Automobilky konečně našly cestu, jak nahnat lidi do autorizovaných servisů

Automobilky pochopitelně potřebují, aby lidé jezdili do jejich autorizovaných servisů co nejvíce, ale jak je k tomu donutit, když zákony trh maximálně otevírají? Cesta vede skrze auta samotná.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Automobilky konečně našly cestu, jak nahnat lidi do autorizovaných servisů

9.11.2019 | Petr Prokopec

Automobilky pochopitelně potřebují, aby lidé jezdili do jejich autorizovaných servisů co nejvíce, ale jak je k tomu donutit, když zákony trh maximálně otevírají? Cesta vede skrze auta samotná.

Majitelé aut byli v časech komunistického Československa po léta odkázáni hlavně na domácí opravy či pomoc schopnějších známých. Ne proto, že by je to tak bavilo, ale do značné míry proto, že jim často nic jiného nezbývalo - dostupnost a úroveň péče státem provozované sítě opraven byla mizerná. S pádem železné opony se situace začala měnit a dnes není problém svěřovat vůz autorizovanému servisu téměř kdekoli v České republice. Do hry ale pro změnu vstupuje jiný faktor, cena.

Autorizované servisy jsou relativně drahé už kvůli tomu, jaké podmínky jim diktují automobilky. Musí si koupit jejich vybavení, odebírat jejich díly, často i jejich oleje a další vybavení či materiál. Automobilky chtějí i touto cestou zlepšit své hospodaření a nikdo jiný než zákazník to ve výsledku zaplatit nemůže. Alternativou přitom nutně nemusí být domácí oprava, ale nezávislé opravy operující mimo moc té či oné značky. Ty se již naučili pracovat i s moderními vozy a jelikož nemusí kupovat to, co jim někdo nařídí, mohou být citelně levnější. Mnozí lidé se tak naučili jezdit právě k nim a automobilky to logicky trápí, přichází tím o spoustu peněz.

Výrobci tak dělají mnohé proto, aby zákazníky udrželi v rámci autorizované sítě co nejdéle. Férovým prostředkem jsou třeba prodloužené záruky logicky vyžadující pravidelné kontroly v autorizované opravně léta po koupi. Přesto se ale zákazník v určitou chvíli ocitne před rozhodnutím, zda má smysl investovat do dalších a dalších drahých autorizovaných zásahů výměnou za pokračování záruky, nebo na servisu ušetřit a doufat, že se nic nepokazí.

Ani s tímto stavem tak automobilky nemohou být spokojené, koneckonců jen byznys s mimotovárními doplňky a opravami v neautorizovaných servisech má hodnotu zhruba 18 bilionů korun ročně. To je opravdu značná suma, o kterou navíc výrobci aut přichází v době, kdy jsou kvůli tlaku na co nejnižší emise nuceni k neobvykle vysokým výdajům. Je tak plně pochopitelné, že by si z daného koláče rádi uloupli svůj díl. A zatím se zdá, že k tomu mají dobře nakročeno.

Dáno je to tím, kam se fakticky posunuly moderní automobily. Kde totiž dříve bylo jen ve své podstatě vyspělejší puzzle, kdy jste skládali jednotlivé mechanické komponenty dohromady, je dnes navíc také obrovské množství kamer, radarů nebo senzorů. A čím více jsou vyžadovány pokročilejší asistenční systémy, tím více dochází k propojení jednotlivých technologií. Na opraváře jsou tak kladeny nové požadavky, stejně jako je třeba nových nástrojů a zařízení.

Takové investice jsou však pro neoficiální dílny neakceptovatelné - pracují s širokým spektrem aut a nemohou si dovolit pořídit vybavení dovolující například kalibraci elektronických ručních brzd nebo parkovacích senzorů jen pro pár modelů určité značky. Například už nyní vám ani v autorizovaném servisu VW nebo Škody nevymění zadní brzdy nebo nárazník na Audi, protože ani jejich technika nezvládne kalibraci. A to je jeden koncern. Bez správného nastavení elektronická brzda nebo parkovací asistent nefungují, takže kalibraci se nevyhnete.

To jsou ovšem prkotiny, které lze ještě nějak obejít, různé sofistikovanější systémy jako ty přednárazové jsou bez továrního vybavení nenastavitelné. Jakmile tedy dojde na selhání elektronických systémů nebo komponentů s nimi pracujících, nehodě, která je poškodí apod., víceméně máte jen dvě možnosti, jak se rozhodnout. Buď navštívíte autorizovaný servis, nebo se smíříte s tím, že ten či onen systém nebude fungovat. Tedy pokud vás auto vůbec nechá s nefunkčním systémem jet - pokud ne, máte možnost jen jednu.

V současnosti jezdí po silnicích ještě spousta aut, která opraví kde kdo, ale jak tomu bude za 10 nebo 20 let? Třeba nějakou formu přednárazového systému má dnes skoro každý nový vůz, i Škoda Fabia, nemluvě o zmiňovaných parkovacích asistentech, elektronických ručních brzdách a dalších řešení. A automobilky musí sakramentsky dobře vědět, že tyhle věci se jednoho dne pokazí a opravit je budou moci dost dobře jen ony. Nakonec, sami už teď zákazníky motivují, aby si tyto systémy nechávali opravovat: „Chraňte sebe a svou investici a udržujte vaše auto 100% Subaru,” praví třeba japonská automobilka na téma oprav systému EyeSight.

Nedivili bychom se tedy, kdyby i toto byl faktor, pro který se výrobci tak rádi vydávají cestou elektronizace, i když mnohdy nepřináší nic podstatně lepšího. Je to dokonalý způsob, jak potřít velkou část konkurence z řad neautorizovaných servisů. Automobilky totiž splní všechny zákonné podmínky, neboť dovolí komukoli koupit si potřebné vybavení a poskytne patřičnou dokumentaci. Ale kolik menších dílen si bude moci dovolit investovat třeba do stroje na kalibraci brzd na Audi A3? Autorizovanému servisu se do jeho marže taková investice vejde snadno. Jistě k potěše toho, kdo mu nezbytné vybavení.


Automobilky konečně našly cestu, jak nahnat lidi do autorizovaných servisů - 1 - VW ID.3 1st Edition 2019 nove foto 01Automobilky konečně našly cestu, jak nahnat lidi do autorizovaných servisů - 2 - VW ID.3 1st Edition 2019 nove foto 02Automobilky konečně našly cestu, jak nahnat lidi do autorizovaných servisů - 3 - VW ID.3 1st Edition 2019 nove foto 03Automobilky konečně našly cestu, jak nahnat lidi do autorizovaných servisů - 4 - VW ID.3 1st Edition 2019 nove foto 04Automobilky konečně našly cestu, jak nahnat lidi do autorizovaných servisů - 5 - VW ID.3 1st Edition 2019 nove foto 05Automobilky konečně našly cestu, jak nahnat lidi do autorizovaných servisů - 6 - VW ID.3 1st Edition 2019 nove foto 06
Dnešní nová auta bude prakticky nemožné opravovat u sebe v garáži nebo v menším nezávislém servisu, rozsah elektronizace něco takového už prakticky nedovolí

Zdroj: Reuters

Petr Prokopec

Reklama
Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše