinové jednotky Jonssona zaujal diesel, ovšem rozhodně ne obyčejný. Jde o 38,8litrový agregát V-55 (jde o název motoru, nikoliv o počet válců) Transmash V12, který byl zakoupen od vojenského muzea. Původně poháněl švédské vojenské vozidlo Brobandvagn 971, které je určeno ke stavbě mostů. Mimo to ovšem agregát používali také Rusové v případě tanku T-55. Jeho výkon je 520 koní (587 k podle ruských pramenů) při 2 000 ot./min a točivý moment dosahuje až 2 300 Nm. Má mazání se suchou skříní a čtyřventilovou techniku, hmotnost dosahuje jedné tuny a obejde se bez setrvačníku.

Jelikož dvanáctiválec je mnohem větších rozměrů než původní jedna-šestka, Jonsson musel vytvořit zcela nové šasí. To má nyní na délku šest metrů a vpředu i vzadu používá komponenty vycházející z picku-upu GMC Sierra. Zároveň letité Volvo dostalo zakázkové planetové zpřevodování, které redukuje onen enormní točivý moment na cca 600 - 700 Nm při 6 000 ot./min na vstupu do převodovky.

Přenos výkonu i točivého momentu na zadní kola má na starosti manuální převodovka z BMW 525 TDS. Vše přitom nasvědčuje tomu, že si Jonsson staví velmi speciální dragster či alespoň něco na ten způsob. První jízda tohoto monstra je ještě před námi, momentálně autor této kreace řeší nedostatečný tlak pro start motoru. Ten je roztáčen stlačeným vzduchem a systém, který Jonsson do auta namontoval, je slabý.

Z pohledu na vůz je ale zřejmé, že Jonssona čeká ještě kus cesty, než bude opravdu moci vyzkoušet, jak se řídí vůz, který kombinuje výkon supersportů, délku dodávky a hmotnost traktoru. Jako Lotus asi nebude...

Unaveni downsizingem? Fanda nacpal do starého auta motor 38,8 V12 z tanku T-55 - 1 - Volvo PV544 1960 motor z tanku prvni sada 01Unaveni downsizingem? Fanda nacpal do starého auta motor 38,8 V12 z tanku T-55 - 2 - Volvo PV544 1960 motor z tanku prvni sada 02Unaveni downsizingem? Fanda nacpal do starého auta motor 38,8 V12 z tanku T-55 - 3 - Volvo PV544 1960 motor z tanku prvni sada 03Unaveni downsizingem? Fanda nacpal do starého auta motor 38,8 V12 z tanku T-55 - 4 - Volvo PV544 1960 motor z tanku prvni sada 04Unaveni downsizingem? Fanda nacpal do starého auta motor 38,8 V12 z tanku T-55 - 5 - Volvo PV544 1960 motor z tanku prvni sada 05Unaveni downsizingem? Fanda nacpal do starého auta motor 38,8 V12 z tanku T-55 - 6 - Volvo PV544 1960 motor z tanku prvni sada 06Unaveni downsizingem? Fanda nacpal do starého auta motor 38,8 V12 z tanku T-55 - 7 - Volvo PV544 1960 motor z tanku prvni sada 07Unaveni downsizingem? Fanda nacpal do starého auta motor 38,8 V12 z tanku T-55 - 8 - Volvo PV544 1960 motor z tanku prvni sada 08Unaveni downsizingem? Fanda nacpal do starého auta motor 38,8 V12 z tanku T-55 - 9 - Volvo PV544 1960 motor z tanku prvni sada 09Unaveni downsizingem? Fanda nacpal do starého auta motor 38,8 V12 z tanku T-55 - 10 - Volvo PV544 1960 motor z tanku prvni sada 10Unaveni downsizingem? Fanda nacpal do starého auta motor 38,8 V12 z tanku T-55 - 11 - Volvo PV544 1960 motor z tanku prvni sada 11Unaveni downsizingem? Fanda nacpal do starého auta motor 38,8 V12 z tanku T-55 - 12 - Volvo PV544 1960 motor z tanku prvni sada 12Unaveni downsizingem? Fanda nacpal do starého auta motor 38,8 V12 z tanku T-55 - 13 - Volvo PV544 1960 motor z tanku prvni sada 13Unaveni downsizingem? Fanda nacpal do starého auta motor 38,8 V12 z tanku T-55 - 14 - Volvo PV544 1960 motor z tanku prvni sada 14Unaveni downsizingem? Fanda nacpal do starého auta motor 38,8 V12 z tanku T-55 - 15 - Volvo PV544 1960 motor z tanku prvni sada 15Unaveni downsizingem? Fanda nacpal do starého auta motor 38,8 V12 z tanku T-55 - 16 - Volvo PV544 1960 motor z tanku prvni sada 16Unaveni downsizingem? Fanda nacpal do starého auta motor 38,8 V12 z tanku T-55 - 17 - Volvo PV544 1960 motor z tanku prvni sada 17Unaveni downsizingem? Fanda nacpal do starého auta motor 38,8 V12 z tanku T-55 - 18 - Volvo PV544 1960 motor z tanku prvni sada 18Unaveni downsizingem? Fanda nacpal do starého auta motor 38,8 V12 z tanku T-55 - 19 - Volvo PV544 1960 motor z tanku prvni sada 19Unaveni downsizingem? Fanda nacpal do starého auta motor 38,8 V12 z tanku T-55 - 20 - Volvo PV544 1960 motor z tanku prvni sada 20Unaveni downsizingem? Fanda nacpal do starého auta motor 38,8 V12 z tanku T-55 - 21 - Volvo PV544 1960 motor z tanku prvni sada 21Unaveni downsizingem? Fanda nacpal do starého auta motor 38,8 V12 z tanku T-55 - 22 - Volvo PV544 1960 motor z tanku prvni sada 22
Švédský nadšenec usadil do letitého Volva PV544 38,8litrový motor V12, který původně sloužil k pohonu ruského tanku T-55

Zdroj: Garaget

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 4 příspěvky

Reklama

Autobazar

zobrazit vše