Reklama

Nové crash testy přinesly dva z nejhorších výsledků všech dob, padlo 0 a 1 hvězd

Už jsme si tak nějak zvykli, že dnešní auta získávají v crash testech Euro NCAP nejlepší hodnocení a pokud ne, chybí jim k tomu pár bodů. U Fiatu Panda a Jeepu Wrangler je to úplně jinak.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Ostatní

Nové crash testy přinesly dva z nejhorších výsledků všech dob, padlo 0 a 1 hvězd

5.12.2018 | Petr Prokopec

Už jsme si tak nějak zvykli, že dnešní auta získávají v crash testech Euro NCAP nejlepší hodnocení a pokud ne, chybí jim k tomu pár bodů. U Fiatu Panda a Jeepu Wrangler je to úplně jinak.

Na crash testy nových aut se zaměřujeme pravidelně, koneckonců bezpečnost je jednou z nejdůležitějších vlastností každého vozu. Není totiž ani tak podstatné, kolik koní máte pod kapotou či nakolik úsporný motor vlastně je, nýbrž to, zda se z cesty vrátíte domů v pořádku. Je přitom nutné dodat, že v tomto ohledu americký institut IIHS dělá mnohem lepší práci než evropská organizace Euro NCAP, kterou v poslední době zajímá spíše to, zda je daný vůz osazen elektronickými berličkami než jak tuhý je jeho skelet.

Svědčí o tom ostatně i tisková zpráva, která doprovází výsledky nového kola testů. Do toho zamířilo hned devět aut, my se v první vlně zaměříme jen na dva. Jak Fiat Panda, tak Jeep Wrangler totiž naši pozornost zaujali prachmizerným hodnocením. Za tím stojí celá řada faktorů, ovšem šéf organizace Michiel van Ratingen vyzdvihl jediný. „Je opravdu znepokojující, že v roce 2018 jde do prodeje zcela nový vůz, který nedisponuje automatickým brzděním a monitoringem jízdních pruhů,“ uvedl na adresu SUV.

Pro bruselskou organizaci jsou elektronické finesy opravdu stěžejní, ostatně přítomností minimálně jednoho ze dvou výše zmíněných systémů podmiňuje zisk pro marketingové oddělení výrobců podstatných pěti hvězd. Je přitom pravdou, že tyto technologie mohou kolizi zcela odvrátit či aspoň zredukovat její následky, většina lidí je ale stejně používá způsobem, který riziko nehody je zvyšuje, takže spolehnout se lze stejně vždy jen na tuhost skeletu.

Fiat a Jeep, tedy shodou okolností dva produkty koncernu FCA, se musí obejít bez elektronických systémů, za jejich prachmizernými výsledky ale nestojí jen to. Podívejme se tedy podrobně, co všechno jejich hodnocení strhává dolů.

Tip: Projděte si výsledky dalších crash testů Euro NCAP.

Stručný přehled výsledků posledních crash testů Euro NCAP

Nové crash testy přinesly dva z nejhorších výsledků všech dob, padlo 0 a 1 hvězd - 1 - Euro NCAP 2018 Fiat Panda a Jeep Wrangler 01Nové crash testy přinesly dva z nejhorších výsledků všech dob, padlo 0 a 1 hvězd - 2 - Euro NCAP 2018 Fiat Panda a Jeep Wrangler 02Nové crash testy přinesly dva z nejhorších výsledků všech dob, padlo 0 a 1 hvězd - 3 - Euro NCAP 2018 Fiat Panda a Jeep Wrangler 03Nové crash testy přinesly dva z nejhorších výsledků všech dob, padlo 0 a 1 hvězd - 4 - Euro NCAP 2018 Fiat Panda a Jeep Wrangler 04

Fiat Panda

Panda je nejprodávanějším vozem Fiatu v Evropě. O to tristněji pak vyznívá výsledek, jehož toto supermini dosáhlo, je. Euro NCAP italskému prckovi nenadělilo ani jednu hvězdu, což se v historii organizace stalo teprve podruhé. Poprvé takový smutný verdikt přišel loni, a znovu byl u toho Fiat, i když s modelem Punto. Oba modely značky jsou samozřejmě již hezky dlouho zastaralé, to ale nelze brát jako omluvu. Fiat by tedy měl začít raději velmi rychle pracovat na nápravě, než dojde k neštěstí. S ohledem na aktuální možnosti značky se ale nezdá, že by nástupce mohl být za rohem.

S čím tedy můžete počítat, pokud majitelem Fiatu Panda jste či to zamýšlíte? V podstatě s velkými riziky, pokud dojde jak k čelnímu, tak k bočnímu nárazu. V prvém případě je špatná ochrana hrudníku, krku a hlavy, ve druhém pak hlavně hrudníku. Euro NCAP dokonce u testovací figuríny zjistilo, že v případě havárie by došlo na opravdu razantní kompresi žeber. Bez zlomenin byste tedy nevystoupili, a to šlo o simulaci nárazu pevnou překážkou. Napíchnutí na kůl raději ani neproběhlo, v takovém případě by Panda byla asi rozdělena na dva kusy.

Italové pak ostatně neposkytují zrovna dobrou ochranu dětem, bez ohledu na to, zda jde o šestileté či desetileté. V obou případech dochází na nadměrný tlak na hrudní partie, při bočním nárazu se k problémům přidává i ohrožení hlavy. Aby toho navíc nebylo málo, při usazení dětí do předního sedadla není pořádně jasné, zda je airbag deaktivován či nikoliv. Panda je tak na tom opravdu špatně, a to i v rámci řidičských asistentů, kde jediným prvkem je varování před nezapnutými bezpečnostními pásy. Ochrana chodců je tak jedinou oblastí, za kterou se Fiat až tak nemusí stydět.

Tabulka s klíčovými výsledky Fiatu Panda

Nové crash testy přinesly dva z nejhorších výsledků všech dob, padlo 0 a 1 hvězd - 5 - Euro NCAP 2018 Fiat Panda a Jeep Wrangler 05Nové crash testy přinesly dva z nejhorších výsledků všech dob, padlo 0 a 1 hvězd - 6 - Euro NCAP 2018 Fiat Panda a Jeep Wrangler 06Nové crash testy přinesly dva z nejhorších výsledků všech dob, padlo 0 a 1 hvězd - 7 - Euro NCAP 2018 Fiat Panda a Jeep Wrangler 07Nové crash testy přinesly dva z nejhorších výsledků všech dob, padlo 0 a 1 hvězd - 8 - Euro NCAP 2018 Fiat Panda a Jeep Wrangler 08Nové crash testy přinesly dva z nejhorších výsledků všech dob, padlo 0 a 1 hvězd - 9 - Euro NCAP 2018 Fiat Panda a Jeep Wrangler 09

Záběry s následky jednotlivých testů

Nové crash testy přinesly dva z nejhorších výsledků všech dob, padlo 0 a 1 hvězd - 10 - Euro NCAP 2018 Fiat Panda a Jeep Wrangler 10Nové crash testy přinesly dva z nejhorších výsledků všech dob, padlo 0 a 1 hvězd - 11 - Euro NCAP 2018 Fiat Panda a Jeep Wrangler 11Nové crash testy přinesly dva z nejhorších výsledků všech dob, padlo 0 a 1 hvězd - 12 - Euro NCAP 2018 Fiat Panda a Jeep Wrangler 12Nové crash testy přinesly dva z nejhorších výsledků všech dob, padlo 0 a 1 hvězd - 13 - Euro NCAP 2018 Fiat Panda a Jeep Wrangler 13

Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Fiatu Panda na stránkách Euro NCAP.

Jeep Wrangler

Přesunout se můžeme k americkému SUV, které taktéž disponuje pouze varováním před nezapnutými pásy a manuálním rychlostním asistentem. Tím ale zapojení Jeepu končí. Pokud by přitom Euro NCAP vycházela se svým hodnocením pouze z této skutečnosti, jak ostatně zmíněná slova van Ratingena naznačují, pak bychom Wrangler jako pojízdnou rakev rozhodně nebrali. Ovšem vůz je na tom vlastně v mnoha ohledech hůře než Panda. Při čelním nárazu totiž došlo k narušení struktury, která by tak při vyšším tempu (testy probíhají v rychlosti 64 km/h) naprosto zkolabovala.

Pokud si uvědomíme, že se jedná o zcela novou generaci opravdu mohutného vozu, pak je toto zjištění hodně zarážející. Ve výsledku je totiž jedno, zda ke kolizi dojde celou přídí či pouze její částí - tak jako tak bude trpět posádka vpředu i vzadu. Tlak přitom vede hlavně směrem k hrudníku a nohám. Boční nárazy ale již Wrangler absolvoval v pořádku, na rozdíl od Fiatu se může pochlubit také lepší ochranou dětské posádky. I když zisk 69 procent je vlastně po Pandě druhým nejhorším výsledkem tohoto kola a jako takový tedy rovněž není hodnocením, před kterým je třeba smeknout.

Lépe než Ital je pak na tom Američan i v případě ochrany chodců, což je při pohledu na oblé partie Fiatu a hrany Jeepu překvapivé. Nicméně střet s Wranglerem zanechá menší následky na vaší pánvi, nohách i hlavě, samozřejmě při zachování stejné rychlosti. O berličkách pak již řeč byla, v tomto ohledu je na tom SUV jen o trochu lépe než supermini. Musíme přitom uznat, že s ohledem na rozdíly v ceně se Jeep mohl přeci jen o trochu více snažit a udělat třeba z autonomních brzd součást standardní výbavy. Přeci jen značka takovou technologii k dispozici má a ne každý bude Wrangler používat pouze v neprostupných oblastech daleko do civilizace. Nestalo se tak ale, nad rozlitým mlékem a pouhou jednou hvězdou tak musí automobilka hořekovat sama.

Tabulka s klíčovými výsledky Jeepu Wrangler

Nové crash testy přinesly dva z nejhorších výsledků všech dob, padlo 0 a 1 hvězd - 14 - Euro NCAP 2018 Fiat Panda a Jeep Wrangler 14Nové crash testy přinesly dva z nejhorších výsledků všech dob, padlo 0 a 1 hvězd - 15 - Euro NCAP 2018 Fiat Panda a Jeep Wrangler 15Nové crash testy přinesly dva z nejhorších výsledků všech dob, padlo 0 a 1 hvězd - 16 - Euro NCAP 2018 Fiat Panda a Jeep Wrangler 16Nové crash testy přinesly dva z nejhorších výsledků všech dob, padlo 0 a 1 hvězd - 17 - Euro NCAP 2018 Fiat Panda a Jeep Wrangler 17

Záběry s následky jednotlivých testů

Nové crash testy přinesly dva z nejhorších výsledků všech dob, padlo 0 a 1 hvězd - 18 - Euro NCAP 2018 Fiat Panda a Jeep Wrangler 18Nové crash testy přinesly dva z nejhorších výsledků všech dob, padlo 0 a 1 hvězd - 19 - Euro NCAP 2018 Fiat Panda a Jeep Wrangler 19Nové crash testy přinesly dva z nejhorších výsledků všech dob, padlo 0 a 1 hvězd - 20 - Euro NCAP 2018 Fiat Panda a Jeep Wrangler 20Nové crash testy přinesly dva z nejhorších výsledků všech dob, padlo 0 a 1 hvězd - 21 - Euro NCAP 2018 Fiat Panda a Jeep Wrangler 21Nové crash testy přinesly dva z nejhorších výsledků všech dob, padlo 0 a 1 hvězd - 22 - Euro NCAP 2018 Fiat Panda a Jeep Wrangler 22Nové crash testy přinesly dva z nejhorších výsledků všech dob, padlo 0 a 1 hvězd - 23 - Euro NCAP 2018 Fiat Panda a Jeep Wrangler 23

Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Jeepu Wrangler na stránkách Euro NCAP.

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama