Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Němci představili revoluční nové brzdy. Lepší jsou ve všem, až na jeden „detail”
22.11.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Některé inovace jsou s velkou pompou odhalovány a světem sledovány, i když je jejich přínos nejasný. Jiné potichu přichází skutečně pomoci, jako tato.
Celý svět v posledních letech bojuje se stále vyššími emisemi. To je samozřejmě žádoucí, musíme se ale ptát po smyslu opatření, díky kterým má být čistší planety dosaženo. Evropská unie by třeba velmi ráda monitorovala provoz každého vozu, který se na silnicích objeví. Že v tomto směru nejde ani tak o redukci CO2 či s ním korespondující spotřeby, o tom není sporu, ve hře je spíše dohled nad každým jedincem.
Nejde však o jediný sporný krok, další je třeba snaha protlačit elektromobily. Ano, ty jsou při samotné jízdě efektivnější i čistší než auta se spalovacím motorem, nicméně energie pro ně vzniká povětšinou spalováním fosilních paliv. Navíc je jejich rozvoj diktován dotacemi z veřejných peněz, lidé do nich své vlastní peníze příliš dávat nechtějí. Paradoxem je, že o zcela průkazných krocích vedoucích k ochraně ovzduší a životního prostředí se až tak moc nemluví.
Na mysli nyní máme zejména brzdy. Ty užívají všechny vozy bez ohledu na druh pohonu. Společně s pneumatikami se podílí na 32 procentech objemu pevných částic, jež produkuje silniční doprava. Dle celé řady studií navíc prach z brzd stojí až za 90 procenty železitého pylu, který dnes dýcháte na každém kroku. Pokud tedy máte potíže s plícemi, stojí za tím spíše brzdy než co jiného.
Jenže zprávy o pokroku na tomto poli média a ani veřejnost nezajímají tak, jako třeba příchod nového elektromobilu. My se jim přesto budeme věnovat. Společnost Bosch, respektive její dceřiná firma Buderus Guss pod názvem iDisc přinesla na trh nové brzdové disky. Jejich novům spočívá v povrchové aplikaci tenké vrstvy wolframu, jež redukuje otěr disku a tím i produkci brzdného prachu až o 90 procent.
Současně s tím roste i jejich životnost. Ta má být oproti konvenčním diskům až dvojnásobná. Účinek kotoučů se má blížit karbonovým brzdám, potlačeno bylo i vadnutí. Problémem již není ani koroze, stejně jako s nerovnoměrným opotřebením. To je více než důležité právě pro elektromobily, jež pomocí rekuperace brzdné energie navyšují svůj dojezd. V tu chvíli moc často brzdy nepoužívají, což jim v důsledku koroze zásadně snižuje životnost.
Stále ovšem nejsme při výčtu kladů u konce, dále lze zmínit i ochranu samotných ráfků. Díky tomu, že brzdy produkují méně prachu, kola zůstávají čistá. Existují ale i negativa, respektive jediné, a tím je cena. Bosch říká, že brzdy iDisc (ono „i“ stojí za inovací) stojí třikrát tolik než standardní. Na druhou stranu jsou ovšem třikrát levnější než karbonové, což hlavně majitele dražších vozů osloví.
Můžeme pak jen dodat, že brzdy vycházejí z běžných litých železných kotoučů, na které je následně aplikován nátěr karbidu wolframu. Výroba odstartuje v tomto měsíci, přičemž Bosch má velmi pravděpodobně již prvního zákazníka v podobě Porsche. Nový Cayenne by totiž měl disponovat právě takovými brzdami - a jelikož je nikdo jiný na světě nemá vyrábět, veškeré stopy vedou právě k dceřiné firmě Bosche...
Bosch se pochlubil novými brzdami iDisc, které redukují brzdný prach až o 90 procent. Zároveň vydrží dvakrát déle než ty konveční a jejich účinek se přibližuje karbonovým. Stojí však jen třetinu jejich ceny
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Italská policie zabavila víc jak 130 Fiatů kvůli nelegálnímu použití italské trikolóry, absurdnější divadlo byste nevymysleli
včera - Unikla podoba přístrojové desky nového Bugatti. Je jako z jiného světa, tachometr má až do 550 km/h
18.5.2024 - Přímé srovnání jasně prokázalo, že Musk lhal o tom, co Tesla Cybertruck dokáže ve srovnání s Porsche 911
17.5.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- BP narazilo se svými elektrickými plány. Divize Pulse propouští desetinu lidí, opouští 8 trhů z 12
21.4.2024 - Další čínský konkurent Octavie se prodává v Evropě o statisíce levněji než Škoda, k dispozici je i plynová verze
21.4.2024 - Smázněte Teslu a nemáte skoro nic. Vývoj prodejů elektromobilů v USA ukazuje, jaká „one car show” to je
21.4.2024 - Nejlevnější moderní Audi stojí ojeté stejně jako srovnatelná Fabia, přitom je to lepší auto, které vydrží
21.4.2024 - Manažer Fiatu neprozřetelně přiznal, co jediné vede zákazníky k přechodu od spalovacích aut k elektromobilům
22.4.2024
Živá témata na fóru
- Politický koutek 05.20. 22:44 - Stepan
- Za kolik jezdíte s benzínem? 05.20. 17:26 - mattonecz
- Dříve M135i, nyní ///M2 05.20. 14:37 - Vrooom
- Onboard videa 05.20. 12:43 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 05.20. 11:48 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 05.19. 16:12 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 05.19. 10:05 - pavproch
- CitiGO 05.19. 09:31 - jiří254