VW T1 s motorem 911 Turbo: šílený busík s 500 k létá po okruzích

(+ videa) Na začátku byl rezivý T1 a nabouraná 911 Turbo. Výsledkem je šestiválcový über-bus, který vás sveze po některém okruhu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

VW T1 s motorem 911 Turbo: šílený busík s 500 k létá po okruzích

14.5.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

VW T1 s motorem 911 Turbo: šílený busík s 500 k létá po okruzích

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ videa) Na začátku byl rezivý T1 a nabouraná 911 Turbo. Výsledkem je šestiválcový über-bus, který vás sveze po některém okruhu.

Tenhle stroj vypadá jako krásně zrenovovaný a lehce upravený Volkswagen T1, známý také jako „busík”. Jenže jen zvenčí a z dost velké dálky. Když přijdete blíž, vidíte mnohem níže umístěnou střechu, nápis turbo na zádi a osmnáctipalcové slicky Pirelli P-Zero. Tohle totiž není jen tak obyčejný hippie-wagen, nýbrž stroj, který zvládne na okruhu Spa-Francorchamps předjet Porsche 911 GT3 a Aston Martin DB9.

Fred Bernhard, majitel tohoto stroje, závodil dlouhá léta na motorkách. Má rád značku Porsche a také vlastní růžovou 911 964 RS, kterou najdete mezi obrázky níže. Chtěl ale postavit něco neobvyklého - a původně pomýšlel na zkombinování karoserie Volkswagenu T3 s motorem z Porsche, snad po vzoru Porsche B32. Později se ale dostal ke karoserii T1 z roku 1962, která měla být sešrotována, a rozhodl se jako základ použít ji. A pak se našlo bourané Porsche 911 993 turbo, které posloužilo jako dárce orgánů.

Na co se tedy díváme, je Volkswagen T1 s rozděleným předním oknem, rozšířený o neuvěřitelných 21 centimetrů, se sníženou střechou a se vším, co šlo z oné 993 turbo zachránit. Nejpodstatnější je pochopitelně motor, 3,6litrový šestiválcový boxer, který v sérii dával 408 koní. Pro tuto stavbu se mu ale dostalo úprav a na kola nyní posílá koní rovných pět stovek, a to přes manuální šestikvalt z 911 GT3.

Karoserie tohoto stroje je složena ze dvou Volkswagenů, ale ten druhý je generace T3. Právě tato generace totiž je velmi často používána na přestavby, do kterých putují motory z 911, a tak byla použita podlaha právě z ní. Aby na ni zbytek karoserie T1 pasoval, byl rozšířen a také o 10 cm prodloužen. Úprav je ale ještě mnohem více. Pro zabudování většího motoru musela být změněna zadní část, například místo zadních oken jsou ohromné otvory pro přístup chladicího vzduchu. Zvenčí to není tolik vidět, ale jsou vážně velké a zásobují jak motor, tak i vzduchový mezichladič, originál z 911 993 turbo, dostatečným množstvím vzduchu.

Základ kabiny také není v karoserii T1, ale v trubkovém rámu, jak je vidět i na fotografiích. Dává to smysl, kvůli torzní tuhosti je to mnohem lepší volba než karoserie dodávky. Když sedíte vevnitř, v jedné ze čtyř skořepinových sedaček Recaro, připoutáni čtyřbodovými pásy Schroth, připadáte si údajně jako v kleci.

Řidič má před sebou přístrojový štít z 911 993 turbo, volant je nicméně závodní. Jak ukazují i fotky, pohodlí tu nečekejte, všechno má svůj cíl v nízké hmotnosti a pevnosti konstrukce. Také tu prý bývá dost horko, což se není co divit - klimatizaci neočekávejte, když je střecha z karbonu, aby ušetřila 30 kilogramů. Byla vyrobena zakázkově a údajně na ni padlo 70 hodin práce, takže si dovedete představit, kolik musela stát.

Střecha však není to jediné, co je tu vyrobené na zakázku. Kromě hromady modifikací karoserie - třeba i podlaha pod sedačkou spolujezdce je jiná, aby byly zachovány vnější tvary T1, ale aby zůstal přístup k plnicímu hrdlu nádrže - jsou i tlumiče a pružiny zakázkově upravené přímo firmou Bilstein. Ta spolupracovala s Fredem, aby byl výsledek perfektní. Brzdy pocházejí z 911 993 turbo a mají závodní destičky značky Pagid. Brzdová kapalina se údajně mění po každém dni ježdění na okruhu.

Karbonová střecha tu nicméně není jen proto, aby tu byl nějaký karbon. Ušetřených 30 kg je totiž úspora v horní části auta a tam se počítá nejvíc. Nahrává i plochý motor, jehož nízké těžiště nikdy neopomene vyzdvihnout Subaru. Asi tušíte, kam tím míříme - 1 500 kilogramů hmotnosti není vůbec málo, ale většina váhy je při zemi, takže je těžiště nízko a k tomu pomohla i ona střecha. Snaha dostat hmotnost co nejvíc nejen dolů, ale i doprostřed auta, se projevila i v zásobníku oleje. Motor má suchou olejovou vanu a přebytek oleje, který normálně zůstává ve vaně, je uchováván v zásobníku mezi zadními sedačkami.

Projekt to není nový, jezdí už několik let, proto na videích i na některých obrázcích má vůz jiná kola a černou barvu. To není jiné, podobné auto - VW T1 Race Taxi, jak se tento stroj jmenuje, byl zprvu černý, až později se mu dostalo trojbarevného laku, který vidíme na ostatních fotkách. Všechny tři odstíny jsou údajně ze vzorníku barev Volkswagenu z minulých dob.

Postavit tento stroj trvalo čtyři roky, mezi léty 2002 a 2006. Jedním z překvapivých problémů také bylo najít pojišťovnu, ochotnou tuhle stavbu pojistit. Až po dlouhém hledání se objevila firma, která se specializuje na pojištění závodních aut. A protože se Race Taxi, se pohybuje zejména po závodních okruzích a s pasažéry uvnitř, byla tou pravou firmou.

Ptáte se na spolehlivost zakázkově postaveného auta, které jezdí v podstatě jen po okruzích a slušně ostře? Údajně s ní nikdy nebyl sebemenší problém, protože všechno, co se týče motoru a pohonu, jsou sériové díly Porsche. Podle Freda je lepší zajít do dealerství a náhradní díl prostě koupit, když se někde daleko od domova něco pokazí. To jediné, co sériové není, je stojánek, na kterém drží mezichladič stlačeného vzduchu.

Jediný větší problém byl, když potrubí turbodmychadla nebylo schopno udržet požadovaný tlak, takže musel být snížen. Na začátku textu jsme zmiňovali, že Race-Taxi předjede Porsche 911 GT3 a Aston DB9 jako nic. Video níže, na kterém je tahle chvíle, bylo natáčeno právě při jízdě s nižším tlakem turba kvůli nedostatečným trubkám.

VW T1 Race-Taxi je švýcarská práce, ale můžete ji vídat na mnoha okruzích v Evropě; Spa-Francorchamps nebo Severní smyčka Nürburgringu jsou jen některé z nich. Pokud tenhle pekelný stroj potkáte - a že je to možné, momentálně je k vidění u Wörthersee - podívejte se na něj pořádně, dost pravděpodobně mu jindy nebudete stačit...


VW T1 s motorem 911 Turbo: šílený busík s 500 k létá po okruzích - 1 - vw t1 racetaxi stavba 01VW T1 s motorem 911 Turbo: šílený busík s 500 k létá po okruzích - 2 - vw t1 racetaxi stavba 02VW T1 s motorem 911 Turbo: šílený busík s 500 k létá po okruzích - 3 - vw t1 racetaxi stavba 03VW T1 s motorem 911 Turbo: šílený busík s 500 k létá po okruzích - 4 - vw t1 racetaxi stavba 04VW T1 s motorem 911 Turbo: šílený busík s 500 k létá po okruzích - 5 - vw t1 racetaxi stavba 05VW T1 s motorem 911 Turbo: šílený busík s 500 k létá po okruzích - 6 - vw t1 racetaxi stavba 06VW T1 s motorem 911 Turbo: šílený busík s 500 k létá po okruzích - 7 - vw t1 racetaxi stavba 07VW T1 s motorem 911 Turbo: šílený busík s 500 k létá po okruzích - 8 - vw t1 racetaxi stavba 08VW T1 s motorem 911 Turbo: šílený busík s 500 k létá po okruzích - 9 - vw t1 racetaxi stavba 08aVW T1 s motorem 911 Turbo: šílený busík s 500 k létá po okruzích - 10 - vw t1 racetaxi stavba 09VW T1 s motorem 911 Turbo: šílený busík s 500 k létá po okruzích - 11 - vw t1 racetaxi stavba 09aVW T1 s motorem 911 Turbo: šílený busík s 500 k létá po okruzích - 12 - vw t1 racetaxi stavba 10VW T1 s motorem 911 Turbo: šílený busík s 500 k létá po okruzích - 13 - vw t1 racetaxi stavba 11VW T1 s motorem 911 Turbo: šílený busík s 500 k létá po okruzích - 14 - vw t1 racetaxi stavba 12VW T1 s motorem 911 Turbo: šílený busík s 500 k létá po okruzích - 15 - vw t1 racetaxi stavba 13VW T1 s motorem 911 Turbo: šílený busík s 500 k létá po okruzích - 16 - vw t1 racetaxi stavba 14VW T1 s motorem 911 Turbo: šílený busík s 500 k létá po okruzích - 17 - vw t1 racetaxi stavba 15VW T1 s motorem 911 Turbo: šílený busík s 500 k létá po okruzích - 18 - vw t1 racetaxi stavba 16VW T1 s motorem 911 Turbo: šílený busík s 500 k létá po okruzích - 19 - vw t1 racetaxi stavba 17VW T1 s motorem 911 Turbo: šílený busík s 500 k létá po okruzích - 20 - vw t1 racetaxi stavba 18VW T1 s motorem 911 Turbo: šílený busík s 500 k létá po okruzích - 21 - vw t1 racetaxi stavba 19VW T1 s motorem 911 Turbo: šílený busík s 500 k létá po okruzích - 22 - vw t1 racetaxi stavba 20VW T1 s motorem 911 Turbo: šílený busík s 500 k létá po okruzích - 23 - vw t1 racetaxi stavba 21VW T1 s motorem 911 Turbo: šílený busík s 500 k létá po okruzích - 24 - vw t1 racetaxi stavba 22VW T1 s motorem 911 Turbo: šílený busík s 500 k létá po okruzích - 25 - vw t1 racetaxi stavba 23VW T1 s motorem 911 Turbo: šílený busík s 500 k létá po okruzích - 26 - vw t1 racetaxi stavba 24VW T1 s motorem 911 Turbo: šílený busík s 500 k létá po okruzích - 27 - vw t1 racetaxi stavba 25VW T1 s motorem 911 Turbo: šílený busík s 500 k létá po okruzích - 28 - vw t1 racetaxi stavba 26VW T1 s motorem 911 Turbo: šílený busík s 500 k létá po okruzích - 29 - vw t1 racetaxi stavba 27VW T1 s motorem 911 Turbo: šílený busík s 500 k létá po okruzích - 30 - vw t1 racetaxi stavba 28VW T1 s motorem 911 Turbo: šílený busík s 500 k létá po okruzích - 31 - vw t1 racetaxi stavba 29VW T1 s motorem 911 Turbo: šílený busík s 500 k létá po okruzích - 32 - vw t1 racetaxi stavba 30VW T1 s motorem 911 Turbo: šílený busík s 500 k létá po okruzích - 33 - vw t1 racetaxi stavba 31VW T1 s motorem 911 Turbo: šílený busík s 500 k létá po okruzích - 34 - vw t1 racetaxi stavba 32VW T1 s motorem 911 Turbo: šílený busík s 500 k létá po okruzích - 35 - vw t1 racetaxi stavba 33VW T1 s motorem 911 Turbo: šílený busík s 500 k létá po okruzích - 36 - vw t1 racetaxi stavba 34
Postavit tenhle stroj nebylo nic snadného. Původně byl černý, trojbarevného laku se mu dostalo až později

VW T1 s motorem 911 Turbo: šílený busík s 500 k létá po okruzích - 37 - vw t1 racetaxi sh 01VW T1 s motorem 911 Turbo: šílený busík s 500 k létá po okruzích - 38 - vw t1 racetaxi sh 02VW T1 s motorem 911 Turbo: šílený busík s 500 k létá po okruzích - 39 - vw t1 racetaxi sh 03VW T1 s motorem 911 Turbo: šílený busík s 500 k létá po okruzích - 40 - vw t1 racetaxi sh 04VW T1 s motorem 911 Turbo: šílený busík s 500 k létá po okruzích - 41 - vw t1 racetaxi sh 05VW T1 s motorem 911 Turbo: šílený busík s 500 k létá po okruzích - 42 - vw t1 racetaxi sh 06VW T1 s motorem 911 Turbo: šílený busík s 500 k létá po okruzích - 43 - vw t1 racetaxi sh 07VW T1 s motorem 911 Turbo: šílený busík s 500 k létá po okruzích - 44 - vw t1 racetaxi sh 08VW T1 s motorem 911 Turbo: šílený busík s 500 k létá po okruzích - 45 - vw t1 racetaxi sh 09VW T1 s motorem 911 Turbo: šílený busík s 500 k létá po okruzích - 46 - vw t1 racetaxi sh 09aVW T1 s motorem 911 Turbo: šílený busík s 500 k létá po okruzích - 47 - vw t1 racetaxi sh 1VW T1 s motorem 911 Turbo: šílený busík s 500 k létá po okruzích - 48 - vw t1 racetaxi sh 11VW T1 s motorem 911 Turbo: šílený busík s 500 k létá po okruzích - 49 - vw t1 racetaxi sh 12VW T1 s motorem 911 Turbo: šílený busík s 500 k létá po okruzích - 50 - vw t1 racetaxi sh 12aVW T1 s motorem 911 Turbo: šílený busík s 500 k létá po okruzích - 51 - vw t1 racetaxi sh 13VW T1 s motorem 911 Turbo: šílený busík s 500 k létá po okruzích - 52 - vw t1 racetaxi sh 14VW T1 s motorem 911 Turbo: šílený busík s 500 k létá po okruzích - 53 - vw t1 racetaxi sh 15VW T1 s motorem 911 Turbo: šílený busík s 500 k létá po okruzích - 54 - vw t1 racetaxi sh 16VW T1 s motorem 911 Turbo: šílený busík s 500 k létá po okruzích - 55 - vw t1 racetaxi sh 17VW T1 s motorem 911 Turbo: šílený busík s 500 k létá po okruzích - 56 - vw t1 racetaxi sh 18VW T1 s motorem 911 Turbo: šílený busík s 500 k létá po okruzích - 57 - vw t1 racetaxi sh 19VW T1 s motorem 911 Turbo: šílený busík s 500 k létá po okruzích - 58 - vw t1 racetaxi sh 20VW T1 s motorem 911 Turbo: šílený busík s 500 k létá po okruzích - 59 - vw t1 racetaxi sh 21VW T1 s motorem 911 Turbo: šílený busík s 500 k létá po okruzích - 60 - vw t1 racetaxi sh 22VW T1 s motorem 911 Turbo: šílený busík s 500 k létá po okruzích - 61 - vw t1 racetaxi sh 23VW T1 s motorem 911 Turbo: šílený busík s 500 k létá po okruzích - 62 - vw t1 racetaxi sh 23aVW T1 s motorem 911 Turbo: šílený busík s 500 k létá po okruzích - 63 - vw t1 racetaxi sh 24VW T1 s motorem 911 Turbo: šílený busík s 500 k létá po okruzích - 64 - vw t1 racetaxi sh 25VW T1 s motorem 911 Turbo: šílený busík s 500 k létá po okruzích - 65 - vw t1 racetaxi sh 26VW T1 s motorem 911 Turbo: šílený busík s 500 k létá po okruzích - 66 - vw t1 racetaxi sh 27VW T1 s motorem 911 Turbo: šílený busík s 500 k létá po okruzích - 67 - vw t1 racetaxi sh 28VW T1 s motorem 911 Turbo: šílený busík s 500 k létá po okruzích - 68 - vw t1 racetaxi sh 29VW T1 s motorem 911 Turbo: šílený busík s 500 k létá po okruzích - 69 - vw t1 racetaxi sh 30VW T1 s motorem 911 Turbo: šílený busík s 500 k létá po okruzích - 70 - vw t1 racetaxi sh 31VW T1 s motorem 911 Turbo: šílený busík s 500 k létá po okruzích - 71 - vw t1 racetaxi sh 32VW T1 s motorem 911 Turbo: šílený busík s 500 k létá po okruzích - 72 - vw t1 racetaxi sh 33VW T1 s motorem 911 Turbo: šílený busík s 500 k létá po okruzích - 73 - vw t1 racetaxi sh 34VW T1 s motorem 911 Turbo: šílený busík s 500 k létá po okruzích - 74 - vw t1 racetaxi sh 35VW T1 s motorem 911 Turbo: šílený busík s 500 k létá po okruzích - 75 - vw t1 racetaxi sh 36VW T1 s motorem 911 Turbo: šílený busík s 500 k létá po okruzích - 76 - vw t1 racetaxi sh 37VW T1 s motorem 911 Turbo: šílený busík s 500 k létá po okruzích - 77 - vw t1 racetaxi sh 38VW T1 s motorem 911 Turbo: šílený busík s 500 k létá po okruzích - 78 - vw t1 racetaxi sh 39VW T1 s motorem 911 Turbo: šílený busík s 500 k létá po okruzích - 79 - vw t1 racetaxi sh 50VW T1 s motorem 911 Turbo: šílený busík s 500 k létá po okruzích - 80 - vw t1 racetaxi sh 51VW T1 s motorem 911 Turbo: šílený busík s 500 k létá po okruzích - 81 - vw t1 racetaxi sh 52VW T1 s motorem 911 Turbo: šílený busík s 500 k létá po okruzích - 82 - vw t1 racetaxi sh 53VW T1 s motorem 911 Turbo: šílený busík s 500 k létá po okruzích - 83 - vw t1 racetaxi sh 54VW T1 s motorem 911 Turbo: šílený busík s 500 k létá po okruzích - 84 - vw t1 racetaxi sh 55VW T1 s motorem 911 Turbo: šílený busík s 500 k létá po okruzích - 85 - vw t1 racetaxi sh 56VW T1 s motorem 911 Turbo: šílený busík s 500 k létá po okruzích - 86 - vw t1 racetaxi sh 57VW T1 s motorem 911 Turbo: šílený busík s 500 k létá po okruzích - 87 - vw t1 racetaxi sh 58VW T1 s motorem 911 Turbo: šílený busík s 500 k létá po okruzích - 88 - vw t1 racetaxi sh 59VW T1 s motorem 911 Turbo: šílený busík s 500 k létá po okruzích - 89 - vw t1 racetaxi sh 60
Tenhle bus není ani trochu obyčejný, má 500 koní a zvládne předjet i 911 GT3. Růžová 964 je verze RS, další stroj majitele a konstruktéra über-busu

Zdroje: Fred Bernhard, SpeedHunters

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.