Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ford šokuje masivní čistkou, doma ukončí prodeje Focusu, Fiesty i Mondea. Co zbude?
26.4.2018 | Petr Prokopec | 12 příspěvků
Když se řekne Ford, představíte si nejspíše právě tyto tři modely, nebo alespoň jeden z nich. I v USA jsou teď k mání, už ale nebudou, ani jeden.
V poslední době neuplyne pomalu ani týden, abychom nezmínili problémy modrého oválu. Kdysi nadmíru populární automobilka totiž v rámci globální strategie One Ford udělala řadu přešlapů. A ty ji nyní přinášejí problémy, které teď není schopna rychle řešit.
Nechtěli jsme být špatnými proroky, ale už před léty jsme varovali, že bývalý šéf firmy Alan Mullaly není zase takový génius, když Fordu zajišťuje vysoké zisky výše zmíněnou strategií. Jím nadiktovaná unifikace modelů pro celý svět znamenala značné snížení nákladů, specifickým zákazníkům ale nepřinášela to, co očekávali. Auta nekupovali ani tak kvůli jejich aktuální kvalitám, ale spíše ze setrvačnosti, kvůli image vybudované dřívějšími generacemi.
Když pak zjistili, že už nejde třeba o Ford Focus, jaký znají, další si logicky nekoupili. Celý problém tedy vybublal až po letech, je projevem ztráty loajality tradiční klientely některých modelů a jednoduše nemá okamžité řešení - důvěra se snadno ztrácí, ale těžko získává. Fordu se nyní rychle nastartovat prodeje ne a nedaří, a proto se rozhodl, že si ve své nabídce udělá pořádek. A začne pěkně od podlahy.
Automobilka v rámci zveřejnění čtvrtletních výsledků vydala zprávu, ve které zmiňuje, že „s ohledem na klesající poptávku a rentabilitu produktů již společnost nebude v Severní Americe investovat do příští generace tradičních sedanů Fordu“. Definitivně potvrzeny jsou tedy dřívější náznaky konce modelu Fusion, který je v Evropě nabízen jako Mondeo. Tím ovšem čistka ve vlastních řadách nekončí.
„Během příštích pár let se severoamerická nabídka osobních vozů Fordu scvrkne pouze na dvě vozidla - na nejlépe prodávaný Mustang a na zcela nový crossover Focus Active. Společnost zároveň prozkoumá nová „bílá místa“, jimiž jsou myšlena ta vozidla, která kombinují to nejlepších z osobních a zároveň z užitkových aut - tedy jejich vyšší světlou výšku, prostornost a univerzálnost,“ dodává značka v tiskovém prohlášení.
Jinými slovy to znamená, že kromě výše zmíněných dvou modelů budou portfolio v Severní Americe tvořit crossovery, SUV a pick-upy. Vozy jako Fusion (Mondeo), Focus, C-Max, Taurus či Fiesta dostanou padáka. To je opravdu mimořádná čistka, Ford nebude v USA nabízet prakticky jediné „normální auto”. Jak jsme ale zmínili, Ford v uplynulých letech nadělal opravdu velkou spoustu „bot“, pro tahle auta nemá zákazníky a je to pro něj nyní dost možná jediná schůdná cesta.
Je to nepochybně tvrdé rozhodnutí, statistiky nicméně jasně naznačují, že vozy jako Fiesta skutečně nemají v severoamerické nabídce co dělat. V případě tohoto modelu totiž Ford naposledy překročil metu 5 000 registrací v březnu loňského roku. Takový Taurus, který kdysi byl ve Státech pojmem, pak nemá na svém kontě více než 4 000 prodaných exemplářů již déle než rok.
Jakkoliv tedy Ford během letošního prvního čtvrtletí dosáhl zisku 1,7 miliardy dolarů (cca 35,52 mld. Kč), což vůči stejnému období loňského roku představuje nárůst o 100 mil. USD (2,09 mld. Kč), marže poklesla z 6,4 na 5,2 procenta. Ford přitom musí počítat se stagnací či propadem v rámci zisku v každém regionu, kde je automobilka činná, a to včetně Spojených států.
Crossovery, SUV a pick-upy jsou oproti tomu nadmíru žádané a především daleko ziskovější, pročež se změnám u Fordu nelze divit. Je ovšem třeba dodat, že tento krok je velmi riskantní, neboť osud automobilky bude závislý na cenách pohonných hmot - pokud totiž ty opětovně zamíří nahoru, lidé se od větších aut začnou odvracet zpět k hatchbackům a sedanům - a ty Ford vůbec nebude mít v nabídce.
Možná i proto nechce automobilka sázet vše na jednu kartu, ale v záloze má ještě jednu - byť tu bychom zrovna esem nenazvali. Jde totiž o velké investice, jenž míří do hybridů a elektromobilů. Ford chce totiž do roku 2022 nabízet ve svém portfoliu hned 22 aut, která počítají s alternativním pohonem. Zda ovšem na hybridní Mustang, F-150, Explorer, Escape nebo Bronco zákazníci opravdu uslyší, je ve hvězdách.
Americká nabídka Fordu řádně prořídne, přičemž Ford tímto krokem může hodně vydělat, ale zároveň také ještě více ztratit
Další zajímavé články:
Diskuze 12 příspěvků
Bleskovky
- Elon Musk veřejně pochválil starou Ladu, a to ani nemusela být na elektřinu
včera - Skrytá kamera natočila dopravní policisty, jak si rozdělují úplatky, teď jdou do vězení
14.2.2019 - Nejlevnější SUV Škody natočeno v běžném provozu, teď teprve ukazuje svou velikost
14.2.2019 - Německá policie bojuje proti pachatelům moderních přestupků nečekaně moderně
13.2.2019 - Za D1 ještě můžeme být rádi, zácpy na dálnicích v Číně jsou docela jiná káva
12.2.2019
Nejčtenější články
- Rusové začali vyrábět pancéřovaný buldozer, na stavbách ho vážně nečekejte
20.1.2019 - Asi nejošklivější svatební auto udělá z velkého dne teprve nezapomenutelný zážitek
20.1.2019 - Rino Sasaki je prý nejkrásnější řidičkou kamionu, ještě před pár léty učila tanec
20.1.2019 - Doba neomezené rychlosti na německých dálnicích se asi neodvratně chýlí ke konci
20.1.2019 - U čerpací stanice záhadně explodovalo Audi s továrním pohonem na plyn
20.1.2019 - Tesla nedomyslela otvírání zavazadelníku Modelu 3, majitele čeká v dešti překvapení
20.1.2019 - Manžel britské královny v 97 letech dál řídí. Naboural, za pár hodin měl zas své oblíbené auto
21.1.2019 - Tesla našla elegantní způsob, jak si poradit s lidmi, kteří schválně blokují její nabíječky
21.1.2019 - Jak drahé je vlastnit kolekci cenných aut a motorek? Není to zase takový med
21.1.2019 - Katalog aut Tuzexu z roku 1988: Vyvolení mohli i tehdy skoro všechno
21.1.2019
Nové na MotoForum.cz
Živá témata na fóru
- Koupě ojetého auta ( do 50 000 km ) do 500 000 12:31 - Hanz
- BMW Divize 12:03 - Snowman000
- Audi A6 - výměna volantu 11:11 - martinecko
- Jednostopé okénko 09:16 - mattonecz
- Původně to měla být MX5 ND, nakonec to je GT86 22:07 - jarka
- Další zajímavá autovidea 21:30 - Vrooom
- S větrem ve vlasech.... 20:58 - mmira
- Co právě teď posloucháte? 19:17 - Stepan
- Elektromobily a vse kolem nich 17:48 - abgx1
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 17:12 - řidičBOB
Autobazar
Opel Astra 1.0 Turbo
r.v. 2016
290 000,- KčŠkoda Octavia 1.6 TDI
r.v. 2016
330 000,- KčŠkoda Fabia 1.2 TSI
r.v. 2016
240 000,- KčŠkoda Octavia 1.6 TDI
r.v. 2017
390 000,- KčVW Sharan 2.0 TDI
r.v. 2014
420 000,- KčMazda 3 2.0 i
r.v. 2016
390 000,- KčVW Passat 2.0 TDI
r.v. 2012
248 000,- KčŠkoda Fabia 1.2 TSI
r.v. 2016
240 000,- Kč