Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Zapomenutí hrdinové rallyových bitev. Bez těchto pracantů by ani Quattro nezářilo
1.1.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Vyhrát rallye chce špičkové auto a skvělého pilota, to ví každý. Už méně se mluví o servisních strojích, ač umí být neméně důležité a působivé.
Hrdinové rallye jako Walter Röhrl, Colin McRae, Ari Vatanen a další by nebyli tolik známí, kdyby kolem sebe neměli správné lidi. Podobně jejich stroje od Audi S1 Quattro přes Subaru Impreza WRC až po Ford Escort RS Cosworth by nedosáhly takového věhlasu bez servisního zázemí. Bez místa, kde se vymýšlela taktika na další rychlostní zkoušku, kde bylo možné uchovávat náhradní techniku pro pochroumané stroje nebo kde se dalo zpytovat svědomí po špatném servisním úkonu na závodním speciálu.
V dnešní době pro takové účely obvykle slouží návěsy kamionů, které rozloží své nádobíčko v servisních zónách, před pár dekádami to ale byly o poznání menší stroje. Začínaly jako obyčejně vyhlížející dodávky, jakési pojízdné opravny následující závodníky, automobilky si ale rychle uvědomily, jak velké množství lidí závody navštěvuje a že by se mohly prezentovat i jejich prostřednictvím. A tak z nich začaly dělat něco víc.
Známý výrok: „Vyhrajte v neděli, prodávejte v pondělí“ už dnes moc nefunguje, na to se světy automobilových závodů a silničních aut od sebe vzdálily až příliš. Dříve ale fungoval a automobilky pochopitelně věděly, že každý divák nevydělává tolik peněz, aby si mohl koupit Ford Escort RS2000. Ale mohl by si dovolit třeba Ford Transit, takže se výrobci i ten snažili postavit do co nejlepšího světla. A nebo prostě jen chtěli ukázat, že „high-tech” je u nich všechno.
Postavili tak řadu zajímavých doprovodných servisních vozidel, na která se ale postupem času zapomnělo, i když bez nich by ani ono Quattro či jakékoli jiné slavné auto té doby nebylo tím, čím je dnes. Chtěli jsme těmto zapomenutým hrdinům vzdát hold, tady jsou ti nejzajímavější z nich.
Renault Alpine
Alpine se dnes snaží vrátit na scénu, slávu si ale vydobyl o mnoho dříve - mezí léty 1954 až 1994, kdy stavěl úspěšné sportovní vozy s motory a podvozkovými díly od Renaultu. Typ Alpine A110 začal v roce 1968 absolutním vítězstvím v Alpské rallye a dotáhl to opravdu daleko - v roce 1971 a 1973 jeho piloti vyhráli Monte Carlo a získali tituly světových šampiónů.
Tým byl podpořen flotilou Renaultů Estafette v roli servisních vozidel a i když tyto dodávky vypadaly roztomile dětinsky, na svou dobu byly docela pokrokové. Nabídly například pohon předních kol, což znamenalo možnost prodloužit zadní část stavby podle potřeby, a také možnost snížení podlahy, čímž se usnadnil převoz těžkých komponentů. Pro úspěchy A110 byla jejich podpora klíčová, tehdy se životnost některých dílů počítala na hodiny...
Ford
Ford má za sebou dlouhou historii jak co do působení v rallye, tak co do výroby užitkových aut. Model Transit je dodnes synonymem lehkého užitkového vozu na evropském trhu, i když se Volkswagen Transporter v poslední době hodně činí. Zástupy servisních Transitů byly opatřeny stejnou barevnou kombinací jako jimi opečovávané závodní Escorty. Vozy s dvojitým pohonem vypadaly zvlášť pěkně v typických barvách Rothmans. Transity s dvoumontáží byly často vybaveny silnějšími motory Essex V6 z Granady, které jim umožnily rychleji pendlovat mezi jednotlivými etapami.
Koncem 80. let si automobilka silně uvědomila potenciál reklamy a jako symbol spojení Transitu s veřejností připravila speciální model tažného vozidla pro nově uvedené závodní náčiní Ford RS200. Dostavil se poloviční úspěch. Automobilka s novinkou na rallye neohromila, na to do Skupiny B naskočil příliš pozdě, ale nová generace Transitu se stala obrovským prodejním úspěchem.
Opel
Německá odnož koncernu General Motors zahájila tažení s divokou Asconou 400 a byla úspěšná - Walter Röhrl se s ní v roce 1982 stal mistrem světa. V té době ale Opel neměl žádné Vivaro, a tak se o podporu postarali bratranci od Chevroletu. Ti přispěchali s americkým Chevy Vandura, který zabalený do barev týmu Opel Euro Team vypadal trochu nepatřičně, ale pozornost si i proto získal. Britský protějšek Vauxhall v době, kdy nasadil na rychlostní zkoušky Mantu, zvolil jako doprovod své koncernové dodávky Bedford.
Audi
Audi, podobně jako Opel, ve svém sortimentu nemělo a dodnes nemá žádný užitkový vůz, a tak museli hledat ve svém okolí, respektive u své mateřské společnosti Volkswagen. Naštěstí VW je králem všestranných vozidel a tímto vznikla skvělá příležitost předvést robustní dodávku LT. Jméno LT představuje užitkovou dodávku s jednoduchým designem. Válečné zbarvení HB Audi Sport, krabicový vzhled a praktické vlastnosti byly považovány za perfektní doplněk pro podobně povedené závodní vozy, které dohromady tvořily děsivou delegaci pro všechny protivníky, vyslanou přímo z Ingolstadtu.
Porsche
Posledním a asi nejpůsobivějším příkladem je týmové zázemí Porsche. Jeho extrémní model 959 byl původně vyvíjen jako homologační základ soutěžáku rallyové skupiny B, protože ta ale skončila před dokončením vývoje, rozhodla se automobilka jej nasadit alespoň do rallye Paříž-Dakar.
To nikdy nebyl běžný podnik, takže za 959 nemohl vyrazit ani běžný podpůrný vůz. Tým Porsche Rothmans Rally se obrátil na firmu MAN, která dodala flotilu strojů s pohony 4x4 a 8x8, které měly podpořit 959 na afrických pláních.
Verze s 4x4 ve skutečnosti nastoupily do Dakaru jako soutěžní vozy v kategorii kamionů, které s sebou vezly potřebné servisní vybavení. A Porsche po této svérázné strategii sáhlo i přesto, že každý z těchto kamionů musel být ze soutěže vyloučen, když soutěžním 959 poskytl podporu - prostě se to tak vyplatilo. Verze 8x8 už pak sloužily jen jako servisní vozy, které se dostaly kamkoli bylo třeba i s hromadou náhradních dílů a veškerým potřebným nářadím.
Doprovodná vozidla ušla za dobu vývoje rallye dlouhou cestu a dnes se okruh zúžil na tahače s návěsem. V porovnání s malou dodávkou od Renaultu, která se dnes hodí hlavně farmářům na trh, působí dlouhé luxusní soupravy jako z jiného světa. Kompletní zázemí jako v hotelu a servisní možnosti, které kdysi byly z kategorie snů se staly realitou. Paradoxně proto nám záblesky z dřevních dob závodění přijdou být tak zajímavé, mají své nezaměnitelné kouzlo...
Zdroj: Petrolicious
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před hodinou - Tesla si nechala zaplatit v roce 2017 od Pepsi za 100 tahačů, dodala jich jen 36. Ze 125 kamionů pro UPS ani jeden
před 3 hodinami - „Příšerné” nařizování elektromobilů zabije automobilový průmysl, říká šéf Stellantisu, začne to ve Velké Británii
před 4 hodinami - BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
včera - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem si otevíral pusu
včera
Živá témata na fóru
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz
- RYBNÍK NA PODLAZE - OCTAVIA 1 04.26. 07:49 - nostromo23
- Onboard videa 04.26. 07:47 - Truck Daškam
- Jak odstranit zaschlý vosk z kapoty auta? Prosím o radu 04.26. 07:46 - nostromo23
- Jak snižovat spotřebu 04.26. 07:41 - nostromo23
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito