Reklama

Test ukázal, že víc jak 70 procent řidičů moderních aut žije v nebezpečném bludu

Moderní auta jsou stále bezpečnější, bez diskuze to ale platí jen o jejich schopnosti zmírnit následky nehody. Pokud jde o aktivní bezpečnost, je situace o mnoho složitější.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Test ukázal, že víc jak 70 procent řidičů moderních aut žije v nebezpečném bludu

30.10.2018 | Petr Prokopec

Moderní auta jsou stále bezpečnější, bez diskuze to ale platí jen o jejich schopnosti zmírnit následky nehody. Pokud jde o aktivní bezpečnost, je situace o mnoho složitější.

Prakticky každá automobilka zmiňuje při výhledu do budoucna kromě elektromobility také autonomní řízení. Mnohé tak už dnes nabízí systémy, které se řidiče snaží v menší či větší míře zastoupit, na což zareagovaly organizace Euro NCAP, Global NCAP a Thatcham Research. Dle jejich průzkumu totiž více než 70 procent motoristů věří, že nabízené systémy je mohou za volantem plně zastat. Rozsáhlý test deseti vozů však ukázal pravý opak.

Během testu došlo na řadu scénářů, které reflektují běžný provoz. V něm je na denním pořádku ta situace, kdy se před vás náhle zařadí vůz z vedlejšího pruhu, aniž by vám jeho řidič dal přednost tak, jak by měl. Pokud dáváte dobrý pozor a věnujete se naplno řízení, dávno o něm víte a jeho čin předvídáte. I proto snížíte rychlost, díky které vznikne dostatečný prostor potřebný k zařazení a nic zvláštního se vlastně nestane.

Druhý scénář je přesně opačný, mapuje tedy náhlou změnu jízdního pruhu u vozu jedoucího před vámi, a to kvůli stojící překážce v cestě. Řidič obvykle vidí skrz auto před sebou a situaci řeší znovu včas, nebo má jen krátkou dobu na to, aby vyhodnotil novou situaci a přizpůsobil se jí volbou alternativní cesty. Ani to většinou nebývá problém, člověk vnímá situaci v širších souvislostech a relativně snadno ji vyřeší.

Další testy se zaměřily na jízdu vozu na další, obvykle banálnější situace, které za volantem řešíme bez větších dramat každý den. I když jsme lidé, z podstaty chybující tvorové, nepostrádáme vedle schopnosti vnímat situaci kolem obrazem či zvukem také intuici a možnost zohlednit při řešení nastalých komplikací vlastní zkušenosti. Stroje nic takového nemají a naučit je správně řešit i ony banality je velmi složité.

Proto také test semi-autonomních systémů řízení nedopadl zrovna nejlépe. Euro NCAP konstatuje, že žádný z vyzkoušených řešení nedokáže řidiče nahradit v žádném směru, pravým problémem ale je, že si lidé myslí opak. Oněch 70 procent majitelů moderních aut vybavených podobnými systémy tedy žije v nebezpečném bludu, neboť svěřují sami sebe či svou posádku do jejich rukou. Ten sice umí být jejich dalším smyslem a v tomto duchu být nápomocen, tak jej ale používá jen značná menšina lidí.

Euro NCAP tedy připouští, že tyto systémy, pokud budou užívány pouze v situacích, pro které jsou primárně navrženy, mohou vést k navýšení bezpečnosti. Jenže protože tak používány obvykle nejsou, znamenají pravý opak. Různá auta se pak liší tím, jak moc mají tendenci přimět řidiče takové víře podlehnout.

V případě BMW řady 5 a DS 7 Crossback lze počítat jen s omezenými asistenčními službami, kontrolu tak má ve svých rukou primárně řidič. Horší je to v případě Audi A6, Fordu Focus, Hyundai Nexo, Mercedesu C, Nissanu Leaf, Toyoty Corolla a Volva V60 - ty už se více tváří, že dokáží řidiče zastoupit. Úplně nejhorší je pak v tomto směru Tesla, která vede zákazníky k tomu, aby na systém spoléhali více, než je zdrávo. Testovaný Model S totiž kupříkladu při vyhýbacím manévru malé díře na vozovce iniciované řidičem Autopilot deaktivoval a pro opětovné spuštění vyžadoval úplné zastavení. Není pak divu, že majitelé vozu do řízení raději nesahají a nechávají ho maximálně na něm.

Euro NCAP zároveň za zavádějící označilo i propagační materiály americké automobilky, neboť autopilot v pravém slova smyslu Tesla v žádném případě nenabízí. „Vzkaz Euro NCAP vycházející z těchto testů je tedy jasný - auta, i taková, která disponují pokročilými řidičskými asistenčními systémy, potřebují lidskou posádku, pozorného řidiče za volantem, a to po celou dobu. Jejich pasivní i aktivní bezpečnostní systémy totiž zůstávají až ve druhé řadě jako vítaná bezpečnostní záloha,“ uvedl k výsledkům generální tajemník Euro NCAP Michiel van Ratingen.

My můžeme jen zopakovat někdejší slova Richarda Hammonda - aby tyto systémy opravdu fungovaly, auta si buď musí vzít kontrolu nad sebou samými zcela, nebo ji nepřebírat vůbec. Jakákoli „sdílená odpovědnost” vede jen k tomu, co popisují závěry tohoto testu - auto ve výsledku nemusí řídit nikdo a není divu, že reálný dopad bezpečnostních systémů moderních aut na nehodovost je takový, jaký je...

Test ukázal, že víc jak 70 procent řidičů moderních aut žije v nebezpečném bludu - 1 - Euro NCAP 2018 test autonomnich systemu 02Test ukázal, že víc jak 70 procent řidičů moderních aut žije v nebezpečném bludu - 2 - Euro NCAP 2018 test autonomnich systemu 03Test ukázal, že víc jak 70 procent řidičů moderních aut žije v nebezpečném bludu - 3 - Euro NCAP 2018 test autonomnich systemu 04Test ukázal, že víc jak 70 procent řidičů moderních aut žije v nebezpečném bludu - 4 - Euro NCAP 2018 test autonomnich systemu 05Test ukázal, že víc jak 70 procent řidičů moderních aut žije v nebezpečném bludu - 5 - Euro NCAP 2018 test autonomnich systemu 06Test ukázal, že víc jak 70 procent řidičů moderních aut žije v nebezpečném bludu - 6 - Euro NCAP 2018 test autonomnich systemu 07Test ukázal, že víc jak 70 procent řidičů moderních aut žije v nebezpečném bludu - 7 - Euro NCAP 2018 test autonomnich systemu 08Test ukázal, že víc jak 70 procent řidičů moderních aut žije v nebezpečném bludu - 8 - Euro NCAP 2018 test autonomnich systemu 09Test ukázal, že víc jak 70 procent řidičů moderních aut žije v nebezpečném bludu - 9 - Euro NCAP 2018 test autonomnich systemu 10Test ukázal, že víc jak 70 procent řidičů moderních aut žije v nebezpečném bludu - 10 - Euro NCAP 2018 test autonomnich systemu 11Test ukázal, že víc jak 70 procent řidičů moderních aut žije v nebezpečném bludu - 11 - Euro NCAP 2018 test autonomnich systemu 12
Euro NCAP otestovalo autonomní systémy, které jsou momentálně dostupné na trhu. Belgická organizace pak na základě testů konstatovala, že v případě Audi A6, BMW řady 5, DS7 Crossback, Fordu Focus, Hyundai Nexo, Mercedesu C, Nissanu Leaf, Tesly Model S, Toyoty Corolla a Volva V60 jde vždy třeba, aby za volantem seděl bdělý řidič, ačkoli si 70 procent majitelů myslí, že auto je dokáže alespoň částečně zastat

Zdroj: Euro NCAP

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama

Reklama