Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Wartburg nemusel být nechtěný dvoutakt. Krásná alternativa přežila dodnes
4.8.2018 | Petr Miler
Wartburg si pamatujeme hlavně jako model 353, který přišel v roce 1966 a Němci s ním vyžili až do revolučních časů. Mohlo to být všechno jinak.
Když se v zemích západního konce bývalého sovětského bloku řekne Wartburg, vybavíme si modrý dým a jeho charakteristický zápach, táhnoucí se za vrčící krabicí nudného vzezření. Ta krabice měla označení 353 a u nás, stejně jako např. ve Východním Německu, jich jezdily spousty, protože nebylo moc na výběr - tři válce Wartburgu byly lepší než dva válce Trabantu, pokud jste nechtěli Škodu, Ladu či Dacii.
Wartburg 353 nicméně po technické stránce představoval pouze evoluci modelu 311 a byl skutečně primitivní. Jeho motor se skládal z pouhých sedmi částí a sami majitelé s nadsázkou říkali, že jde o jediný vůz, který vyžaduje pouze údržbu motocyklu. Zvolená cesta ale byla spíše z nouze ctností, podobně jako později u nás bazírování na „věčné evoluci” Škody 100 a nikoli volba zajímavějších koncepcí jakou byla Škoda 720. Modely s motorem vpředu a předním náhonem mohl nahradit stroj mnohem zajímavějším - jeho interní označení bylo P100 a měl to být původně nástupce modelu 311 s obchodním označením 314.
Pozoruhodné je, že měl mít motor uprostřed a pohon zadních kol, ale přesto to měl být primárně sedan. Pamatujete si na koncept Volkswagenu EA266, vyvinutý firmou Porsche a v roce 1969 uvažovaný jako nástupce legendárního Brouka? Měl mít motor uložený pod zadními sedačkami a Wartburg P100 měl být velmi podobné koncepce. Nakonec je to v podstatě jediný způsob, jak motor těsně před zadní nápravu umístit.
Na první snímku pravděpodobné základní koncepce vozu (detailní dokumentace není k dispozici), na druhém záběry čtyřválcového boxeru s kódovým označením B11, který měl dostat
Pro pohon P100 se uvažovalo o řadovém tříválci umístěném na plocho, ale zvolena byla nakonec druhá možnost - plochý čtyřválec. Byl to čtyřtaktní, kapalinou chlazený motor o objemu 1,1 litru a výkonu 45 koní a mezi obrázky si můžeme prohlédnout jeho prototyp. Bylo by nicméně potřeba přepracovat sání a karburátor, aby se dal motor umístit pod sedačky. Nebo doprostřed zadní lavice vyrobit vysokou a nehybnou loketní opěrku a sání umístit pod ni.
Kromě čtyřdveřového sedanu mělo vzniknout také kupé 313-2 a na něj navazující kabriolet - nebo možná měl být jen kabriolet bez stahovací střechy, ke kterému by byl dodáván hardtop. Všechny dvě nebo tři karosářské verze vypadají opravdu krásně, nejen na automobilovou produkci východního bloku, nýbrž obecně. Vidíme náznak ploutví na zádi auta, chromované nárazníky a u kupé také bezrámová okna. Pokud tu vidíte kontury Renaultu Floride a BMW 700, nejste sami, i odtud jistě brali východoněmečtí designéři inspiraci, ale špatně to určitě není.
Jak ale historie ukázala, žádný Wartburg 314 s plochým čtyřválcem se do výroby nedostal. Jeho další vývoj se navzdory dosažení pokročilých fází ukázal být příliš problematickým - všechny verze P100 měly velké problémy s chlazením motoru, protože chladič byl umístěn trochu nepochopitelně před zadní nápravou, nikoliv v přídi. Také přístup k motoru pro údržbu či opravy nebyl jednoduchý.
Jediná věc, která se z něj dostala do výroby, byla převodovka - pracovala mezi tříválcem a přední hnanou nápravou u modelu 353. Údajně byly postaveny celkem čtyři prototypy kupé 313-2, z čehož jeden měl být hned dodán synovi ředitele automobilky, který ho brzy rozpůlil o strom. Dva prototypy nicméně mají dále přežívat - jeden, kabriolet, si můžete prohlédnout částečně zahalený plachtou na vzácných fotkách z někdejšího depozitáře muzea Wartburgu ve městě Eisenach. Druhý měl být v 90. letech spatřen na srazech, o čemž existují dobová svědectví, nafocen ale nebyl.
Jako obvykle můžeme jen litovat, že tohle auto nepoznalo výrobu, jak už to v případě jakkoli zajímavějších prototypů z dob komunismu bývá. Však proč dělat komplikovaně nové auto, když lze bez konkurence dekády „leštit” jeden a ten samý nápad...
Toto jsou vzácné fotky jednoho z údajně dvou dodnes přežívajících prototypů řady P100
Takhle mohl vypadat nástupce Wartburgu 311
Mohl existovat i jako kupé a kabrio
Zdroje: Die Besten, Stadtarchiv Eisenach
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
před 7 hodinami - První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
před 9 hodinami - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
před 10 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
před 11 hodinami - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 22:10 - jerry
- Onboard videa 04.26. 16:17 - řidičBOB
- VZKAZY 04.26. 14:59 - petr_riha
- Audi A6 C7 převodovky 04.26. 14:28 - Arkis
- S větrem ve vlasech.... 04.26. 14:16 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz