Dosud tajný recept na milionové baterie Tesly je venku, jiným ale stejně nepomůže

Akumulátory současných elektrických aut trápí řada nedostatků a mezi nimi i omezená životnost. Nové řešení vyvinuté primárně pro Teslu ji řeší a nyní je jasnější, jak jej bylo docíleno.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Dosud tajný recept na milionové baterie Tesly je venku, jiným ale stejně nepomůže

25.9.2019 | Petr Prokopec

Dosud tajný recept na milionové baterie Tesly je venku, jiným ale stejně nepomůže

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Akumulátory současných elektrických aut trápí řada nedostatků a mezi nimi i omezená životnost. Nové řešení vyvinuté primárně pro Teslu ji řeší a nyní je jasnější, jak jej bylo docíleno.

Na počátku tohoto měsíce proběhla médii zpráva, že profesor Jeff Dahn dokončil vývoj nového typu lithium-iontových baterií. Jejich životnost by měla činit minimálně milion mil, tedy 1,6 milionu kilometrů. To je v rámci elektromobility citelný průlom, neboť dosavadní životnost akumulátorů byla třetinová či maximálně poloviční. A když si uvědomíme, že baterie se na ceně aut podílí zhruba z jedné poloviny, přičemž řeč je nejméně o statisících korun, bylo více než jasné, že minimálně jednou za osm let, což je standardní záruka spojená s akumulátory, čeká majitele drahá výměna.

Při natažení životnosti baterií na 1,6 milionu kilometrů ale rázem elektromobilita dává mnohem větší smysl než dosud, v případě většiny aut by rázem akumulátory vydržely více než samotný vůz a za určitých okolností by mohly zlevnit i koupi dalšího auta. Navíc je lze mnohem jednodušeji využívat v případě taxíků, autobusů či zásobování. Tyto a podobné typy dopravních prostředků jsou na cestách každý den a jejich nájezd je ve srovnání s běžně používanými osobními automobily výrazně vyšší. I proto Elon Musk, jehož Tesla má mít „milionové baterie” k dispozici jako první, uvedl, že v prvé řadě počítá s jejich využitím právě u robotických taxíků.

Podle Muska by se tak mělo stát již příští rok. Pro jiné aplikace jsou tyto baterie příliš drahé a jednotlivcům by se jejich koupě údajně vůbec nevyplatila. To je však dost možná jen otázka času, neboť základní fakta o nových bateriích byla zveřejněna a na dosud zrealizovaný výzkum profesora Dahna může nyní kdokoliv z konkurence navázat. Přivlastnit si jej ale již nemůže, Tesla si totiž nový typ baterií nechala spolu se zveřejněním detailnějších informací patentovat.

Co tedy víme? Skrze Žurnál elektrochemické společnosti byla publikována data pocházející od výzkumníků z Univerzity Dalhousie v novoskotském Halifaxu. Vedoucím jejich týmu je právě Dahn, samotný popis přelomových komponentů však dle jeho kolegů odpovídá spíše rané fázi vývoje. Optimalizovány měly být veškeré prvky a komponenty článků, mezi něž patří i umělý grafit. Poté došlo na zlepšení nanostruktury lithium-nikl-hořčík-manganového oxidu, čímž vznikla jednokrystalická struktura lépe odolávající mechanickému namáhání.

Upravené články mají zvládnout minimálně 4 000 nabíjecích cyklů a tedy oněch 1,6 milionu kilometrů při průměrném nájezdu 400 km na jedno nabití, přičemž na konci své životnosti by se původně udávaný dojezd snížil maximálně o 10 procent. Přestože má Tesla patent na finální produkt, Dahnovy poznatky může využít každý. Otázkou ale je, zda-li nepřinesou své ovoce jiné směry výzkumu. Třeba se konečně dočkáme baterií využívajících jinou konstrukci, které se obejdou bez vzácných kovů a jejichž výroba nebude tak zatěžovat životní prostředí. O něčem takovém ale automobilový svět sní už hodně dlouho.


Dosud tajný recept na milionové baterie Tesly je venku, jiným ale stejně nepomůže - 1 - Tesla bateriove moduly ilustracni foto 01Dosud tajný recept na milionové baterie Tesly je venku, jiným ale stejně nepomůže - 2 - Tesla bateriove moduly ilustracni foto 02Dosud tajný recept na milionové baterie Tesly je venku, jiným ale stejně nepomůže - 3 - Tesla bateriove moduly ilustracni foto 03
Tesla chce již příští rok dostat do sériové výroby baterie, jejichž životnost se má natáhnout až na 1,6 milionu kilometrů. S ohledem na příliš vysokou cenu se s nimi ale počítá zpočátku jen u robotických taxíků

Zdroj: The Journal of the Electrochemical Society

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše