Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Výbava jen dekádu starého supersportu dokonale ukazuje, jak rychle se svět změnil
21.3.2019 | Mirek Mazal
Pouhých 10 let se z hlediska vývoje automobilismu zdá být ničím, i tak krátká doba ale teď stačí k tomu, aby se svět aut změnil k nepoznání. Tento případ budiž jasným důkazem.
Nezapomenutelný Mercedes-Benz SLR McLaren s žábrami přes celé blatníky byl jedním z nejobdivovanějších superaut minulé dekády. Společně jej vyvinuli Němci a Britové na počest Mercedesu-Benz 300 SLR a postavili jen 2 157 exemplářů s vertikálními dveřmi, dlouhou kapotou a čtyřmi výfuky pod bočními prahy.
Osmiválcový stroj odjakživa přitahuje pozornost svým původem, výkonem a designem, ale málokdo si uvědomí, jak svérázná byla z dnešního pohledu jeho nabídka výbavy. Prodejci v letech 2003 až 2010 nabízeli nový vůz v základu se dvěma designy osmnáctipalcových disků kol, jen jako vrcholná příplatková volba byly k dispozici větší devatenáctky.
Skromné rozměry ráfků jsou vidět na dobových propagačních fotografiích a svého času nikomu nepřišly divné. Ještě v minulé dekádě platila 18" disky za velké a 19" za mimořádné, kdeže ale tehdejší sněhy jsou.
Velikost kol zaujme hlavně kvůli současné nabídce automobilek, které zcela automaticky počítají s pořádnými loukotěmi i u mnohem menších aut. Renault už před třemi léty zavedl jako standardní 20" kola pro MPV Scénic a ohlašoval plány nabízet je jako výchozí volbu pro všechny modely. To je extrém i dnes, 18" nebo 19" kola ale v tuto dobu nezaskočí prakticky na ničem; snad jen nejmenší auta se takovým rozměrům vyhýbají.
Tento postřeh budiž pozoruhodnou připomínkou překotného vývoje automobilismu v poslední dekádě. Dříve trvalo desítky let, než se v rámci jednoho segmentu disky kol zvětšily byť o jediný palec, srovnání aut z let 2019 a 2009 ale nutí jen k hořkému pousmání. To, co dnes dostanete jako standard k lecjakému výkonnějšímu kompaktu, bylo před 10 léty příplatkovou volnou na jednom z nejsilnějších aut v prodeji.
SLR McLaren stále okouzlí, koly to ale vážně nebude. Dobový prospekt s technickými daty ukazuje možnou volbu disků 9J x 18 s pěti nebo deseti paprskovým vyhotovením. Většina marketingových podkladů zobrazuje německo-britského křížence na turbínových ráfcích 9J x 19, protože vypadají lépe. Ani devatenáctky ale dnes už nepatří mezi volbu hodnou srovnatelně výjimečného automobilu.






Mercedes SLR McLaren je dodnes autem par excellence, velikostí kol ale připomene spíše to, jak rychle se svět změnil. I příplatkové 19" disky jsou na dnešní dobu malé...









...standardem ale byly ještě menší osmnáctky...

...jak dokladuje i dobový prospekt s technickými údaji
Zdroj: Jalopnik
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
včera
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
5.11.2025
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Kdo bude posledním šampionem MotoE? včera 22:08
- Záchranné laso pro Filipa Salače včera 11:36
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu 5.11.2025
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů 5.11.2025
- Grand Prix se vrací do Evropy 4.11.2025
Nejnovější články
Ojeté hybridy trápí další dosud přehlížený problém, zajíce v pytli kupujete v podstatě s každým z nich
před 9 hodinami
VW chce rozhýbat prodeje elektrických modelů tím, že je lidem dovolí vrátit do 100 dnů od koupě. To nemusí dobře dopadnout
před 10 hodinami
Jeep žádá majitele statisíců aut z posledních let, aby je parkovali daleko od domů, mohou shořet
včera
Ještě hůř: Prodeje elektrických Subaru v USA po konci dotací zhroutily o 98 procent, nechce je najednou skoro nikdo
včera
K mání je dodnes zcela nejetá Mazda z časů sametové revoluce, dokonalý stroj času nikdo ani pořádně nevybalil
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
