Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Britové odhalili motor bez turba s výkonem 1 013 koní. Detaily konstrukce fascinují
12.12.2018 | Mirek Mazal
V době, kdy se přeplňování u nových motorů stalo normou, přichází Aston Martin ve spolupráci s Cosworthem s fascinující atmosférou. Při objemu 6,5 litru 12 válcích točí až 11 100 ot./min.
Vyždímat z motoru okolo 1 000 koní v době všeobjímajícího přeplňování už neohromí tak, jako při příchodu Bugatti Veyron. Nechápejte nás špatně, je to stále obdivuhodná porce výkonu, nahánět další kilowatty pomocí stlačování nasávaného vzduchu ale zkrátka není tak složité. Dosáhnout stejných hodnot bez turbodmychadla je čin hodný vyznamenání a Britové si jedno takové právem zaslouží.
Současná éra turbomotorů nepřeje atmosférickým jednotkám, prakticky žádné nové nevznikají. Aston Martin ale přesně takový chtěl postavit a roky šel za svým cílem „Program vyžadoval od začátku přirozeně plněný motor. Nejvýznamnější řidičské auto moderní doby potřebuje motor s vnitřním spalováním, který sedí na absolutním vrcholu výkonu, vzrušení a emocí. To znamená nekompromisní čistotu přirozeného sání,“ popisuje nový dvanáctiválcový agregát automobilka.
Chvályhodný přístup ale přináší problémy. Jedním z nich je legalizace atmosférického motoru, který točí nadstandardně vysoké otáčky. V době přísného dozoru nad emisemi jde o náročný úkol svěřený do rukou zkušených motorářů z legendárního Cosworthu. O nový motor jsme se poprvé otřeli nedávno, dnes vám jej můžeme přiblížit do detailu s pomocí šesti bodů a působivé fotogalerie.
Motor točí až 11 100 otáček za minutu
Výkon až 745 kW (1 013 koní) bez použití turba pochopitelně vyžaduje spoustu otáček. Dvanáctiválec s objemem 6,5 má maximum v oblasti 10 500 do 11 100 ot./min. Maximum točivého momentu 740 Nm přichází po dosažení 7 000 ot./min. Elektromotor přidá další výkon, a tak se celkový výkon hybridní jednotky laděné formulovým týmem Red Bullu má vyšplhat až na 842 kW neboli 1 145 koní.
Úprava pro silniční homologaci více než zdvojnásobila dobu vývoje
Pohon V12 s brutálním výkonem má například také Apollo IE. Jenže tento sporťák nemůže legálně na veřejné silnice. Aston Martin s Red Bullem chtěli od začátku vytvořit legendu schopnou provozu na běžných komunikacích. To ale s sebou nese řadu překážek v podobě plnění emisní normy Euro 6, ale také použitelnost při běžných rychlostních limitech. Závodní motory jsou konstruovány na malou porci kilometrů v nejvyšším tempu bez ohledu na kultivovanost, tento musí zvládnout běžný režim i londýnskou zácpu. A prý ji zvládá.
Sací komora není standardní
Na vrcholu motorového bloku je vidět karbonová struktura sacího traktu. Byl odstraněn ochranný nátěr, aby auto ušetřilo 80 gramů na celkové hmotnosti. Auto bude sériově dodáváno bez povrchově ošetřené komory. Autoři neváhali ubrat, tím ukázali, že uvažují do nejmenšího detailu.
Je lehčí než V10 Formule 1
Motor Valkyrie skrývá titanové ojnice, specifické písty či frézovanou klikovou hřídel. Vnitřní komponenty jsou prý vynikající, mohou se údajně rovnat nejlepším soutěžním monopostům. Dalo by se říci, že jde o zvětšený motor Formule 1, pokud by FIA snesla atmosférické agregáty. Kdyby došlo na zvětšení motoru Cosworth V10 F1, byl by ve výsledku o čtyři kilogramy těžší než pohon tohoto Astonu. Jeho atmosférický V12 váží 206 kilogramů.
Motor je součástí podvozku
Tento bod je obzvláště působivý, protože motor je jediná věc, která drží dva konce vozu pohromadě. Na jízdě se podílí nejen dodáváním energie, ale také ovlivňuje přilnavost a chování v zatáčkách. To skutečně představuje střet zájmů, vysvětluje provozní ředitel Cosworthu Bruce Wood. Montážní body musí být nesmírně pevné.
Vydrží 100 000 kilometrů, nový olej bude vyžadovat každých 6 000 km
Mercedes-AMG Project One, hlavní konkurent Valkyrie, používá V6 s turbodmychadlem, jeho motor si vyžádá repasi každých 50 tisíc kilometrů. Technika Formule 1 a know-how Astonu Martin ujede bez nutnosti velkého servisu ještě jednou tolik. Kromě oleje každých 6 000 kilometrů nebude čekat majitele žádné velké překvapení, doufají šéfové z Anglie. Sám Wood navrhuje, aby Cosworth v takovém případě mohl vzít motor zpět do dílny, rozebrat ho, otestovat jej, a podle možnosti znovu sestavit do jednoho celku.
Fotografie Astonu Martin Valkyrie a jeho motoru
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
včera - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem si otevíral pusu
včera - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
včera - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB