Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Boj o nejrychlejší SUV světa jde do dalšího dějství, už ani 305 km/h nebude stačit
11.1.2019 | Petr Prokopec
Do až absurdních teritorií se posunul boj o nejrychlejší sériově vyráběné SUV světa. Kdysi vládnoucí Bentley Bentayga se muselo sklonit před Lamborghini Urus, teď chce titul zpátky.
Pro hlavní akcionáře koncernu VW je maximálně důležité, aby každá značka byla zisková. Takové je stanovisko vládnoucích rodin Piëchů a Porsche. Směrem k takové Škodě tedy míří jen pochvalná slova, na Bentley, jenž by jakožto luxusní automobilka mělo být nad českým výrobcem, se ale sesypala kritika. Automobilka totiž během prvních devíti měsíců loňského roku vygenerovala ztrátu ve výši 137 milionů Eur (cca 3,5 miliardy korun), což nebylo vedením přijato zrovna s jásotem. Bentley tak nyní dostalo ultimátum, na jehož základě se musí nejpozději do dvou let vrátit do černých čísel.
Co přesně se ve chvíli, kdy i roce 2020 budou Britové ve ztrátě, stane? To prozatím není jisté. Přiblížit si však můžeme jednu z možností, která by Bentley mohla pomoci zaplnit firemní kasu. Automobilka by totiž v průběhu letošního roku měla vyrukovat s vrcholnou variantou modelu Bentayga s tradičním přídomkem Speed. Má jediný úkol - získat Bentley zpátky korunu nejrychlejšího SUV světa, která mu byla vyfouknuta koncernových sourozencem, Lamborghini Urus.
Souboj o tento titul se posunul do docela absurdních sfér, uvážíme-li, že se bavíme o velkých autech vážících více jak 2 tuny. Přesto dnes Urus dokáže jet 305 km/h, čímž překonal rekordních 301 km/h Bentaygy W12. Verze Speed tak bude muset trochu přitlačit na pilu, aby se dostala alespoň na 306 km/h, s nižší maximálkou titul zpět nezíská.
Vůz tak znovu vsadí na dvakrát přeplňovaný šestilitr W12, který se ovšem dočká řady nových komponentů i nového softwaru. Výkon by díky tomu měl vyšplhat někam do blízkosti 650 koní, možná i za tuto bariéru. O jeho přenos se pak postará modifikovaný osmistupňový automat, který SUV napomůže ke zrychlení na stovku pod 4 sekundy a dosažení zmíněné maximálky citelně přes 300 km/h.
Jaká přesně maximální rychlost bude, nechceme předjímat, soudě podle dosavadních informací ale budou Italové překonání jen nepatrně. Navíc náskok, který Bentley získá, bude velmi pravděpodobně v brzké budoucnosti opět překonán silnějším rozzuřeným býkem, nicméně po nějaký čas titul nejrychlejšího světového SUV zamíří zpátky k Bentley. Za to si automobilka bude moci účtovat daleko větší částky, základní cena by totiž měla narůst na 185 tisíc liber (5,24 mil. Kč). Bavíme se přitom o částce bez příplatků, finální účet tedy bude o poznání vyšší, což snahy firmy o dosažení zisku jistě podpoří.
Lze samozřejmě namítnout, že na vývoj provedení Speed padnou nějaké výdaje, ty se však Bentley snaží držet pod kontrolou. I s ohledem na skutečnost, že posílená Bentayga by neměla projít redukční dietou. Její hmotnost se tedy nadále bude pohybovat okolo 2,4 tuny, stran vyššího výkonu tedy zákazníci mohou počítat jen s upraveným podvozkem. Rychlejší tedy nebudou jen v přímém směru, ale rovněž v zatáčkách - i když Urus a jeho překvapivě delší rozvor nejspíše nepokoří.
Lze pak jen dodat, že Speed nebude jedinou letošní novinkou značky, do showroomů má konečně dorazit i plug-in hybridní provedení. To bylo světu odhaleno již loni v Ženevě, nicméně problémy spojené s novou metodikou měření spotřeby způsobily roční odklady. Namísto loňského podzimního zahájení prodeje je tedy ve hře letošní říjen. Mechanika vycházející z Porsche Cayenne E-Hybrid se ale již nemění, i nadále lze tedy počítat s benzinovým třílitrem a elektromotorem.
Zda toto rozšíření portfolia povede k požadovanému navýšení zisku, je ve hvězdách. Nicméně jelikož Bentayga se stará o polovinu celkových registrací značky, možné to je. Zvláště když provedení Speed si vezme zpátky světový rychlostní rekord, který pro řadu lidí bude důvodem, proč bez váhání vyplnit objednávku. Že pak možná následně za vozem ujedou jen pár kilometrů, než jej vymění třeba za Urus Performante, a znovu tak naplní koncernovou kasu, je již vedlejší.
O Bentley Bentayga Speed se mluví již roky, i díky tomu jsou na světě i neoficiální ilustrace
Plug-in hybridní provedení však již bylo odhaleno v plné kráse, aktuálně však má zpoždění
Zdroj: Autocar
Bleskovky
- Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
včera - Číňané rozjíždí novou levnou značku aut s cílem zaútočit s ní na Evropu. Se zvoleným jménem v Česku nemají šanci
8.5.2024 - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
7.5.2024
Nejnovější články
- Cybertruck působí jako šmejd šitý horkou jehlou. Majiteli selhal po ujetí 56 km, rozborka ukázala pravdu
před 10 hodinami - VW znovu mění plány. Spalovací Polo nekončí a koupíte ho i v roce 2030, tolik jako dnes ale už nikdy stát nebude
před 11 hodinami - Nezničitelný Mercedes E může být váš zánovní za míň než nová Fabie, je to levný tip na parádní a pohodlné auto navěky
včera - Sexy Cadillac, který měl konečně prorazit v Evropě, dorazil. Zdražil ale tak moc, že to bude jen další propadák
včera - Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.10. 21:27 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 05.10. 15:29 - pavproch
- Auto pro kapelu za cca. 100k Kč 05.10. 10:56 - volfi
- S větrem ve vlasech.... 05.10. 10:52 - pavproch
- Koupě lakované Octavie 05.10. 10:31 - HondaMan
- Elektromobily a vse kolem nich 05.10. 08:53 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 05.09. 18:41 - bojler
- BMW Divize 05.09. 11:32 - jerry