Data EU o bezpečnosti silnic dělají z ČR a SR ráj, z Německa a Rakouska peklo

Bruselský pohled na nehodovost v jednotlivých zemích Evropy je zajímavý, více než co jiného ale ukazuje, jak zkreslené je vnímání světa ze strany tamních byrokratů.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Data EU o bezpečnosti silnic dělají z ČR a SR ráj, z Německa a Rakouska peklo

7.2.2019 | Mirek Mazal

Bruselský pohled na nehodovost v jednotlivých zemích Evropy je zajímavý, více než co jiného ale ukazuje, jak zkreslené je vnímání světa ze strany tamních byrokratů.

V Evropě se najde mnoho krásných míst, která stojí za to spatřit na vlastní oči. Proto není překvapením, že se spousta lidí rok co rok rozhodne vydat mimo svou rodnou zem a často tak činí autem. Svoboda za volantem může být víc než jen obyčejný způsob přepravy do cíle, zážitky během jízdy se počítají do itineráře povedené dovolené, pokud se ovšem něco nepokazí.

Příjemné trávení volného času může narušit odlišný způsob fungování dopravy v jiných státech. Základní předpisy bývají velmi podobné, ale každá země ctí určité zvyklosti, které návštěvníkům mohou být cizí - někde je provoz divočejší se vším, co s tím souvisí, jinde naopak klidnější. Souvisí s tím i riziko autonehody, která může znamenat nepříjemný konec sebelepšího výletu.

Pravděpodobnost vzniku nehody v jednotlivých zemích Evropy lze předem nastudovat z výroční zprávy Evropské komise o nehodovosti v roce 2018. Veřejný dokument informuje o nejbezpečnějších místech pro cestování v rámci EU. Data mají vypovídat o bezpečnosti na cestách, stačí se ale podívat na výsledky, abychom viděli, že tenhle bruselský svět nemá s tím skutečným mnoho společného. Za nejnebezpečnější země jsou totiž označeny Rakousko a Německo, země s obecně klidnou a uspořádanou dopravou. Naopak Česká republika - třebaže jistě nepředstavuje divočinu - proplouvá kdesi v šedi průměru. Jak je to možné?

Důvod je prostý. Studie EU je totiž založena na hlášeních od místních úřadů a země řadí podle počtu evidovaných nehod na 10 000 obyvatel. Zní to precizně, jenže každý stát má svou vlastní definici toho, co to vůbec je silniční nehoda kdy se o ní úřady dozvídají.

České zákony udávají, že „dopravní nehoda je událost v provozu na pozemních komunikacích, například havárie nebo srážka, která se stala nebo byla započata na pozemní komunikaci a při níž dojde k usmrcení nebo zranění osoby nebo ke škodě na majetku v přímé souvislosti s provozem vozidla v pohybu.“ To je obecná definice, účastníci ale musí kontaktovat policii jen při srážce, kdy je někdo zraněn, škoda na jakémkoliv z vozidel přesáhne 100 tisíc korun anebo dojde k poškození majetku třetí osoby. Něco takového spousta nehod nesplní, a tak se ve statistikách neobjevuje.

Jiné evropské státy ctí v případě nehod rozličná pravidla. Policii je obvykle nutné kontaktovat vždy, pokud je na místě zranění či usmrcení člověka, jinak je ale možné kde co od striktní nutnosti hlásit jakoukoli nehodu až po možnost nehlásit jakoukoli nehodu se škodou pouze na majetku.

Například v Německu není nutné volat policii se škodou pouze na majetku podobně jako u nás, jenže zákon hovoří o výjimkách jako nutnosti kontaktovat policii při nehodě způsobené neurvalým chováním řidiče či podezření z požití nedovolených látek. Do takových pravidel se vejde mnohé (nebo si alespoň řidiči nemohou být jisti tím, že nevejde), a tak Němci policii častěji volají než nevolají. Motoristé ve Velké Británii pak musí osobně nahlásit policii jakoukoliv událost, jestliže při ní utrpěl kdokoliv materiální škodu či bylo usmrceno zvíře, takže v podstatě jakoukoli nehodu. V Estonsku motoristé volají policii při poškození majetku třetí osoby, která není přítomna. Italové automaticky volají důstojníky kvůli omezení dopravní situace. Portugalci si naopak vždy vystačí jen s ohlášením pojišťovně, když na místě vzniknou pouze materiální škody.

Přístup se liší, přesto Evropská komise naházela rozličná data na jednu hromadu a vyšlo ji dále zmíněné. Do pozice nejbezpečnější země se tak dostalo Dánsko, kde se loni „oficiálně událo” 5 nehod na 10 tisíc obyvatel. Druhý Kypr se pyšní 7,5 nehodami na 10 tisíc obyvatel. Následuje Finsko (8,5), Francie (8,6), Polsko (8,9), šesté Slovensko (10,3), Bulharsko (10,5), Řecko (10,5), Nizozemsko (11) a Estonsko (11,1)

Česká republika s 20,2 nehodami na 10 tisíc občanů je zařazena na 18. místě mezi Litvou (19,6) a Velkou Británií (21,6). Teprve pak následuje spořádané Německo, které výpočtem EU padlo na předposlední pozici s počtem 37,2 incidentů na 10 tisíc obyvatel. O nic lépe nezabodovalo úplně poslední Rakousko, které má skóre 43,6/10 000 Rakušanů.

Nemyslíme si, že tato data říkají cokoli o tom, kam byste se měli autem vydat nebo nikoli, pakliže se chcete z dovolené vrátit pokud možno stejným vozem. Více než co jiného ukazuje, jak dalece je uvažování Bruselu vzdáleno od reality. Můžeme jen doufat, že na základě podobných studií nejsou přijímána žádná závažná rozhodnutí ovlivňující naše životy...


Data EU o bezpečnosti silnic dělají z ČR a SR ráj, z Německa a Rakouska peklo - 1 - Pocet nehod zemi EU na 10 000 obyvatel 2018 01Data EU o bezpečnosti silnic dělají z ČR a SR ráj, z Německa a Rakouska peklo - 2 - Pocet nehod zemi EU na 10 000 obyvatel 2018 02
Počet nehod v jednotlivých zemích Evropy na 10 000 obyvatel zdánlivě ukazuje, kde je bezpečněji

Data EU o bezpečnosti silnic dělají z ČR a SR ráj, z Německa a Rakouska peklo - 3 - Pocet nehod zemi EU na 10 000 obyvatel 2018 03Data EU o bezpečnosti silnic dělají z ČR a SR ráj, z Německa a Rakouska peklo - 4 - Pocet nehod zemi EU na 10 000 obyvatel 2018 04Data EU o bezpečnosti silnic dělají z ČR a SR ráj, z Německa a Rakouska peklo - 5 - Pocet nehod zemi EU na 10 000 obyvatel 2018 05Data EU o bezpečnosti silnic dělají z ČR a SR ráj, z Německa a Rakouska peklo - 6 - Pocet nehod zemi EU na 10 000 obyvatel 2018 06Data EU o bezpečnosti silnic dělají z ČR a SR ráj, z Německa a Rakouska peklo - 7 - Pocet nehod zemi EU na 10 000 obyvatel 2018 07Data EU o bezpečnosti silnic dělají z ČR a SR ráj, z Německa a Rakouska peklo - 8 - Pocet nehod zemi EU na 10 000 obyvatel 2018 08
Už fakt, že Česko má dle této studie být bezpečnější než Německo či Rakousko, ale naznačuje cosi o její věrohodnosti

Mirek Mazal

Reklama

Autobazar

zobrazit vše

zobrazit vše

Reklama