Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Vydrží více hliníkové, nebo ocelové kolo? Srovnání pod lisem ukáže pravdu
22.10.2018 | Mirek Mazal
Někteří říkají, že jedna jsou víc pro parádu a druhá zase víc vydrží. Jaká je realita? Oba základní druhy automobilových disků kol skončily pod lisem, aby odhalily skutečnost.
Každý člověk občas potřebuje zabít trochu času, aby přišel na jiné myšlenky a mohl se lépe soustředit na podstatnější aktivity. Snad právě proto není těžké se lidem zavděčit videy s pochybným obsahem, jakých se na internetu den co den objevuje nespočet. Pokud zůstaneme u aut, můžeme připomenout experimenty s ježděním na různé, zcela nesmyslné kapaliny. Do podobného ranku patří videa s drcením čehokoliv - stačí si pořídit hydraulický lis a pod něj strkat, co se jen namane.
Občas se ale i autorům podobných snímků podaří vymyslet něco bez diskuze užitečného, to když výsledky jejich pokusů lze aplikovat i na běžný život. V případě onoho lisu nyní došlo na automobilové disky kol, o jejichž výhodách a nevýhodách se nejen mezi nadšenci pravidelně diskutuje. Jeden je ocelový, druhý hliníkový a každý má své zastánce. Obvykle se tvrdí, že ten hliníkový je spíš pro parádu, zatímco ten ocelový spíše na práci. Také proto uvidíme po přezutí na zimní pneumatiky na spoustě aut ocelová kola, která jsou v létě vidět o poznání méně - náročnějšímu zimnímu provozu mají odolávat snáze.
Hlavní výhodou „plecháčů” je ovšem cena, která je spojena s jednodušší výrobou a použitím levnějších materiálů, proto na dostupných osobních i užitkových autech vidíme v základní výbavě obvykle právě ty. Tzv. hliníková kola nejsou jen hliníková, někdy se jim také říká „litá”. Je to přesnější, neboť vznikají jako odlitek ze slitiny několika lehkých kovů. Vyznačují se nižší hmotností a příznivějším rozložení hmoty, což se pozitivně projevuje poklesem hodnot setrvačných sil rotujícího kola a zlepšením dynamiky vozidla. Mají ovšem vydržet méně a některé může i jedna zima značně pošramotit, zatímco těm ocelovým mají méně vadit chemické posypy a mají být obecně odolnější.To se aspoň tvrdí, ale jaká je skutečnost?
Záznam vysokorychlostní kamery namířené na kola obou typů ukazuje dopad působení mnohatunové lisovací síly. První vidíme, jak dlouho odolává hliníkový disk. Je vidět, jak se křehký materiál začíná tříštit - rozpad na kusy dokonal nátlak cca 20 tun, druhý pokus kolo vydrželo až do maximálního působení 23 tun.
Ocelový disk před totálním zdeformováním snášel zátěž cca 10 tun, tedy polovinu či méně. Je ovšem vidět rozdílné chování plechového vyhotovení, které se celkem rovnoměrně slisovalo a nerozpadlo se na jednotlivé kusy. Kolo výrazně změnilo tvar, ale zůstalo pohromadě. Levnější varianta snese menší tlak, ale v nejhorším případě se disk jen ohne, nic z něj neupadne. To se potvrdilo i v další disciplíně lisování z jiného úhlu, jak můžete vidět na záběrech níže.
Není tedy pravdou, že by kvalitní hliníkový disk vydržel méně, je tomu přesně naopak - třeba při vjetí do velké díry vydrží mnohem více. Jenže má to svá úskalí. Pokud to bude až moc velká rána, lité kolo se může roztříštit a způsobit vám tím další patálie. U ocelového disku něco takového nehrozí - sice kapituluje dříve, ale pouhou deformací, která nemusí být třeba při rychlejší jízdě až takovou okamžitou komplikací. Nakonec tedy bude hlavně na vás, která vlastnost je pro vás důležitější.
Hliníkový disk se pod velkou zátěží začíná tříštit, jen kvůli tomu ale není pravdou, že vydrží méně - děje se tak až pod více dvojnásobným tlakem...
...než u ocelového kola, které se jen deformuje
To samé platí při tlaku zboku...
...ocelový disk se znovu jen ohýbá, ale mnohem dříve
Zdroj: Hydraulic Press Channel@Youtube
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 7 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 8 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 10 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB