V Rusku našli obojživelné auto 8x8 z časů SSSR. Je tak bizarní, jak se zdá

I když měl Sovětský svaz po většinu své existence hlavně jiné potíže, na technické experimenty se vždy prostředky našly. Toto byl další z nich.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

V Rusku našli obojživelné auto 8x8 z časů SSSR. Je tak bizarní, jak se zdá

3.11.2017 | Petr Miler | 18 příspěvků

I když měl Sovětský svaz po většinu své existence hlavně jiné potíže, na technické experimenty se vždy prostředky našly. Toto byl další z nich.

Rusům v časech SSSR nikdy nebylo cizí pouštět se do rozličných experimentů a pokoušet se objevovat řešení, která do té doby svět neznal. Nevyhýbalo se to ani dopravě a je v podstatě jedno, o jakém z jejích druhů se budeme bavit - v minulosti jsme tu měli leccos od proudového vlaku přes „Kaspického netvora” až po nám nejbližší šnekový pohon coby pokus změnit svět terénních aut.

Jak už dnes víme, proudové vlaky kolem nás nejezdí, Kaspický netvor leda chátrá a šnekový pohon, byť stále funkční, revoluci nepřinesl. „Není větší chyby, než přestat zkoušet,” řekli si ale asi po vzoru Goetheho pokaždé Rusové a zkoušeli dál. V podstatě nikdy s tím nepřestali, a to ani v době, kdy sovětský lid marně stál fronty na poněkud podstatnější věci než revoluční dopravní prostředek. Dnes se ale vrátíme do časů, kdy v SSSR bylo ještě dobře (ekonomicky...) a na podobné experimenty bylo prostředků dost, do 50. let minulého století.

Ivan Ivanovovi se totiž v Čeljabinsku podařilo objevit bizarní stroj, který přes 60 let ležel ladem v jedné soukromé garáži. Detailů zatím máme jen omezené množství, vzniknout měl ale mezi léty 1950 a 1951 pod taktovkou Maxima Nikolajeviče Mělničenka, tehdejšího šéfa vývojového oddělení hydrauliky v Čeljabinských traktorových závodech.

Jeho přesný účel zůstává dosud neznámý, pravděpodobně ale měl testovat progresivní pohon 8x8 ve spojení se schopností vozu pohybovat se po souši i po vodě. I když jeho dílo vypadá jako monstrum, s rozměry 4 530 mm na délku, 1 900 mm na šířku a 1 490 na výšku je docela subtilní, což platí také o hmotnosti okolo 600 kg.

Jak jste si možná sami všimli, založen je na dobovém GAZu M20 Pobeda, obecně je ale i designově velmi specifický. Čím je ovšem výjimečný především, je jeho technika, která sestává z klasického spalovacího motoru, jež pohání 8 hydraulických motorů (!) v každém z kol a v případě potřeby i dvojici lodních šroubů pro pohon na vodě.

Jak tohle fungovalo v praxi, zda se stroj měl takto vyrábět či zda jen traktorovým závodům pomohlo při vývoji něčeho jiného, zatím nevíme, je to ale každopádně pozoruhodný pokus stvořit něco, co svět do té doby a vlastně ani nikdy později nepoznal. A je pochopitelně bizarní, že zatímco „na západě” se v zanedbaných garážích obvykle najdou výjimečné supersporty své doby, v Rusku se dá najít... No, podívejte se na to sami.

V Rusku našli obojživelné auto 8x8 z časů SSSR. Je tak bizarní, jak se zdá - 1 - Obojzivelne auto 8x8 nalez Rusko 01V Rusku našli obojživelné auto 8x8 z časů SSSR. Je tak bizarní, jak se zdá - 2 - Obojzivelne auto 8x8 nalez Rusko 02V Rusku našli obojživelné auto 8x8 z časů SSSR. Je tak bizarní, jak se zdá - 3 - Obojzivelne auto 8x8 nalez Rusko 03V Rusku našli obojživelné auto 8x8 z časů SSSR. Je tak bizarní, jak se zdá - 4 - Obojzivelne auto 8x8 nalez Rusko 04
V Rusku se i dnes dají najít pozoruhodné automobilové vynálezy z časů Sovětského svazu

Zdroj: Auto.Mail.ru

Petr Miler

Další zajímavé články:

Diskuze 18 příspěvků

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše