Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Volkswagen SP Coupe: zapomenutý sporťák
26.3.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Shodou pozoruhodných okolností spatřil v roce 1971 světlo světa VW SP Coupe. Že jej ani neznáte? Pak si o něm určitě přečtěte více.
Pokud se dnes intenzivně zajímáte o dění ve světě automobilů, těžko vám něco unikne. Jednak se informace šíří tak rychle, že se zpráva o jakékoli novince rozšíří do celého světa během pár hodin a pak také značně ubylo lokálních specifik. Omezené množství velkých automobilových koncernů vyrábí kvůli maximalizaci úspor z rozsahu prakticky tatáž auta po celém světě a odlišnosti mezi nimi můžeme obvykle spočítat na prstech jedné ruky.
Ne vždy tomu tak ale bylo. Stačí se ohlédnout o pouhých 40 let zpět a zamířit do Brazílie. Tamnímu Volkswagenu tehdy již tři roky vládl Rudolf Leiding, bývalý šéf Audi NSU. Ačkoli je to právě koncern Volkswagen, který v posledních dekádách proslul snahou o absolutní technickou unifikaci svých produktů napříč jednotlivými vlastněnými značkami, Leiding si tehdy i přímo pod značkou VW mohl v Brazílii dělat prakticky co chtěl. A to ze dvou důvodů. Jednak byl pro firmu cennou personou, a tak v roce 1968 odešel do Jižní Ameriky jen pod podmínkou, že bude moci vyvíjet specifické modely pro tamní trh. Navíc Brazílie se začátkem sedmdesátých let omezila dovoz aut, Leiding se se svou pobočkou ocitl v izolaci a mohl prodávat pouze ta auta, která Volkswagen v Brazílii vyráběl. A toto portfolio jej rozhodně neuspokojovalo.
Šéfa Volkswagen do Brasila netrápila lidová auta, a tak se rozhodl pro vývoj vlastního sportovního kupé. Jak později zjistíme, šlo spíše o sportovně vyhlížející kupé, ale o co méně měl vůz výkonu, o to více přidal na eleganci. Leiding přitom zvolil osvědčenou cestu k úspěchu - spojil se s firmou Karmann-Ghia (dnes též patří VW), která též měla měla v Brazílii své zastoupení. Společně pak chtěli stvořit sportovně laděné kupé, které s ohledem na zachování minimální ceny využije co nejvíce dílů z existujících brazilských modelů firmy.
Za základ tak posloužila platforma z modelu Typ 3 (evropský Volkswagen 1600, předchůdce pozdějšího Passatu), která dala novince šasí, motor a obě nápravy. Celá karoserie byla ovšem od základu postavena Karmannem, pouze některé prvky (zejména přední světlomety) pocházely opět z „šestnáctistovky”.
Vzniklo tak vskutku působivě elegantní sportovní kupé s prostým názvem SP, které i dnes zvládne vzbudit obdiv svého okolí. Kámenem úrazu se ale stal motor, neupravená benzinová 1,6 z Typu 3 s výkonem pouze 54 koní. Výrobce ji později označil jen za základ řady a dal ji název SP-1. Přišla tedy i výkonnější varianta SP-2, která nesla opět vzduchem chlazený boxer z Typu 3, ale jeho objem byl zvýšen na 1,7 litru a výkon na stále nikterak okouzlujících 65 koní dosahovaných v 4 600 otáčkách.
S touto výbavou se SP-2 dokázal rozjet na rychlost 156 km/h, přesto se jeho označení dočkalo hanlivého rozklíčování „Sem Potência”, tedy bez potence neboli bez síly.
Není tedy divu, že se základní SP-1 setkalo s mizivým tržním úspěchem, SP-2 se ale prodávalo slušně a mezi léty 1972 a 1976 si v Brazílii našlo přes 10 000 zákazníků. Vůz se nakonec dočkal exportu jen do okolních zemí a v Evropě se s ním setkáte leda v soukromých sbírkách. Tím se dostáváme oklikou zpět na začátek - tento vůz většina z vás znát nebude, neboť v sedmdesátých letech bychom se o něm mohli jen stěží dozvědět něco bližšího a dnes pojízdné exempláře najdeme povětšinou tisíce kilometrů od našich hranic. Navíc bychom ani nečekali, že se v Brazílii pod značkou Volkswagen prodávalo něco zásadně jiného než v Evropě...
Pokud by vás kupé SP zaujalo, najdete jeden kousek i v evropskému muzeu automobilky. Pochází přímo z rukou pana Leidinga, který byl krátce po uvedení modelu SP povolán zpět do Evropy na pozici šéfa celého koncernu a jeden exemplář SP-2 si přivezl s sebou, původně jako dárek pro svou ženu.
Pár snímků tohoto zapomenutého sporťáku přikládáme, více ale prozradí videa, která jej ukazují vesměs na dobových záběrech. Závěrem dodejme, že v roce 2008 obletěly svět rendery možného nástupce kupé SP, které též přikládáme. Zatím ale nevíme o tom, že by byl tento nápad jakkoli posunut směrem k sériové výrobě.
Volkswagen SP v sestřihu všemožných zajímavých záběrů
SP-1 i SP-2 v dobové reklamě
Volkswagen SP Coupe Concept z roku 2008
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
před 10 hodinami - Číňané rozjíždí novou levnou značku aut s cílem zaútočit s ní na Evropu. Se zvoleným jménem v Česku nemají šanci
8.5.2024 - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
7.5.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Cybertruck působí jako šmejd šitý horkou jehlou. Majiteli selhal po ujetí 56 km, rozborka ukázala pravdu
před 4 hodinami - VW znovu mění plány. Spalovací Polo nekončí a koupíte ho i v roce 2030, tolik jako dnes ale už nikdy stát nebude
před 5 hodinami - Nezničitelný Mercedes E může být váš zánovní za míň než nová Fabie, je to levný tip na parádní a pohodlné auto navěky
před 7 hodinami - Sexy Cadillac, který měl konečně prorazit v Evropě, dorazil. Zdražil ale tak moc, že to bude jen další propadák
před 8 hodinami - Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.10. 18:59 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 05.10. 15:29 - pavproch
- Auto pro kapelu za cca. 100k Kč 05.10. 10:56 - volfi
- S větrem ve vlasech.... 05.10. 10:52 - pavproch
- Koupě lakované Octavie 05.10. 10:31 - HondaMan
- Elektromobily a vse kolem nich 05.10. 08:53 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 05.09. 18:41 - bojler
- BMW Divize 05.09. 11:32 - jerry