Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Britové ukázali interiér aut nejbližší budoucnosti, s Němci si výjimečně notují
20.8.2019 | Mirek Mazal
Interiéry aut se v posledních letech proměnily prakticky k nepoznání kvůli jejich stále větší digitalizaci. Tento proces ale nekončí, dalším krokem jsou i podle Britů 3D-displeje.
Auta jsou v principu prakticky stále stejná, konkrétní řešení některých jejich částí ale zejména v určitých érách prochází dramatickým vývojem. V posledních dekádách bychom takových oblastí našli hned několik, skoro k nepoznání se ale proměnily interiéry a způsob, jakým k nám automobily „promlouvají”.
Však vzpomeňte na typická auta počátku 90. let. Obvyklé v nich byly analogové displeje s „budíky”, mezi nimiž ani otáčkoměr nebyl samozřejmostí, pár „knoflíků” nastavujících ty nejnezbytnější funkcí a manuální ovládání naprosté většiny věcí včetně třeba teploty ventilace či uzavírání vnitřního okruhu. O necelé tři dekády později jsme úplně jinde - auta jsou vybavená tak moc, že něco jako ruční stahování oken už pomalu ani neexistuje, ovládaných funkcí je tolik, že minimálně část nastavení se musela přesunout do palubních systémů a analogová zobrazení čehokoli postupně mizí i z těch nejobyčejnějších aut.
Štafetu přebraly displeje, které v některých vozech mají na starosti nejen veškerá zobrazení, ale i veškeré ovládání. Dražší auta tak musí udělat opět krok vpřed a tím jsou displeje s prostorovým zobrazením. Tato novinka by měla sloužit nejen jako bezpečnostní prvek pro řidiče, ale i jako prostředek k zintenzivnění zábavy cestujících. Před pár dny o tomto řešení jako o dalším vývojovém kroku hovořili Němci a jindy rivalitní Britové z Jaguaru a Land Roveru je s krátkým časovým odstupem následují.
Ostrovní technologie vznikla ve spolupráci automobilky s týmem odborníků pokročilé fotoniky a elektroniky Cambridgeské univerzity. Nový systém se primárně zaměřuje na zlepšení reakčních časů řidičů prostřednictvím prostorového promítání výstrah do zorného pole coby součásti tzv. rozšířené reality.
Použití 3D-displejů by tímto způsobem mělo vést ke zvýšení bezpečnosti silnic prostřednictvím stimulace přirozenějších reakcí na možné nebezpečí. Znaky a symboly by šlo použít například k upozornění na vybočení z jízdního pruhu, k varování před kolonou, před špatným počasím a podobně. Zapojení čidel sledujících hlavu a oči posádky by zajistilo viditelnost trojrozměrných efektů bez použití brýlí jako v kině.
Kromě bezpečnosti automobilka upozorňuje na další využití techniky. Promítání bude možné využít také pro pobavení posádky, nejlépe pak v „plně autonomní budoucnosti“. Jaguar Land Rover tím myslí sledování 3D-filmů, pozorování jízdních podrobností nebo načítání zajímavých informací o vozidle či projížděné trase ve formě prostorových obrazů v nitru kabiny.
Technik Valerian Meijering z týmu tvůrců říká, že novinka „nejen poskytuje zákazníkům mnohem intenzivnější zážitek, ale je i součástí naší strategie Destination Zero“, v rámci níž by Britové chtěli udělat z aut poněkud utopicky něco, co nemá žádný negativní vliv na život Prostorové zobrazení je pak zásadním přispěním také pro inteligentní interiér zvaný Smart Cabin, který vytváří „personalizovaný prostor uvnitř vozidla pro řidiče a cestující s vylepšenými bezpečnostními, zábavními a komfortními funkcemi“.
Na rozdíl od Němců Britové zatím nehovoří o konkrétním termínu uvedení těchto řešení do sériové výroby, ale čekejme něco takového v nejbližších letech - „obyčejné” digitální přístrojovky už dnes mají i auta jako Škoda Scala. A teď si vezměte, že v takové Škodě Favorit byly luxusem digitální hodinky...




Jaguar Land Rover představil interiér aut nejbližší budoucnosti, postaven je hlavně kolem displejů s třídimenzionálním zobrazením
Zdroj: Jaguar Land Rover
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
včera
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
5.11.2025
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Kdo bude posledním šampionem MotoE? včera 22:08
- Záchranné laso pro Filipa Salače včera 11:36
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu 5.11.2025
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů 5.11.2025
- Grand Prix se vrací do Evropy 4.11.2025
Nejčtenější články
73 tisíc jen za nové pneu? A každých 10 tisíc km znovu? Ženu zaskočilo, jak moc „žere gumy” její těžké ošklivé BMW
8.10.2025
Tesla odhalila své nové levné modely. Za docela malou slevu jim toho chybí víc, než by vám bylo milé
8.10.2025
Ferrari si postavilo zbrusu nový soukromý testovací okruh, fanoušky tím nejspíš ani trochu nepotěší
8.10.2025
Čínský elektromobil shořel na parkovišti po ujetí pouhých 1 000 km. Žár byl tak silný, že zapálil dalších sedm aut okolo
8.10.2025
Nová vrcholná Škoda Fabia si na speciál pro Monte Carlo jen hraje, i tak je to nejvíc, co si dnes můžeme přát
8.10.2025
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.06. 20:16 - M.Z.
- Nástroj k nákupu auta (STK,SPZ,VIN) 11.06. 16:27 - jreh
- Lampárna (stěžovatelna) 11.06. 12:52 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.06. 10:02 - řidičBOB
- Má někdo zkušenost s nákupem ojetého auta z Německa přes malého dovozce? 11.06. 09:48 - lylybrown
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.05. 20:57 - abgx1
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
