Ani Italové nepochopili, jak obrovskou příležitostí jsou dnes manuální převodovky

Někteří o nich hovoří jako o mrtvé větvi vývoje, realita je ale jiná. Ručně řazené převodovky jsou dnes velkou obchodní příležitostí, jen ji správně uchopit. Lamborghini to zjevně neumí.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Ani Italové nepochopili, jak obrovskou příležitostí jsou dnes manuální převodovky

1.4.2019 | Petr Prokopec

Ani Italové nepochopili, jak obrovskou příležitostí jsou dnes manuální převodovky

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Někteří o nich hovoří jako o mrtvé větvi vývoje, realita je ale jiná. Ručně řazené převodovky jsou dnes velkou obchodní příležitostí, jen ji správně uchopit. Lamborghini to zjevně neumí.

Lamborghini loni prodalo nejvíce aut ve své historii, hlavně zásluhou nového SUV Urus. To však jen stěží zvládá vyplnit šlépěje, které před lety vytvořil model LM002 zvaný též „Rambo Lambo“. I proto je automobilka ze Sant'Agata Bolognese často terčem dotazů, kdy na svět přivede pravověrného nástupce. Neptají se ale novináři či ryzí fandové, chtěli by ho zákazníci, kteří sice oceňují kvality novinky i skutečnost, že s ní mohou jezdit dennodenně, ovšem zároveň by velmi rádi i rozšířili svou kolekci o sběratelskou raritu. Tou však standardní Urus není a nikdy nebude.

Pravdou zůstává, že Lamborghini skutečně zvažuje příchod ortodoxního off-roadu. Značka si je plně vědoma kupříkladu toho, že prodeje Jeepu Wrangler jsou nejvyšší v historii. Vůz se loni dostal dokonce na patnáctou příčku mezi nejprodávanějšími modely v Americe, což Italové nemohou jen tak ignorovat. Wrangler sice není jejich přímým konkurentem, jasně však ukazuje směr, kterým míří i zákazníci. Šéf automobilky Stefano Domenicali ale zatím jen připouští průzkum trhu, nic více.

Co ovšem jisté je, to jsou snahy automobilky o expanzi, nikoliv jen off-roadovým směrem. Značka by velmi ráda nabídka i čtyřmístný model se jedním párem dveří, tedy konkurenci pro Ferrari GTC4Lusso. Něco takového by pro ni možná nakonec bylo i méně problematické než příchod nového „Rambo Lamba“. Mohla by jej postavit jak na platformě MSB podepírající třeba Porsche Panamera, tak na elektrické architektuře PPE. Domenicali však není přesvědčen, že zákazníci automobilky po elektrifikaci vůbec touží.

Tím se dostáváme k nejzajímavějšímu tématu týkajícímu se budoucnosti rozzuřeného býka. Domenicali rovněž zmínil, že Lamborghini zkoumalo, zda může u modelů Huracán a Aventador nabídnout manuální převodovku, neboť i o ruční řazení po létech ignorace roste zájem. Nakonec však prý zjistilo, že něco takového není z ekonomického hlediska proveditelné.

To je velmi překvapivý závěr, neboť opak se zdá být pravdou. Koncernové Porsche s ním slaví velké úspěchy a dosavadní 911 GT3 si se třemi pedály objednává již polovina zákazníků. Navíc opět Porsche na příkladu limitované 911 R nebo současné 911 GT3 Touring Package (obě jsou k dispozici výlučně s manuálem) ukazuje, že zájem o takové verze dalece přesahuje poptávku a prodejci si za ní můžou účtovat až absurdní sumy v podstatě jen kvůli tomu.

Italové ale říkají, že žádnou z existujících převodovek už nemohou využít a pro Huracán či Aventador by museli vyvinout zcela novou skříň. Pokud by ji přitom Italové ocenili na 25 tisíc dolarů (cca 562 500 Kč) a nabídli ji kupříkladu ve 200 vozech, pak by do firemní kasy přiteklo „jen“ 5 milionů dolarů (112,5 milionů korun). Tedy nižší částka, než jaká by padla na vývoj. Dle Domenicaliho je proto kapitola s názvem manuál pro Lamborghini uzavřena.

Při bližším pohledu ale počty šéfa značky poněkud nesedí. Nikoliv v případě samotného násobení, ale spíše s přihlédnutím na fakt, že Lamborghini by na převodovku mohlo nasadit daleko vyšší cenu - u 911 GT3 a jejích derivátů se na trhu ojetin ceny pohybují i o miliony výše. A kdyby šlo o limitované edice, které Lambo prodává za desítky milionů korun jako nic, mohlo by jít o ještě více peněz.

To ale není jediný efekt. Vzhledem k téměř nulové nabídce ručního řazení u supersportovních aut lze očekávat, že samotné rozšíření nabídky tímto směrem by k Lambu přivedlo i spoustu lidí, kterým dnes nic neprodá. Ve výsledku by tedy Italové stěží zůstali u 200 aut prodaných navíc s relativně malým příplatkem, šlo by o více aut a více peněz. Navíc v koncernu VW by se pro dobrou manuální převodovku pro výkonná auta s ohledem na současné nálady našlo i jiné využití.

Ani Lamborghini tedy nechápe, co moderátor Top Gearu předpověděl už před léty a na čem dnes Porsche rýžuje peníze. Z manuálního řazení se stal cenný artefakt vyhledávaný ne úplně malou, specifickou skupinou zákazníků ochotnou za něj zaplatit skoro cokoli. A zrovna takovým by měla značka jako Lamborghini vycházet vstříc, zvlášť když má na talíři úspěch sesterského Porsche.


Ani Italové nepochopili, jak obrovskou příležitostí jsou dnes manuální převodovky - 1 - Lamborghini Gallardo Edizione Limitata manual 01Ani Italové nepochopili, jak obrovskou příležitostí jsou dnes manuální převodovky - 2 - Lamborghini Gallardo Edizione Limitata manual 02Ani Italové nepochopili, jak obrovskou příležitostí jsou dnes manuální převodovky - 3 - Lamborghini Gallardo Edizione Limitata manual 03Ani Italové nepochopili, jak obrovskou příležitostí jsou dnes manuální převodovky - 4 - Lamborghini Gallardo Edizione Limitata manual 04Ani Italové nepochopili, jak obrovskou příležitostí jsou dnes manuální převodovky - 5 - Lamborghini Gallardo Edizione Limitata manual 05Ani Italové nepochopili, jak obrovskou příležitostí jsou dnes manuální převodovky - 6 - Lamborghini Gallardo Edizione Limitata manual 06Ani Italové nepochopili, jak obrovskou příležitostí jsou dnes manuální převodovky - 7 - Lamborghini Gallardo Edizione Limitata manual 07Ani Italové nepochopili, jak obrovskou příležitostí jsou dnes manuální převodovky - 8 - Lamborghini Gallardo Edizione Limitata manual 08Ani Italové nepochopili, jak obrovskou příležitostí jsou dnes manuální převodovky - 9 - Lamborghini Gallardo Edizione Limitata manual 09Ani Italové nepochopili, jak obrovskou příležitostí jsou dnes manuální převodovky - 10 - Lamborghini Gallardo Edizione Limitata manual 10Ani Italové nepochopili, jak obrovskou příležitostí jsou dnes manuální převodovky - 11 - Lamborghini Gallardo Edizione Limitata manual 11Ani Italové nepochopili, jak obrovskou příležitostí jsou dnes manuální převodovky - 12 - Lamborghini Gallardo Edizione Limitata manual 12Ani Italové nepochopili, jak obrovskou příležitostí jsou dnes manuální převodovky - 13 - Lamborghini Gallardo Edizione Limitata manual 13Ani Italové nepochopili, jak obrovskou příležitostí jsou dnes manuální převodovky - 14 - Lamborghini Gallardo Edizione Limitata manual 14Ani Italové nepochopili, jak obrovskou příležitostí jsou dnes manuální převodovky - 15 - Lamborghini Gallardo Edizione Limitata manual 15Ani Italové nepochopili, jak obrovskou příležitostí jsou dnes manuální převodovky - 16 - Lamborghini Gallardo Edizione Limitata manual 16Ani Italové nepochopili, jak obrovskou příležitostí jsou dnes manuální převodovky - 17 - Lamborghini Gallardo Edizione Limitata manual 17Ani Italové nepochopili, jak obrovskou příležitostí jsou dnes manuální převodovky - 18 - Lamborghini Gallardo Edizione Limitata manual 18
Posledním Lamborghini s manuálem bylo Gallardo. Nově jej již automobilka do hry nepřivede, argumentuje ale velmi krátkozrace

Zdroj: Motor Trend

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše