Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Ve stodole našli kdysi nejrychlejší auto světa, takových jezdí po světě jen 57
15.11.2019 | Petr Prokopec
Na nejrychlejší auto světa z jakékoli etapy existence automobilismu to chce obvykle spoustu peněz, tohle ale není zase tak drahé. Nabízený klasický Jaguar XK120 je ale levný jen na pořízení, zprovoznění vezme miliony a roky.
Jaguar XK120 patří mezi automobilové legendy, po kterých prahne snad každý nadšenec. Není se čemu divit, neboť Britové dokázali spojit nevýslovnou krásu s působivou jízdní dynamikou. Jakkoliv totiž řadový šestiválec pod kapotou dával zpočátku pouze 163 koní, roadster s ním zvládal jet přes 200 km/h, čímž se na nějakou chvíli stal nejrychlejším sériově vyráběným silničním vozem světa. Značka navíc výkon postupně navyšovala až na 223 koní, stejně jako se otevření provedení dočkalo posily v podobě kupé. Mimo to začal být Jaguar XK120 úspěšný v rallye i na okruzích.
Dnes se ovšem budeme bavit o exempláři, který má dny slávy daleko za sebou. Jak je totiž patrné z nabídky aukční společnosti The Market, jednotlivé panely karoserie mohou o perfektním slícování či dokonalém laku pouze snít. Přímo na voze chybí i prosklení nebo čelní maska, jakkoliv je z fotogalerie zjevné, že řadu komponentů dostanete v krabicích. Kromě toho lze počítat s renovovaným rámem, pohonná jednotka však zůstává v nefunkčním stavu. A minimálně jen její rozložení bude s ohledem na korozi vyžadovat několik hodin namáhavé práce.
Ještě delší dobu bude třeba strávit na interiéru, ze kterého nejspíše bude možné použít tak volant a přístrojový štít. Vše ostatní ale může zamířit do popelnice, přičemž jen velikost vašeho bankovního konta rozhodne o tom, zda budete shánět originální díly a oslovíte ty nejlepší čalounické mistry, nebo vše vyřešíte takříkajíc ve vlastní garáži. Výsledek se pak bude odrážet i na nové hodnotě vozu, neboť mimotovární díly stoprocentně srazí cenu dolů. A to je zrovna v tomto případě více než nežádoucí.
Je totiž třeba zmínit, že exemplář se šasí č. 669139 měl od roku 1954 pouze dva majitele. Navíc posledních padesát let strávil v jediné stodole, kde byl také objeven. Aby toho nebylo málo, jde jeden z pouhých 151 pravostranných kusů série FHC (Fixed-Head Coupe), z nichž se dnešních dní dožilo pouze 57 vozů. Máme tu tedy vzácnost nad vzácnost, která by v případě špičkového stavu byla vyvažována zlatem. Nyní vás ale dle odhadů přijde na nějakých 25 až 35 tisíc liber (cca 746 000 až 1 044 000 Kč).
Aukční síň dodává, že veškeré komponenty jsou originální a sedí čísla podvozku i motoru. Investiční příležitost je to tedy nemalá, vysoké ale budou i náklady na znovuuvedení vozu do provozu. Dodat tak můžeme už jen na závěr, že pokud půjdete cestou originálních komponentů, dočkáte se nemalé spolehlivosti. Právě za tu byla verze FHC nadmíru chválena, neboť při zátěžových testech zvládala průměrnou rychlost 160 km/h bez potíží.
Ve stodole objeveny Jaguar XK120 FHC z roku 1954 by svého času nejrychlejším sériovým autem světa, dnes si jej můžete pořídit v aukci vcelku levně. Jeho renovace však zabere roky a schramstne miliony korun jako nic
Zdroj: The Market
Bleskovky
- Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
včera - Číňané rozjíždí novou levnou značku aut s cílem zaútočit s ní na Evropu. Se zvoleným jménem v Česku nemají šanci
8.5.2024 - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
7.5.2024
Nejnovější články
- Cybertruck působí jako šmejd šitý horkou jehlou. Majiteli selhal po ujetí 56 km, rozborka ukázala pravdu
před 10 hodinami - VW znovu mění plány. Spalovací Polo nekončí a koupíte ho i v roce 2030, tolik jako dnes ale už nikdy stát nebude
včera - Nezničitelný Mercedes E může být váš zánovní za míň než nová Fabie, je to levný tip na parádní a pohodlné auto navěky
včera - Sexy Cadillac, který měl konečně prorazit v Evropě, dorazil. Zdražil ale tak moc, že to bude jen další propadák
včera - Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
včera