Zemřel strůjce automobilky Daewoo, po přešlapech se zapomíná na ni i na něj

Když se řekne korejská automobilka, snad každý si vzpomene na Hyundai a Kiu. I u nás ale byla svého času aktivní značka Daewoo, za níž stál obří korejský konglomerát. Dnes z něj není prakticky nic.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Zemřel strůjce automobilky Daewoo, po přešlapech se zapomíná na ni i na něj

12.12.2019 | Mirek Mazal

Zemřel strůjce automobilky Daewoo, po přešlapech se zapomíná na ni i na něj

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Když se řekne korejská automobilka, snad každý si vzpomene na Hyundai a Kiu. I u nás ale byla svého času aktivní značka Daewoo, za níž stál obří korejský konglomerát. Dnes z něj není prakticky nic.

Deset dnů před svými 83. narozeninami zemřel dnes opomíjený, přitom velmi důležitý představitel jedné automobilové éry. Jihokorejský podnikatel Kim U-čung skonal 9. prosince na zápal plic a zanechal za sebou fascinující kariéru plnou mimořádných úspěchů i kritických přešlapů.

Kim se narodil v roce 1936 rodičům žijícím uvnitř japonské enklávy. Jeho otec byl učitelem a mentorem budoucího jihokorejského prezidenta jménem Pak Čong-hui, který vedl zemi od roku 1961 až do své smrti při atentátu v roce 1979. Prezident Pak chtěl po korejské válce vybudovat prosperující stát s průmyslově orientovanou exportní ekonomikou, proto schvaloval daňové úlevy, zvýhodněné půjčky a dotace různým organizacím splňující pětileté cíle. Způsob vládní podpory upřednostňoval již zavedené konglomeráty a do popředí respektovaných společností pomohl dostat i skupinu Daewoo.

Tu založil Kim U-čung v březnu 1967 se zaměřením na hromadnou výrobu textilu. Postupem času se podnik začal zabývat stavbou lodí následovanou výrobou elektronických komponentů, spotřební elektroniky, leteckých součástek, zbraní a pod jednou vlajkou se jméno Daewoo objevilo v oboru těžké průmyslové techniky, hoteliérství, pozemního stavitelství, finančních služeb a telekomunikací.

Koncem roku 1982 multioborový holding koupil většinový podíl ve firmě Saehan Motor, která v Koreji montovala vozy značek Toyota a GM. Brzy došlo k přejmenování společnosti na Daewoo Motor a ve spolupráci s Američany byly licenčně vyráběny vozy Daewoo LeMans v podobě upraveného Opelu Kadett. Na konci 80. let Kim odkoukal exportní politiku konkurence a po vzoru Hyundai zahájil vývoz modelu LeMans do zahraničí.

Lehce modifikovaný typ začal brzy stárnout, ale vedení značky chtělo držet kroky s moderními trhy po celé zeměkouli. Místo sdílení platforem, technologií a motorů si šéfové Daewoo najali německého manažera Ulricha Beze s nadějí na povznesení značky mezi globální uznávané výrobce.

Automobilka se skutečně stala symbolem dravého hospodářského vzestupu Jižní Koreje, profitující mašinérie byla na špici ekonomických žebříčků po boku dnešních hvězd jako Hyundai, Samsung anebo LG. Po pár úspěšných letech vyplavaly na povrch strukturální problémy a v roce 1999 se skupina Daewoo zhroutila pod tíhou asijské finanční krize. Dluhy narostly na zhruba 70 miliard USD (1,6 bilionu Kč) a Kim raději utekl ze země.

V roce 2005 se hledaný exulant vrátil do vlasti, kde byl okamžitě zatčen a obviněn za stamilionové účetní podvody, kterými se snažil Daewoo zachránit před skonem. Justice Kima shledala vinným, nelegální postup byl potrestán propadnutím majetku v hodnotě cca 500 miliard Kč a pokutou zhruba 200 tisíc Kč. „Přísný trest byl nevyhnutelný, jelikož byl viník zapojen do aktivit, které nebyly v souladu s podnikatelskou etikou a vedly k bankrotu Daewoo,“ komentoval rázný postup dotčený soud. Rozsudek byl nejprve napaden odvoláním, po kterém soud v roce 2007 sankce snížil. A později přišel prezident Ro Mu-hjon s definitivním řešením v podobě prezidentské milosti - Ro nechtěl zapomenout ani na Kimovy po dekády trvající zásluhy na rozkvětu země.

Po krachu skupiny mnoho divizí Daewoo úplně zaniklo, část přežívá dodnes. Před sedmnácti léty koupila podíly automobilové výroby firma General Motors ve spolupráci s Holdenem, Suzuki a SAIC. Značka přežila na domácím území do roku 2011, kdy ji pracovníci GM postupně etablovali do nových Chevroletů. Dnes zůstává jediným významným zbytkem skupiny s původními kořeny i jménem oddělení stavby lodí a námořní techniky.


Zemřel strůjce automobilky Daewoo, po přešlapech se zapomíná na ni i na něj - 1 - Zemrel zakladatel Daewoo foto 01Zemřel strůjce automobilky Daewoo, po přešlapech se zapomíná na ni i na něj - 2 - Zemrel zakladatel Daewoo foto 02Zemřel strůjce automobilky Daewoo, po přešlapech se zapomíná na ni i na něj - 3 - Zemrel zakladatel Daewoo foto 03Zemřel strůjce automobilky Daewoo, po přešlapech se zapomíná na ni i na něj - 4 - Zemrel zakladatel Daewoo foto 04Zemřel strůjce automobilky Daewoo, po přešlapech se zapomíná na ni i na něj - 5 - Zemrel zakladatel Daewoo foto 05Zemřel strůjce automobilky Daewoo, po přešlapech se zapomíná na ni i na něj - 6 - Zemrel zakladatel Daewoo foto 06Zemřel strůjce automobilky Daewoo, po přešlapech se zapomíná na ni i na něj - 7 - Zemrel zakladatel Daewoo foto 07Zemřel strůjce automobilky Daewoo, po přešlapech se zapomíná na ni i na něj - 8 - Zemrel zakladatel Daewoo foto 08Zemřel strůjce automobilky Daewoo, po přešlapech se zapomíná na ni i na něj - 9 - Zemrel zakladatel Daewoo foto 09
Lidé se rozloučili se zakladatelem konglomerátu Daewoo, který dosáhl obrovských úspěchů korunovaných podobné obrovským krachem. Z jeho životního díla dnes už na světě mnoho nezbývá

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše