Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Audi začalo v tichosti prodávat zcela nový motor 3,0 TDI, i když se má čím chlubit
1.11.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Žádná tisková zpráva, žádné nadšení, jen prosté zařazení do ceníku. I tak může vypadat začátek prodeje nového dieselu v dnešní době.
Doplněno 2.11.: Zatímco v českém ceníku A5 nový motor stále chybí, v konfigurátoru už se vyskytuje. Cena této verze v případě kupé začíná na 1 447 900,- Kč.
Již v červnu loňského roku jsme si mohli představit nové Audi A5. To zamířilo do prodeje s řadou pohonných jednotek, mimo jiné také s třílitrovým turbodieselem. Pokud se ovšem dnes zadíváte do českého ceníku, bude vás čekat jedno překvapení - tato pohonná jednotka se v něm sice nachází, ovšem pouze ve verzi naladěné na 218 koní. Po ohlášeném vrcholu, tedy verzi s 286 k, budete pátrat marně.
V tom německém bylo donedávna možné najít i variantu s 272 koňmi, novinka s 286 ale chyběla i v něm. Teď už je možné koupit i tu a lze předpokládat, že ji v řádu týdnů bude možné objednat také v českých luzích a hájích. Na toto zdržení ale upozornit nechceme, zajímavý je spíše fakt, že automobilka se o příchodu motoru zcela nové generace do prodeje nikde ani slovem nezmínila. To je velmi neobvyklé, tiskové zprávy obvykle provází i rozšíření nabídky o naprosté prkotiny, natož pak o další generaci jednoho z nejžádanějších motorů.
Důvod netřeba dlouze hledat, tkví v politické korektnosti, momentálně v automobilovém světě často skloňovaném pojmu. Na diesely zkrátka není pohlíženo zrovna v dobrém světle, a přestože se zejména u prémiových automobilek a výše posazených modelů prodávají jak na běžícím pásu, výrobci raději na veřejnosti mluví o elektromobilitě, autonomním řízení a dalších systémech, jenž budou přinejmenším ještě léta okrajovou záležitostí.
My si s takovými věcmi hlavu nelámeme, a tak „opomenutí” Audi rádi napravíme. Nový motor 3,0 TDI tedy produkuje 286 koní v rozmezí 3 750 až 4 000 otáček a 620 Nm točivého momentu, jenž je k dispozici v pásmu 1 500 až 3 000 ot./min. To je o 14 koní a 20 Nm více než jeho předchozí evoluce, pouze tato dvě čísla ale nemají dostatečně reflektovat, o kolik je nový motor lepší.
Jak to u nových generací pohonných jednotek bývá, má předchozí iteraci překonávat ve všech ohledech, tedy i průběhem výkonu, reakcemi na pokyny řidiče a v neposlední řadě i efektivitou. Standardem pro tuto jednotku je pohon všech kol quattro a osmistupňová automatická převodovka, v rámci zrychlení na stovku pak kupé A5 naměříme 5,2 sekundy a nejvyšší rychlost činí 250 km/h.
Zmínit samozřejmě můžeme také průměrnou spotřebu, která byla vypočítána na 4,9 litru na 100 kilometrů, což je o 0,3 litru méně než dosud, emise CO2 pro změnu činí 143 g/km. Sníženy pak byly rovněž emise NOx, neboť agregát disponuje objemným NOx katalyzátorem, ve které jsou při nízkých výfukových teplotách - tedy po startu - oxidy zachycovány a při naplnění zpracovány během motoru na bohatou směs.
Audi v rámci spalovacího procesu emisí využilo systém AVS, který umožňuje ovládání výfukových ventilů ve dvou fázích. Po vypláchnutí spalovací komory dochází k opětovanému pootevření výfukových ventilů, což umožňuje zpětné nasátí výfukových plynů do spalovací komory. To zvyšuje jejich teplotu a současně i efektivitu jejich čištění. Motor také disponuje i systémem SCR, který zasahuje ve všech ostatních situacích.
Zmínit můžeme také nově vyvinuté, o 20 procent lehčí turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek, které pracuje při plnicím tlaku 3,3 baru. Důraz byl při vývoji kladen na co nejlepší odezvu motoru na pokyn plynového pedálu. Nový nízkotlaký systém recirkulace výfukových plynů zvyšuje efektivitu turbodmychadla. Pracuje hlavně ve středních a vyšších otáčkách, kdy neomezuje tok plynů na turbínu.
Ve finále tu pak máme termální management, který disponuje dvěma nezávislými okruhy, což umožňuje motorovému oleji rychleji dosáhnout provozní teploty. Technici Audi navíc zapracovali ještě na odlehčení hřídele či hlavy válců, což ještě dále navyšuje účinnost jednotky. Tím nám ale informace končí, pročež jen dodáme, že dle nové nomenklatury bude motor značen jako 50 TDI.
Pokud by vás pak zajímaly ceny, můžeme zmínit, že v Německu Audi A5 3,0 TDI (pardon, 50 TDI...) s 286 koňmi startuje na částce 54 000 Eur (cca 1 384 000 Kč). Je tak o 4 650 Eur (119 500 Kč) dražší než verze s třílitrem naladěným na 218 koní. Ten je přitom možné v ČR koupit od 1 305 900 Kč, nový vrchol tedy stoprocentně překoná hranici 1,4 milionu korun.
Audi konečně začalo nabízet 3,0 TDI s 286 koňmi...
...spárovat s ním můžete A5 Coupe i Sportback
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
dnes - Číňané rozjíždí novou levnou značku aut s cílem zaútočit s ní na Evropu. Se zvoleným jménem v Česku nemají šanci
8.5.2024 - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
7.5.2024
Nejnovější články
- Cybertruck působí jako šmejd šitý horkou jehlou. Majiteli selhal po ujetí 56 km, rozborka ukázala pravdu
před 6 hodinami - VW znovu mění plány. Spalovací Polo nekončí a koupíte ho i v roce 2030, tolik jako dnes ale už nikdy stát nebude
před 8 hodinami - Nezničitelný Mercedes E může být váš zánovní za míň než nová Fabie, je to levný tip na parádní a pohodlné auto navěky
před 9 hodinami - Sexy Cadillac, který měl konečně prorazit v Evropě, dorazil. Zdražil ale tak moc, že to bude jen další propadák
před 11 hodinami - Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
dnes
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.10. 21:27 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 05.10. 15:29 - pavproch
- Auto pro kapelu za cca. 100k Kč 05.10. 10:56 - volfi
- S větrem ve vlasech.... 05.10. 10:52 - pavproch
- Koupě lakované Octavie 05.10. 10:31 - HondaMan
- Elektromobily a vse kolem nich 05.10. 08:53 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 05.09. 18:41 - bojler
- BMW Divize 05.09. 11:32 - jerry