Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Vzácné Lamborghini bylo nalezeno v bezútěšném stavu, bude zas jako nové
5.10.2019 | Petr Prokopec
(doplněno) Na první pohled může vypadat jako „obyčejný” Countach, ve skutečnosti jde ale o jeden z raných modelů, který se neobyčejným způsobem snažil vylepšit výhled vzad.
Doplněno: Po prvotních informacích můžeme dodat upřesnění přímo od Simona Kidstona, zakladatele, majitele a šéfa firmy, která má nyní vůz pod palcem. Jak ukazují další snímky, vůz je v ještě horším stavu, než se zprvu zdálo - v 70. letech byl jeho majitelem docela vážně havarován a dotyčný si při nehodě zlomil nohu. Proč nebyl opraven, není jasné, v garáži majitele ale zůstal celých dalších 40 let, až byl objeven a zachráněn Kidstonem s cílem jej plně zrenovovat.
Práce bude svěřena přímo oddělení Polo Storico automobilky, která bude mít s renovací spoustu práce, v případě techniky ale prý dodnes existují firmy vyrábějící všechny potřebné komponenty. Podle zatím nepotvrzených informací měl být prvním majitelem šejk Chalífa ibn Hamád Al Sání, který byl emírem Kataru v letech 1972 až 1995 - to mají dokladovat níže přiložené fotky z roku 2007, kdy proběhl předchozí pokus o záchranu vozu a ukazují právě toto auto.
Ať už je ale historie stroje jakákoli, čekají jej zjevně po více jak 40 letech chátrání konečně lepší dny. Dobře tomu tak.
Představovat Lamborghini Countach se dá přirovnat k pověstnému nošení dříví do lesa. Nejspíše se nenajde vůz, který by zdobil větší počet zdí dětských pokojíčků, tedy samozřejmě ve formě plakátu. Každý tedy zná klínovitý profil, byť zejména ve spojitosti s velkým množstvím spoilerů, které se postupem času na kdysi hladkou karoserii nabalily. „Zásluhu“ na tom má do značné míry i snímek Vlk z Wall Streetu z roku 2013 s Leonardem DiCapriem v hlavní roli, kde se objevil Countach Anniversary.
Toto provedení slavilo pětadvacáté výročí vzniku vozu a dorazilo s obřím zadním křídlem či zvětšenými zadními sacími boxy. Mimo to disponovalo také specifickými nárazníky a zvýrazněnými bočními prahy, svou dominanci tak dávalo jasně najevo. Vzhled, pod jehož detaily se podepsal i Horacio Pagani, byl navíc podpořen také jízdní dynamikou, neboť 5,2litrový atmosférický dvanáctiválec umožnil supersportu zrychlit z klidu na stovku za 4,7 sekundy a pokořit maximální rychlost 295 km/h.
Závěr produkce ale dnes ponechme stranou, místo toho se zaměříme na její úplný počátek. Důvodem je zpráva společnosti Kidston, které se podařilo objevit opuštěné Lamborghini Countach a získat jej do svého vlastnictví za účelem renovace. To by samo o sobě bylo zajímavé, však nález slavného Lamborghini není něco, o čem bychom slýchali každý den. Tento případ je ale ještě zajímavější.
Lidé z Kidstonu auto popsali jako LP400 Periscopio, což by mohlo zmást i hezkou řádku lidí, kteří jinak mají italský supersport najetý od podlahy až po střechu. Ono slůvko „Periscopio“ se totiž v souvislosti s Countachem často nevídá, jde o jednu z jeho nejvzácnějších verzí.
Nejde samozřejmě o Lambo upravené ve stylu Jamese Bonda a tedy schopné i podvodních výletů, periskop je ale opravdu podstatnou jeho specifičnosti. Italové tak chtěli vyřešit velmi špatnou viditelnost dozadu, a tak několik prototypů osadili systémem společnosti Donnelly Mirrors. Ten nahrazoval klasické zpětné zrcátko, přičemž ústil do speciálního tunelu uprostřed střechy. Do produkce se však nakonec nedostal.
Italové místo periskopu nakonec použili klasické zpětné zrcátko, ovšem to spárovali s pozůstatky experimentálního prototypu. Vůz si proto ponechal jak název, tak i tunel uprostřed střechy. Mělo jej však jen rané provedení LP400 z prvních let výroby (1974-1977) a jehož celkově vzniklo asi 150 kusů. To se obešlo právě beze všech průduchů a spoilerů, mělo tak vůbec nejnižší odpor vzduchu.
O pohon tohoto provedení se staral dvanáctiválec jako u oslavného modelu, nicméně v té době měla pohonná jednotka ještě objem 4 litry a produkovala „pouze“ 375 koní. Na druhou stranu to však byl daleko zajímavější výkon než u nástupce. Countach LP400 S dorazil s 355 koňmi. Navíc se již musel obejít bez periskopu, jeho střecha byla zcela hladká. V kombinaci s křídlem to ale dynamice neprospělo, neboť maximálka klesla o 16 km/h.
Ve výsledku tak není překvapivé, že originální Lamborghini Countach LP400 Periscopio je stále více oceňováno sběrateli. Za právě renovovaný modrý exemplář tak budou muset vysázet na dřevo i více než 30 milionů korun, samozřejmě v závislosti na nájezdu a historii. Nic z toho ale Kidston aktuálně nezmiňuje, počkat si tak nejspíše budeme muset až na chvíli, kdy dílo bude hotovo.
Kidston zveřejnil a následně i sám Simon Kidston upřesnil, že nalezl a získal vzácné Lamborghini Countach Periscopio. Po snad dekádách stání je v bezútěšném stavu, nyní se ale dočká renovace
Snímky z toku 2007 mají zachycovat nabourané auto Chalífy ibn Hamáda Al Sáního, zjevně jde o stejný vůz
Pohled na jiný exemplář raného provedení LP400 Periscopio naznačuje, co po jejím dokončení můžeme očekávat
Zdroj: Kidston SA, Simon Kidston@Instagram
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Mistr světa Bagnaia tvrdí muziku v Jerezu včera 16:23
- Pátek v Jerezu - Moto2: 1. Roberts, 13. Salač včera 15:49
- Úvod v Jerezu: Na čele bratři Marquezové, 7. Pedrosa včera 11:30
- Nová pravidla MotoGP od sezóny 2027 včera 10:42
- Pre Jerez 25.4.2024
Nejnovější články
- Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
před 7 hodinami - První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
před 8 hodinami - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
před 9 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
před 11 hodinami - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 22:10 - jerry
- Onboard videa 04.26. 16:17 - řidičBOB
- VZKAZY 04.26. 14:59 - petr_riha
- Audi A6 C7 převodovky 04.26. 14:28 - Arkis
- S větrem ve vlasech.... 04.26. 14:16 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz