Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Další velká automobilka se rozhodla obejít dealery. Auta bude prodávat zcela bez nich
17.10.2018 | Petr Prokopec
Prodejcům nových aut se na lepší časy opravdu neblýská. Automobilky ve snaze ponechat si i jejich marže touží po vlastním přímém prodeji a pevně v plánu je teď má i obří Volkswagen.
Automobilový průmysl čeká v nejbližších letech zásadní obměna. Řeč přitom není o elektrifikaci, ale o vztahu k zákazníkům. Ti dosud až na drobné výjimky jednali pouze s prodejci, což pro výrobce bylo do značné míry výhodné. Stačilo jim totiž, aby na daném trhu vybudovali centrálu a stavbu showroomů již ponechali samostatných firmách, jejichž kroky mohli usměrňovat podle svých představ. Těm za to ovšem za prsty končila i podstatná část marže a jak se ukázalo na srovnání BMW a Tesly, jde obvykle o vyšší částku, než jakou zkasíruje automobilka.
Při dosavadních maržích to nebyl problém, stále přísnější regulace spotřeby a emisí ale manévrovací prostor omezují a automobilky nutí hledat nové úspory. Ve světle těchto faktů není překvapením, že výrobci začínají zvažovat, kterak by dealery mohli vynechat a jednat se zákazníky přímo. Ve Spojených státech k tomu zatím často nemají legislativní oporu, v rámci Starého kontinentu se ovšem jedná o snadno realizovatelnou věc. Cestou, na které se z prodejců v podstatě stanou jen předávací a servisní centra, se totiž již vydaly Hyundai či Ford. A naplno s ní nyní počítá i Volkswagen.
Německá automobilka momentálně všem svým evropským dealerům předložila k podpisu novou smlouvu, kterou je třeba podepsat do konce listopadu. Stěžejním bodem přitom je souhlas se spuštěním nových digitálních služeb, jenž umožní kupříkladu modernizaci aut přes internet - jako je tomu u Tesly. Kromě toho ovšem daným krokem VW získá i povolení k online prodejům.
„Volkswagen vyvíjí sdílenou internetovou platformu, která obsáhne celý proces nákupu do uzavření kontraktu přes zajištění financování až třeba po vykoupení starého vozu,“ uvádí automobilka v tiskovém prohlášení. Dle plánu má být tato strategie spuštěna v roce 2020, tedy v souladu s příchodem prvního člena nové rodiny elektrických modelů I.D.
Právě na elektromobilitu Němci v rámci rozvoje internetového prodeje nemalou měrou sází. Dodávají totiž, že při nákupu kromě vozu získáte i vlastní profil, skrze který bude možné bezhotovostně i bez platebních karet hradit dobíjení akumulátorů.
VW si chce sám obstarat úplně vše, stejně jako Ford. Dnešní dealeři tak mají převzít roli pouhých servisních center a ani tuto roli nemusí mít věčně. Je ale třeba jedním dechem dodat, že nic ze zmíněného se nestane překotně. Automobilka sice říká, že množství dealerů bude sice omezovat i bez ohledu na tuto alternativu, přímo ta ale zemětřesení nezpůsobí. Podle plánů VW by totiž online prodeje mělo využít do roku 2025 jen zhruba 5 % lidí, takže k eliminaci prodejů bude docházet velmi pozvolna.
Němci k naplnění svých cílů učinili již jeden podstatný krok, a tím je uzavření dohody s evropskou dealerskou asociací. Tím je Volkswagen z právního obliga, i když minimálně lokální spory s mnohými prodejci lze očekávat. Automobilka jim ovšem vzkazuje, že v nástupu digitalizace nemají hledat jen negativa, ale i pozitiva - třeba širší možnosti při prodeji ojetin, které si Volkswagen sám prodávat nechce a dealeři se budou moci více zaměřit právě na ně.
Dealerství Volskwagenu je dnes v Evropě bezpočet, do budoucna jich ale má jen ubývat. Automobilka plánuje omezení jejich počtu i bez ohledu na další kroky, její vlastní prodej pak má z mnohých udělat jen servisní místa
O prodej nových vozů a jejich expedici ze svých skladů se Volkswagen postará kompletně sám, dealeři tomu mají do budoucna stále více jen asistovat
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejčtenější články
- Krachující Fisker se pokouší zachránit zoufalým výprodejem. Auta zlevnil skoro o polovinu, stojí míň než základní Octavie
28.3.2024 - Ford si nechal patentovat chytré řešení převozu větších věcí, bude mu ho závidět i Škoda se svým Simply Clever
28.3.2024 - Volvo se rozhodlo odpravit polovinu svých českých prodejů. Skončilo s diesely, i když jde o jeho jasně nejžádanější motory
28.3.2024 - Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
28.3.2024 - Stellantis dál propouští ve velkém. Nově končí dalších 3 500 lidí, je to prý součást „energetické a technologické transformace”
28.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva