Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Automobilky konečně našly cestu, jak nahnat lidi do autorizovaných servisů
9.11.2019 | Petr Prokopec
Automobilky pochopitelně potřebují, aby lidé jezdili do jejich autorizovaných servisů co nejvíce, ale jak je k tomu donutit, když zákony trh maximálně otevírají? Cesta vede skrze auta samotná.
Majitelé aut byli v časech komunistického Československa po léta odkázáni hlavně na domácí opravy či pomoc schopnějších známých. Ne proto, že by je to tak bavilo, ale do značné míry proto, že jim často nic jiného nezbývalo - dostupnost a úroveň péče státem provozované sítě opraven byla mizerná. S pádem železné opony se situace začala měnit a dnes není problém svěřovat vůz autorizovanému servisu téměř kdekoli v České republice. Do hry ale pro změnu vstupuje jiný faktor, cena.
Autorizované servisy jsou relativně drahé už kvůli tomu, jaké podmínky jim diktují automobilky. Musí si koupit jejich vybavení, odebírat jejich díly, často i jejich oleje a další vybavení či materiál. Automobilky chtějí i touto cestou zlepšit své hospodaření a nikdo jiný než zákazník to ve výsledku zaplatit nemůže. Alternativou přitom nutně nemusí být domácí oprava, ale nezávislé opravy operující mimo moc té či oné značky. Ty se již naučili pracovat i s moderními vozy a jelikož nemusí kupovat to, co jim někdo nařídí, mohou být citelně levnější. Mnozí lidé se tak naučili jezdit právě k nim a automobilky to logicky trápí, přichází tím o spoustu peněz.
Výrobci tak dělají mnohé proto, aby zákazníky udrželi v rámci autorizované sítě co nejdéle. Férovým prostředkem jsou třeba prodloužené záruky logicky vyžadující pravidelné kontroly v autorizované opravně léta po koupi. Přesto se ale zákazník v určitou chvíli ocitne před rozhodnutím, zda má smysl investovat do dalších a dalších drahých autorizovaných zásahů výměnou za pokračování záruky, nebo na servisu ušetřit a doufat, že se nic nepokazí.
Ani s tímto stavem tak automobilky nemohou být spokojené, koneckonců jen byznys s mimotovárními doplňky a opravami v neautorizovaných servisech má hodnotu zhruba 18 bilionů korun ročně. To je opravdu značná suma, o kterou navíc výrobci aut přichází v době, kdy jsou kvůli tlaku na co nejnižší emise nuceni k neobvykle vysokým výdajům. Je tak plně pochopitelné, že by si z daného koláče rádi uloupli svůj díl. A zatím se zdá, že k tomu mají dobře nakročeno.
Dáno je to tím, kam se fakticky posunuly moderní automobily. Kde totiž dříve bylo jen ve své podstatě vyspělejší puzzle, kdy jste skládali jednotlivé mechanické komponenty dohromady, je dnes navíc také obrovské množství kamer, radarů nebo senzorů. A čím více jsou vyžadovány pokročilejší asistenční systémy, tím více dochází k propojení jednotlivých technologií. Na opraváře jsou tak kladeny nové požadavky, stejně jako je třeba nových nástrojů a zařízení.
Takové investice jsou však pro neoficiální dílny neakceptovatelné - pracují s širokým spektrem aut a nemohou si dovolit pořídit vybavení dovolující například kalibraci elektronických ručních brzd nebo parkovacích senzorů jen pro pár modelů určité značky. Například už nyní vám ani v autorizovaném servisu VW nebo Škody nevymění zadní brzdy nebo nárazník na Audi, protože ani jejich technika nezvládne kalibraci. A to je jeden koncern. Bez správného nastavení elektronická brzda nebo parkovací asistent nefungují, takže kalibraci se nevyhnete.
To jsou ovšem prkotiny, které lze ještě nějak obejít, různé sofistikovanější systémy jako ty přednárazové jsou bez továrního vybavení nenastavitelné. Jakmile tedy dojde na selhání elektronických systémů nebo komponentů s nimi pracujících, nehodě, která je poškodí apod., víceméně máte jen dvě možnosti, jak se rozhodnout. Buď navštívíte autorizovaný servis, nebo se smíříte s tím, že ten či onen systém nebude fungovat. Tedy pokud vás auto vůbec nechá s nefunkčním systémem jet - pokud ne, máte možnost jen jednu.
V současnosti jezdí po silnicích ještě spousta aut, která opraví kde kdo, ale jak tomu bude za 10 nebo 20 let? Třeba nějakou formu přednárazového systému má dnes skoro každý nový vůz, i Škoda Fabia, nemluvě o zmiňovaných parkovacích asistentech, elektronických ručních brzdách a dalších řešení. A automobilky musí sakramentsky dobře vědět, že tyhle věci se jednoho dne pokazí a opravit je budou moci dost dobře jen ony. Nakonec, sami už teď zákazníky motivují, aby si tyto systémy nechávali opravovat: „Chraňte sebe a svou investici a udržujte vaše auto 100% Subaru,” praví třeba japonská automobilka na téma oprav systému EyeSight.
Nedivili bychom se tedy, kdyby i toto byl faktor, pro který se výrobci tak rádi vydávají cestou elektronizace, i když mnohdy nepřináší nic podstatně lepšího. Je to dokonalý způsob, jak potřít velkou část konkurence z řad neautorizovaných servisů. Automobilky totiž splní všechny zákonné podmínky, neboť dovolí komukoli koupit si potřebné vybavení a poskytne patřičnou dokumentaci. Ale kolik menších dílen si bude moci dovolit investovat třeba do stroje na kalibraci brzd na Audi A3? Autorizovanému servisu se do jeho marže taková investice vejde snadno. Jistě k potěše toho, kdo mu nezbytné vybavení.
Dnešní nová auta bude prakticky nemožné opravovat u sebe v garáži nebo v menším nezávislém servisu, rozsah elektronizace něco takového už prakticky nedovolí
Zdroj: Reuters
Bleskovky
- Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
včera - Číňané rozjíždí novou levnou značku aut s cílem zaútočit s ní na Evropu. Se zvoleným jménem v Česku nemají šanci
8.5.2024 - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
7.5.2024
Nové na MotoForum.cz
- Jorge Martin zajel nový rekord včera 17:03
- V Moto3 nejrychlejším Alonso, v Moto2 Garcia - 14. Salač včera 15:41
- Ve Francii začal nejrychleji Martin před Acostou včera 12:05
- Známe první letošní vítěze NW200 včera 11:02
- Test Cardo Packtalk Edge: interkom se skvělým zvukem včera 08:00
Nejnovější články
- Cybertruck působí jako šmejd šitý horkou jehlou. Majiteli selhal po ujetí 56 km, rozborka ukázala pravdu
před 9 hodinami - VW znovu mění plány. Spalovací Polo nekončí a koupíte ho i v roce 2030, tolik jako dnes ale už nikdy stát nebude
před 10 hodinami - Nezničitelný Mercedes E může být váš zánovní za míň než nová Fabie, je to levný tip na parádní a pohodlné auto navěky
včera - Sexy Cadillac, který měl konečně prorazit v Evropě, dorazil. Zdražil ale tak moc, že to bude jen další propadák
včera - Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.10. 21:27 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 05.10. 15:29 - pavproch
- Auto pro kapelu za cca. 100k Kč 05.10. 10:56 - volfi
- S větrem ve vlasech.... 05.10. 10:52 - pavproch
- Koupě lakované Octavie 05.10. 10:31 - HondaMan
- Elektromobily a vse kolem nich 05.10. 08:53 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 05.09. 18:41 - bojler
- BMW Divize 05.09. 11:32 - jerry