Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Číňané míří zas o stupínek výš. Jejich nové SUV stvořil autor dvou nejlepších Porsche
14.11.2018 | Petr Prokopec
V Číně s vývojem špičkových aut nemají zkušenosti, mají ale peníze a za ty si lze „koupit” spoustu lidí, kteří ví, jak se výjimečné auto dělá. Hakan Sarakoglu patří mezi ně.
Již za dva dny, tedy v pátek 16. listopadu, otevře své brány autosalon v čínském Kantonu. Udivit by nás proto neměla kadence, s jakou se představují novinky, které se během motor show představí. Co ovšem překvapením je, to je jejich vzhled, zpracování i technika. V žádném případě již nejde o hromadu tenkých plechů, jenž drží pohromadě pouze zapáchající lepidlo a které tak svým uživatelům nezaručují pražádnou bezpečnost. Nová vlna čínských aut naopak začíná do role druhořadých vozů stavět produkty evropských, amerických či japonských značek.
Za poslední týdny jsme si tak mohli ukázat levné a přitom pohledné, dobře vybavené i výkonné modely Baojun RS-5 a Geely Bin Yue, stejně jako hybridní SUV-kupé Wey P8 GT, které lze dokonce osadit i laserovými světlomety. Nyní si pro změnu představíme SUV či spíše crossover Enovate ME7, jenž stejně jako poslední zmíněná novinka míří elektrickou cestou. Tentokrát ovšem u toho již není spalovací jednotka, místo toho veškerou práci odvádí dva synchronní elektrické motory s permanentními magnety.
Soustava produkuje 435 koní a 640 Nm točivého momentu, jenž jsou spárovány s koeficientem odporu vzduchu Cd 0,28. Zrychlení z klidu na stovku tak elektrickému crossoveru zabere pouze 4,9 sekundy, lithium-iontové baterie pak mají nabídnout dostatek energie na 500 kilometrů, respektive dokonce na 700 km, pokud řidič pojede ustálenou šedesátkou. Je ovšem třeba dodat, že tato data jsou vypočítána dle cyklu NEDC, realita tedy stoprocentně bude horší.
Elektrické ústrojí ovšem tentokrát není tím, co by k vozu přitahovalo největší pozornost. Místo toho prim hraje design, respektive jeho autor. Enovate ME7 totiž navrhl Hakan Sarakoglu, který v letech 1998 až 2013 působil u Porsche. Pro automobilku z Zuffenhausenu přitom navrhl hned dvě její nejrychlejší kreace posledních let, a sice 918 Spyder a 911 GT2 RS. Poté odešel k čínskému Chery, tuto značku však loni opustil a zmizel z automobilového radaru.
Jak se však nově ukazuje, Sarakoglu jen zamířil o dům dále, tedy k start-upu Enovate, který má taktéž kořeny na největším trhu světa. Model ME7 je přitom jeho i firemní prvotinou, jenž se prozatím ukázala ve formě prototypu. Ten má být ale tak blízký sériové výrobě, jak jen to jde - s produkční verzí se totiž Číňané vytasí v polovině příštího roku. A jelikož s otevřením bran autosalonu začínají přijímat i objednávky, je jisté, že rozdílů opravdu mnoho nebude.
V rámci zevnějšku přitom novinka měří 4 655 milimetrů na délku, 1 963 mm na šířku, 1 640 mm na výšku a 2 825 mm v případě rozvoru. Do kabiny se pak nastěhovala celá plejáda rozměrných displejů, kdy digitální přístrojový štít má 12,3 palce a centrální obrazovka dokonce 15,6 palce. Mimo to je tu ještě monitor určený pro zábavu spolucestujícího vpředu, který celkovou délku displejů vpředu navyšuje na 1 460 mm. A aby toho nebylo málo, jsou tu ještě dvě 12,8palcové zadní obrazovky.
Novinka se dále pyšní pokročilým rozpoznáváním obličejů, které bylo naprogramováno nejen na Asiaty, ale i na zákazníky z Evropy. To jen dosvědčuje, že Číňané se opravdu chystají na svůj druhý útok na Starý kontinent a na rozdíl od prvního výpadu již nehodlají ponechat nic náhodě. Proto ostatně systém rozpoznávání obličejů berou i jako bezpečnostní pojistku proti zlodějům - bez vizuální identifikace prý nepůjde Enovate ME7 nastartovat.
Zbývá již jen dodat, že kromě výše zmíněného se vůz pyšní autonomním systémem řízení úrovně SAE4, de facto tedy již nepotřebuje lidskou obsluhu. Ovšem pouze v teoretické rovině, legislativa něco takového neumožňuje. Je tedy otázkou, co vše vlastně z implementovaných technologií bude možné od příštího roku používat - automatický parking, autonomní brzdy s detekcí chodců či monitoring jízdních pruhů ale mezi ně spadají.
Výroba odstartuje v první polovině příštího roku v továrně v Shaoxingu na jihovýchodě Číny, přičemž zpočátku se počítá s kapacitou 60 tisíc aut ročně. To je vlastně plán hodně ambiciózní, neboť Enovate ME7 bude levný spíše na evropské než čínské poměry. Cena má totiž odpovídat výše postavené Tesle Model 3, přesahovat tedy bude milion korun. Pro asijské zákazníky již jde o nemalé sousto, byť třeba 21palcová kola mají ve standardu kvůli oné aerodynamice.
Enovate ME7 se již ukázal naživo...
Za jeho designem stojí Hakan Sarakoglu, autor Porsche 918 Spyder
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- Dlouholetý šéfdesignér Škody přešel k Číňanům. Na povel bude mít i značku, která stále víc boduje v Česku
před 25 minutami - V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před hodinou - Tesla si nechala zaplatit v roce 2017 od Pepsi za 100 tahačů, dodala jich jen 36. Ze 125 kamionů pro UPS ani jeden
před 3 hodinami - „Příšerné” nařizování elektromobilů zabije automobilový průmysl, říká šéf Stellantisu, začne to ve Velké Británii
před 4 hodinami - BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva