Škoda Octavia Scout je nejlepší čtyřkolka

Škoda to zase vyhrála, Scout je nejlepší čtyřkolka, i když nemá ani „pořádný” pohon všech kol...
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Ruský nápad se šnekovým pohonem měl změnit svět off-roadů, kupodivu fungoval

2.9.2017 | Marek Bednář | 22 příspěvků

Že auto musí mít kola? A proč? U ZiLu 29061 otáčely dva motory bubny se šroubovicemi. A tento stroj mohl díky tomu jezdit úplně po všem.

Ruské „všudychody” nejsou žádnou novinkou, třebaže jich vzniká docela dost hlavně v posledních letech - zmiňme například Makar 6x6 nebo Avtoros Šaman, který má kol dokonce osm. Tyto stroje mají projet náročným terénem, ale přitom jej co nejméně poškodit - proto mají například nízkotlaké pneumatiky, které podklad poškozují nesrovnatelně méně než tankové pásy.

V minulém století ještě za dob Sovětského svazu ale vznikl jiný nápad, jak nahradit kola nebo pásy - byly to plechové bubny, které se otáčely a vůz posunovaly pomocí šroubovice, a to do různých směrů. Mělo to řadu výhod - stroj se nebořil do sněhu, mohl se pohybovat do stran tzv. krabím chodem a protože jsou bubny naplněné vzduchem, mohl plavat na vodě. Právě jeden takový máme dnes před sebou - ZiL-29061.

Jeho bubny se šroubovicemi jsou vyrobeny z hliníkové slitiny a nazývají se Archimedes, ale spíš připomínají vrtáky. Princip je ten, že se šroubovice zakousne do podkladu, po kterém se pohybuje, ať to je bažina, písek či sníh - nesmí však jezdit po příliš tvrdém podkladu jako je asfalt či beton, neboť by se šroubovice zničila - a otáčením bubnů se vůz hýbe dopředu nebo dozadu. O pohon se starají dva motory VAZ, každý o výkonu 70 koní. Karoserie je vyrobena z hliníku a laminátu a hmotnost činí okolo 3,5 tuny.

ZIL-29061 je jen jedním z několika strojů různé velikosti a různého určení, fungujících na podobném principu a vyvíjených v rámci Projektu 490. Sovětští inženýři na takovýchto strojích pracovali v 70. a 80. letech minulého století a nebyli první - už dříve s něčím podobným experimentovali Američané a patent na tzv. šnekový pohon, jak se tomuto systému říká, byl zaregistrován údajně už v roce 1900.

Sověti ale nápad se šnekovým pohonem dotáhli nejdále, až do plně funkční podoby a sériové výroby. Jenže ani v jejich případě ale nebylo dosaženo velkého komerčního úspěchu. Poslední varianty ZILu se vyráběly do roku 1991 a ještě dodnes jsou některé v činnosti, podobně jako jiná technická řešení má i šnekový pohon lepší a všestrannější alternativy v kolech či pásech. Off-roadová scéna se tak v základech neotřásla, na fotky a videa s auty vybavenými tímto pozoruhodným systémem se ale nedívá špatně...

Ruský nápad se šnekovým pohonem měl změnit svět off-roadů, kupodivu fungoval - 1 - zil-29061 04Ruský nápad se šnekovým pohonem měl změnit svět off-roadů, kupodivu fungoval - 2 - zil-29061 01Ruský nápad se šnekovým pohonem měl změnit svět off-roadů, kupodivu fungoval - 3 - zil-29061 03Ruský nápad se šnekovým pohonem měl změnit svět off-roadů, kupodivu fungoval - 4 - ZiL-29061 dalsi 02Ruský nápad se šnekovým pohonem měl změnit svět off-roadů, kupodivu fungoval - 5 - ZiL-29061 dalsi 04Ruský nápad se šnekovým pohonem měl změnit svět off-roadů, kupodivu fungoval - 6 - ZiL-29061 dalsi 05Ruský nápad se šnekovým pohonem měl změnit svět off-roadů, kupodivu fungoval - 7 - ZiL-29061 dalsi 06Ruský nápad se šnekovým pohonem měl změnit svět off-roadů, kupodivu fungoval - 8 - ZiL-29061 dalsi 07Ruský nápad se šnekovým pohonem měl změnit svět off-roadů, kupodivu fungoval - 9 - zil-29061 05Ruský nápad se šnekovým pohonem měl změnit svět off-roadů, kupodivu fungoval - 10 - zil-29061 06Ruský nápad se šnekovým pohonem měl změnit svět off-roadů, kupodivu fungoval - 11 - zil-29061 07Ruský nápad se šnekovým pohonem měl změnit svět off-roadů, kupodivu fungoval - 12 - zil-29061 08Ruský nápad se šnekovým pohonem měl změnit svět off-roadů, kupodivu fungoval - 13 - zil-29061 08aRuský nápad se šnekovým pohonem měl změnit svět off-roadů, kupodivu fungoval - 14 - zil-29061 09Ruský nápad se šnekovým pohonem měl změnit svět off-roadů, kupodivu fungoval - 15 - zil-29061 10Ruský nápad se šnekovým pohonem měl změnit svět off-roadů, kupodivu fungoval - 16 - zil-29061 11Ruský nápad se šnekovým pohonem měl změnit svět off-roadů, kupodivu fungoval - 17 - zil-29061 12Ruský nápad se šnekovým pohonem měl změnit svět off-roadů, kupodivu fungoval - 18 - zil-29061 15Ruský nápad se šnekovým pohonem měl změnit svět off-roadů, kupodivu fungoval - 19 - ZiL-29061 dalsi 03Ruský nápad se šnekovým pohonem měl změnit svět off-roadů, kupodivu fungoval - 20 - ZiL-29061 dalsi 01
ZIL-29061 a jeho následníci chtěli nahradit kola šnekovým pohonem

Ruský nápad se šnekovým pohonem měl změnit svět off-roadů, kupodivu fungoval - 21 - zil-29061 13Ruský nápad se šnekovým pohonem měl změnit svět off-roadů, kupodivu fungoval - 22 - zil-29061 14Ruský nápad se šnekovým pohonem měl změnit svět off-roadů, kupodivu fungoval - 23 - ZiL-29061 dalsi 08Ruský nápad se šnekovým pohonem měl změnit svět off-roadů, kupodivu fungoval - 24 - ZiL-29061 dalsi 09Ruský nápad se šnekovým pohonem měl změnit svět off-roadů, kupodivu fungoval - 25 - ZiL-29061 dalsi 10Ruský nápad se šnekovým pohonem měl změnit svět off-roadů, kupodivu fungoval - 26 - ZiL-29061 dalsi 11
Zbytky kdysi hrdých průkopnických strojů dnes vesměs chátrají v nedůstojných podmínkách

Ruský nápad se šnekovým pohonem měl změnit svět off-roadů, kupodivu fungoval - 27 - ZiL-29061 dalsi 12Ruský nápad se šnekovým pohonem měl změnit svět off-roadů, kupodivu fungoval - 28 - ZiL-29061 dalsi 13
Jen několika málo se dostalo péče muzejních restaurátorů

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 22 příspěvků

Reklama

Autobazar

zobrazit vše