Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Automobilkám se už teď nevyplácí sázka na SUV, jejich předpoklady byly mylné
16.11.2019 | Petr Prokopec
Americké automobilky Ford a GM si myslely, že když vyřadí z nabídky modely, které trvale ztrácí na popularitě, jejich zákazníci sáhnou po SUV, které prodeje táhnou. Jenže nic takového se neděje.
Pravděpodobně jste už zaslechli, že se Ford a General Motors nyní zaměřují primárně na SUV a pick-upy a zejména v USA vyřazují z nabídky téměř všechno ostatní. Tato strategie na jedné straně nepostrádá logiku, neboť ve Státech momentálně po vyšším podvozku a zvýšené stavbě karoserie volá okolo 60 procent zákazníků. To je opravdu velké číslo, které si žádá změny v přístupu automobilových výrobců. Jenže by přitom nemělo být zapomínáno na oněch 40 procent, neboť ani to není malá část klientů.
Tuto skutečnost stratégové obou velkých amerických automobilek přehlíželi s tím, že móda SUV je nyní natolik silná, že lidé zapomenou na sedany či hatchbacky, stejně jako kdysi zapomněli na koně. Nicméně realita je o trochu jiná a modrému oválu i GM se sázka na jednu kartu začíná nevyplácet. Ukazuje se, že někteří zákazníci po SUV prostě netouží. A když jim auta, která preferují, neprodá jimi po léta preferovaná značka, jednoduše zamíří jinam.
Dokládá to studie magazínu Edmunds, jež se na obě značky zaměřila poté, co z amerického repertoáru zmizel Ford Focus a Chevrolet Cruze. Tyto vozy se rozhodně neprodávaly špatně. Prvního se za loňský rok prodalo 113 345 kusů, druhý pak oslovil dokonce 142 617 zákazníků. To jsou čísla, pro která by menší výrobci pomalu vraždili, modrý ovál a GM se je ale zjevně rozhodli odepsat s nadějí, že lidé přejdou na ziskovější SUV.
To se ovšem nestalo, místo toho tu máme „rekordně nízký počet lidí, kteří mění Focus a Cruze za nový vůz, a přitom zůstávají u Fordu a Chevroletu“. Loajalita zákazníků modrého oválu v posledních třech letech poklesla o nemalých 7 procent. Edmunds předpokládá, že toto číslo ještě naroste, neboť Ford hodlá ze své nabídky vyřadit také Fusion (evropské Mondeo). I tento typ v nabídce definitivně skončí.
U GM je situace o trochu odlišná, neboť automobilka hodlá ve svém portfoliu ponechat modely Malibu a Sonic. Poslední Cruze vyrobila v březnu. I to se však ukazuje být chybou, neboť už 9 procent dřívějších majitelů vyměnilo tento model za nový a ani oni z velké části u Chevroletu nezůstávají. Řečí suchých čísel hned 42 procent z těch, kteří dříve vlastnili Cruze či Focus, sáhli znovu po sedanu, ovšem konkurenční značky. A situaci stále pro Chevrolet i Ford vylepšuje fakt, že zákazníci mají alternativy v podobě větších sedanů, ani ty se ale nebudou prodávat věčně.
Z konkurenčních aut jsou nejčastěji voleny Honda Civic a Toyota Corolla, pročež se vlastně nelze divit reakcím zástupců těchto automobilek, již po stěžejním prohlášení Fordu a GM propukli v jásot. Počet lidí, kteří Cruze vyměnili za Civic či Corollu, se v posledních třech letech téměř zdvojnásobil.
Dle studie se kompaktní vozy podílejí na celkových letošních registracích v Americe z 9,1 procenta a jejich podíl na trhu si udržuje stabilní výši. U sedanů vyšší třídy je podíl osmiprocentní. To znovu nejsou vyloženě vysoká čísla, pořád je to ale přes 17 procent trhu. A dovolit si ignorovat skoro pětinu zákazníků se nezdá být moudré, ať se na věc podíváme jakkoli.



Studie magazínu Edmunds nevyznívá pro Ford a GM příliš lichotivě, zákazníci je opouštějí ve prospěch aut jiných značek
...a Cruze bylo touto optikou spíše chybou než dobrým rozhodnutím
Zdroj: Edmunds
Bleskovky
Další novinka Mercedesu ukazuje, že to nejhorší z posledního nového modelu bude značka cpát všude
včeraEvropská verze levného amerického Ferrari si vyšlápla na jedno z vrcholných Porsche, výsledek je hořkosladký
13.10.2025Jízdu jinak krásného nového Renaultu 5 Turbo lidé zesměšňují. Ukazuje, co je hodně špatně na ostrých elektrických autech
12.10.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Byznsmen dekády kupoval nová auta týden co týden, aniž by je prodával. „Nasyslil” jich 1 300, teď se jich všech zbavuje
před 4 hodinamiNěmecký profesor dokonale popsal, proč elektrická sázka Porsche skončila fiaskem. A dopadne tak každý, kdo se chová stejně
před 6 hodinamiAnalytik se pokusil vykreslit prodeje největšího propadáku BMW jako úspěch, spíš ale podtrhl jeho mizérii
před 7 hodinamiJedno z nejošklivějších aut posledních let je okamžitě propadák, automobilka musela hned po začátku prodejů výrazně zlevnit
před 9 hodinamiAutomobilka odmítla prodat zákazníkovi baterii, aby si ji vyměnil sám. Musel kvůli tomu do servisu, na fakturu jen valí oči
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 10.15. 20:06 - Truck Daškam
- Cupra obecně 10.15. 18:48 - pavproch
- Čerpadlo ostřikovačů 10.15. 16:47 - stenly11
- Porsche - vse o sportovnich modelech 10.15. 16:11 - Předseda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 10.15. 15:46 - pavproch
- BMW Divize 10.15. 11:15 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 10.15. 10:34 - Truck Daškam
- Výběr navigace do auta 10.15. 08:55 - Betim1986