Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
V Moskvě poprvé naživo ukázali tajemné obojživelné auto 8x8 z dob SSSR
12.3.2019 | Mirek Mazal
Zejména SSSR se svého času stala líhní aut, která nebylo možné spatřit kdekoli jinde na světě. Letošní Oldtimer Gallery nepřipomněla jen ty, přesto byl jeden sovětský exot jasnou hlavní hvězdou.
Moskevské výstaviště má za sebou další ročník festivalu Oldtimer Gallery, který se pravidelně zaměřuje na historická vozidla všeho druhu. Dva největší pavilony se staly na několik dní přehlídkou evoluce automobilismu a dominantou světově známé výstavy se staly zejména jinde neviděné stroje ruské a sovětské provenience.
Organizátorem je Ilja Sorokin, který se za léta v čele festivalu se dostal do podvědomí historických klubů z celé planety. Sorokin si nenchá ujít žádnou příležitost připomenout klenoty nejen ruské výroby prostřednictvím nejrůznějších akcí a tato je tou vůbec největší z nich.
Letošní ročník zaznamenal rekordní počet vystavovatelů, kteří nalákali rekordní počet návštěvníků. Jednoznačně největším tahákem se stalo dílo Maxima Nikolajeviče Mělničenka, někdejšího šéfa vývojového oddělení hydrauliky v Čeljabinských traktorových závodech. Ten vůbec poprvé veřejně vystavil ztracené osmikolové monstrum 8x8, které v časech SSSR zřejmě sloužilo jako testovací prototyp pohonného ústrojí do vody i na souši.
Obojživelník s rozměry 4 530 mm na délku, 1 900 mm na šířku a 1 490 na výšku dovolil některým nahlédnout i do kabiny ryze praktického uspořádání. Ani výstava bohužel nepřinesla nové informace o použitém kloubovém uspořádání, technice nebo o přesném roku výroby, přízrak zůstává nadále přesně tak tajemný, jak vypadá.
Sorokin letos domluvil i účast dlouho očekávaného Moskviče 408 Tourist. Kupé s odnímatelným panelem střechy vzniklo jen ve dvou kusech. Pravděpodobně nejpozoruhodnějším automobilem se stal model Moskvič 415C jako experimentální SUV z roku 1973, které bylo považováno za ztracené.
Do Moskvy si našlo cestu také zrenovované provedení automobilu KIM 10-51 v krémové barvě, který jako jediný zůstal pojízdný s látkovou střechou. Stejný majitel vystavil návštěvníkům i verzi 10-50 v nádherné kondici.
Mezi mnohými hezkými veterány jistě zaujal sovětský prototyp založený na americkém sedanu Studebaker Champion z roku 1957. Vojenští inženýři se v 70. letech v Leningradu pravděpodobně dostali k nepojízdnému vraku a postupně jej zvelebili pomocí vlastních dílů. Auto svého času šokovalo některými technickými finesami jako byl posilovač řízení nebo automatizovaná převodovka.
Poslední den akce byl vyhrazen dražbě některých vystavovaných modelů. Kupci tak mohli utratit tisíce rublů například na modrý autobus na podvozku GAZ-51, k mání byl také terénní GAZ M-72 a jiné rarity z druhé strany barikády jako BMW 2000CS 1968, Chevrolet Corvette Grand Sport 1967, Mercury Eight či Bentley Continental Park Ward 1962. Zmíněné i další stroje si můžete prohlédnout v galerii níže.
Moskevská výstava shromáždila mnoho historických automobilů, nejzajímavější byl živý pohled na osmikolové obojživelné dílo Maxima Mělničenka
I další exponáty ale stojí za pozornost
Zdroj: Drom
Bleskovky
- Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
včera - Muž ukázal, jak samořídicí taxíky Googlu ošálí tričko s nápisem Stop, tohle má být ta brzká budoucnost?
6.5.2024 - Majiteli jen dva roky starého auta odešel motor a Audi ho odmítlo opravit v záruce. Expert ukázal, co vedlo k neštěstí za 700 tisíc
6.5.2024
Nové na MotoForum.cz
- Nová pravidla od roku 2027 včera 17:19
- Petr Najman si ze Slováckého okruhu odváží dvě trofeje včera 09:45
- Zanáška si spravil chuť, ve Starém Městě si vyjel podium včera 09:21
- König v prvních závodech IDM nebodoval 6.5.2024
- Na Sachsenringu pokračovalo MS-Side 6.5.2024
Nejnovější články
- Kdysi nejlevnější sportovně laděné auto v Česku se dá pořád koupit nejeté, teď už nestojí skoro nic
včera - Němci vyzkoušeli auto od Xiaomi se vzhledem i dynamikou Porsche za cenu Škody. Je prý jen dobře, že se sem nedováží
včera - Oprava nepatrného ťukance na elektrickém Rivianu vyšla majitele tak draho, že místo ní mohl mít celé nové auto
včera - Němečtí rodiče odmítají domácí auta jako vozy pro rodinu, v anketě s 25 tisíci respondenty dali přednost Škodě
včera - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
včera
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 05.08. 00:37 - HondaMan
- Auto pro kapelu za cca. 100k Kč 05.07. 23:55 - volfi
- Samosvorné diferenciály pro BMW 05.07. 23:16 - Předseda
- Policejní kontroly a měření 05.07. 21:47 - Spectral
- Volkswagen obecne 05.07. 21:13 - řidičBOB
- Politický koutek 05.07. 21:00 - řidičBOB
- BMW Divize 05.07. 20:10 - Vrooom
- Onboard videa 05.07. 20:00 - M.Z.