Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Zemřel strůjce automobilky Daewoo, po přešlapech se zapomíná na ni i na něj
12.12.2019 | Mirek Mazal
Když se řekne korejská automobilka, snad každý si vzpomene na Hyundai a Kiu. I u nás ale byla svého času aktivní značka Daewoo, za níž stál obří korejský konglomerát. Dnes z něj není prakticky nic.
Deset dnů před svými 83. narozeninami zemřel dnes opomíjený, přitom velmi důležitý představitel jedné automobilové éry. Jihokorejský podnikatel Kim U-čung skonal 9. prosince na zápal plic a zanechal za sebou fascinující kariéru plnou mimořádných úspěchů i kritických přešlapů.
Kim se narodil v roce 1936 rodičům žijícím uvnitř japonské enklávy. Jeho otec byl učitelem a mentorem budoucího jihokorejského prezidenta jménem Pak Čong-hui, který vedl zemi od roku 1961 až do své smrti při atentátu v roce 1979. Prezident Pak chtěl po korejské válce vybudovat prosperující stát s průmyslově orientovanou exportní ekonomikou, proto schvaloval daňové úlevy, zvýhodněné půjčky a dotace různým organizacím splňující pětileté cíle. Způsob vládní podpory upřednostňoval již zavedené konglomeráty a do popředí respektovaných společností pomohl dostat i skupinu Daewoo.
Tu založil Kim U-čung v březnu 1967 se zaměřením na hromadnou výrobu textilu. Postupem času se podnik začal zabývat stavbou lodí následovanou výrobou elektronických komponentů, spotřební elektroniky, leteckých součástek, zbraní a pod jednou vlajkou se jméno Daewoo objevilo v oboru těžké průmyslové techniky, hoteliérství, pozemního stavitelství, finančních služeb a telekomunikací.
Koncem roku 1982 multioborový holding koupil většinový podíl ve firmě Saehan Motor, která v Koreji montovala vozy značek Toyota a GM. Brzy došlo k přejmenování společnosti na Daewoo Motor a ve spolupráci s Američany byly licenčně vyráběny vozy Daewoo LeMans v podobě upraveného Opelu Kadett. Na konci 80. let Kim odkoukal exportní politiku konkurence a po vzoru Hyundai zahájil vývoz modelu LeMans do zahraničí.
Lehce modifikovaný typ začal brzy stárnout, ale vedení značky chtělo držet kroky s moderními trhy po celé zeměkouli. Místo sdílení platforem, technologií a motorů si šéfové Daewoo najali německého manažera Ulricha Beze s nadějí na povznesení značky mezi globální uznávané výrobce.
Automobilka se skutečně stala symbolem dravého hospodářského vzestupu Jižní Koreje, profitující mašinérie byla na špici ekonomických žebříčků po boku dnešních hvězd jako Hyundai, Samsung anebo LG. Po pár úspěšných letech vyplavaly na povrch strukturální problémy a v roce 1999 se skupina Daewoo zhroutila pod tíhou asijské finanční krize. Dluhy narostly na zhruba 70 miliard USD (1,6 bilionu Kč) a Kim raději utekl ze země.
V roce 2005 se hledaný exulant vrátil do vlasti, kde byl okamžitě zatčen a obviněn za stamilionové účetní podvody, kterými se snažil Daewoo zachránit před skonem. Justice Kima shledala vinným, nelegální postup byl potrestán propadnutím majetku v hodnotě cca 500 miliard Kč a pokutou zhruba 200 tisíc Kč. „Přísný trest byl nevyhnutelný, jelikož byl viník zapojen do aktivit, které nebyly v souladu s podnikatelskou etikou a vedly k bankrotu Daewoo,“ komentoval rázný postup dotčený soud. Rozsudek byl nejprve napaden odvoláním, po kterém soud v roce 2007 sankce snížil. A později přišel prezident Ro Mu-hjon s definitivním řešením v podobě prezidentské milosti - Ro nechtěl zapomenout ani na Kimovy po dekády trvající zásluhy na rozkvětu země.
Po krachu skupiny mnoho divizí Daewoo úplně zaniklo, část přežívá dodnes. Před sedmnácti léty koupila podíly automobilové výroby firma General Motors ve spolupráci s Holdenem, Suzuki a SAIC. Značka přežila na domácím území do roku 2011, kdy ji pracovníci GM postupně etablovali do nových Chevroletů. Dnes zůstává jediným významným zbytkem skupiny s původními kořeny i jménem oddělení stavby lodí a námořní techniky.









Lidé se rozloučili se zakladatelem konglomerátu Daewoo, který dosáhl obrovských úspěchů korunovaných podobné obrovským krachem. Z jeho životního díla dnes už na světě mnoho nezbývá
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” si ve sprintu s otočkou namazalo na chleba veškerou konkurenci, i když s ním nikdo neměl odvahu soutěžit
včera
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
6.11.2025
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
5.11.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
K mání je velevzácná Škoda 110 LS ve stavu, který bere dech. Zasloužila by si „repatriovat” se vším všudy
před hodinou
Ford dál dojíždí na pekelnou nekvalitu svých aut. Jen na Halloween rozjel další 3 svolávačky, letos je jich už 134
před 3 hodinami
Někdo vydělal miliony tím, že si před 33 léty koupil docela tuctové auto za 340 tisíc a nikdy ho ani nevybalil
před 4 hodinami
Tohle není jen krásná vzpomínka na původní Audi TT, ale do výroby nepuštěné monstrum schopné zesměšnit i kdejaké Ferrari
před 6 hodinami
Nevídané: Renault rozprodává svou vlastní sbírku muzejních aut. Prý nepotřebuje peníze, jen místo
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 11.09. 14:10 - brnenska.odchytova
- Lampárna (stěžovatelna) 11.09. 13:47 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.08. 23:43 - rutak11
- Má někdo zkušenost s nákupem ojetého auta z Německa přes malého dovozce? 11.08. 12:31 - jerry
- vyber motorky 11.08. 07:44 - řidičBOB
- Detektory policejních radarů 11.07. 15:31 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 11.07. 06:36 - řidičBOB
- Nástroj k nákupu auta (STK,SPZ,VIN) 11.06. 16:27 - jreh
