Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ex-technik Rolls-Roycu vyvinul revoluční baterie, zvládnou 4 000 km na „nabití“
23.10.2019 | Petr Prokopec
Zpráv o převratných vynálezech na poli akumulátorů už se k nám doneslo mnoho, žádná ale zatím skutečnou revoluci neznamenala. Tato by mohla, hliníko-vzduchové akumulátory Trevora Jacksona podle všeho fungují a míří do výroby.
Do elektromobility již byly napumpovány neskutečné peníze. Nemělo by nás tudíž překvapit, že pomalu dennodenně lezou na světlo světa nové revoluční technologie, celý pokrok je ale povětšinou spojen pouze s jednou či dvěma prezentacemi. A jakkoliv se dané záležitosti, mezi něž patří třeba baterie s tuhým elektrolytem, věnuje opravdu velké množství firem, úspěch je mnohem dále, než bylo předpokládáno. Zatímco původně měly tyto přelomové akumulátory zamířit do aut již v roce 2021, nyní je realitou spíše půlka příští dekády. A to je pořád jen plán.
Stejně tak se můžeme ptát, zda se skutečně dočkáme komerčního využití hliníkovo-vzduchových baterií, za kterými stojí britský technik Trevor Jackson, v jejich případě se ale reálné nasazení zdá být blíže. Jackson se revolučnímu typu věnuje od roku 2001, kdy projekt odstartoval ve své garáži. Předtím nabíral zkušenosti u společností Rolls-Royce a British Aerospace, než začal pracovat na nukleárních reaktorech pro ponorky britského námořnictva. Rozhodně jde tedy o jednoho z předních expertů, který se rozhodl oprášit technologii vyvinutou v 60. letech minulého století.
Jackson však sáhl pouze po principu, nikoliv po samotných letitých bateriích. Před šedesáti lety hliníkovo-vzduchové baterie vyžadovaly ryzí a tedy velmi drahý hliník, aby bylo dosaženo požadovaných reakcí. Elektrolyt pak byl jedovatý a navíc se často měnil v gel, který následně ucpal vzduchové cesty akumulátorů. Projekt tak zamířil k ledu, odkud jej vytáhl až Jackson. Jím vyvinutý elektrolyt je již neškodný, což na prezentacích investorům rád demonstroval tak, že jej vypil.
Mimo to baterie již zvládají pracovat s běžným hliníkem, kterého je na světě dostatek. A co více, odpadním produktem je pouze hydroxid hliníku, který lze recyklovat, a tak následně vyrobit další hliník, jenž může být použit na další baterie. Minimálně z tohoto úhlu pohledu se tedy Jacksonova technologie jeví jako smysluplná, zatím jsme však stále nezmínili ty největší superlativy, jež ji obklopují. Jackson slibuje fenomenální dojezd, byť ne na jedno nabití, ale spíše natankování.
Podle britského vynálezce by Tesla Model S nabídla dojezd 2 414 km namísto 595 kilometrů, pokud by byly použity hliníkovo-vzduchové baterie namísto lithium-iontových o stejném objemu. Kdyby pak byly použity nové akumulátory o stejné hmotnosti, dojezd by narostl dokonce na 4 344 km. Pokud by šlo o realitu, znamenalo by to opravdovou revoluci.
Nicméně jak asi tušíte, je tu jeden háček. Funkčnost nové baterie je založena na reakci elektrolytu s hliníkem, který je následně „sežrán“. Podobný systém vyvinutý izraelskou firmou Phinergy v tu chvíli vyžadoval každých 320 kilometrů dolití destilované vody a na konci dojezdu výměnu celé baterie. S něčím podobným nejspíše počítá i Jackson, podle nějž by ale výměna měla zabrat pouze 90 sekund a zvládnout by ji měl každý.
Podstatné navíc je, že revoluční typ baterií by neměl být pouze lehčí a s vyšší hustotou, zároveň je také daleko levnější. Jackson naznačuje, že koupě nové baterie by měla vyjít na pouhých 60 liber, tedy na zhruba 1 800 Kč. Víceméně zde tedy mluvíme o částce, která odpovídá plné nádrži benzinu či nafty u aut se spalovacím motorem, navíc by zajistila vyšší dojezd.
Jak se tedy zdá, Jackson možná doopravdy přišel na onen „Velký třesk“. Tedy na přelomovou technologii, díky které elektromobilita začne opravdu dávat smysl. Jakkoliv bude třeba vyřešit značnou spoustu dalších otázek, jež budou spojeny hlavně se zásobováním. Dá se předpokládat, že ač nový typ akumulátorů disponuje až devětkrát vyšší hustotou než lithium-iontové baterie, malý nebude. Na jeho skladování tedy budou třeba haly.
Na odpovědi na nevyjasněné otázky ale již mnoho času není, neboť ve spolupráci s firmou Austin Electric mají již příští rok vyrazit do prodeje tisíce aut osazených revolučními akumulátory. Zda k tomu ale opravdu dojde, je zatím zahaleno stejnou rouškou tajemství jako ona přelomová technologie. Může být skutečná, stejně tak ale může jít jen o další past na důvěřivé investory.


Trevor Jackson přichází s revolučními bateriemi, jenž slibují velmi levnou elektromobilitu. Jen ta bude principiálně odlišná od té současné
Zdroj: Autoblog
Bleskovky
Rusové dokončili obojživelné monstrum jako z časů SSSR. Nezastaví ho prý nic, jeho motor může běžet nonstop měsíce v mrazu
před 7 hodinamiNový Renault 5 je další obézní vepřík, který vypadá dobře jen na fotkách, působí jako karikatura originálu
20.5.2025Novátorská Corvette E-Ray v evropské verzi si střihla přízemní let po Autobahnu, na 250 km/h je jako nic
20.5.2025
Nejnovější články
Krásně modrá, dodnes skoro nejetá Škoda Octavia RS TFSI za míň jak 300 tisíc Kč je přehlíženou perlou mezi ojetinami
před hodinouMajitel napravil největší nedostatek Tesly, přidal jí spalovací motor. Stálo ho to docela směšné peníze
před 3 hodinamiNejnovější Nissan dostal jméno Micra asi omylem, jeho odpudivá otylost čiší už z prvních fotek
před 4 hodinamiAudi vážně rozprodává části své firmy, dokonce prý ziskové. Jeho situace musí být ještě horší, než se zdá
před 6 hodinamiRusové dokončili obojživelné monstrum jako z časů SSSR. Nezastaví ho prý nic, jeho motor může běžet nonstop měsíce v mrazu
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva