Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Dosud tajný recept na milionové baterie Tesly je venku, jiným ale stejně nepomůže
25.9.2019 | Petr Prokopec
Akumulátory současných elektrických aut trápí řada nedostatků a mezi nimi i omezená životnost. Nové řešení vyvinuté primárně pro Teslu ji řeší a nyní je jasnější, jak jej bylo docíleno.
Na počátku tohoto měsíce proběhla médii zpráva, že profesor Jeff Dahn dokončil vývoj nového typu lithium-iontových baterií. Jejich životnost by měla činit minimálně milion mil, tedy 1,6 milionu kilometrů. To je v rámci elektromobility citelný průlom, neboť dosavadní životnost akumulátorů byla třetinová či maximálně poloviční. A když si uvědomíme, že baterie se na ceně aut podílí zhruba z jedné poloviny, přičemž řeč je nejméně o statisících korun, bylo více než jasné, že minimálně jednou za osm let, což je standardní záruka spojená s akumulátory, čeká majitele drahá výměna.
Při natažení životnosti baterií na 1,6 milionu kilometrů ale rázem elektromobilita dává mnohem větší smysl než dosud, v případě většiny aut by rázem akumulátory vydržely více než samotný vůz a za určitých okolností by mohly zlevnit i koupi dalšího auta. Navíc je lze mnohem jednodušeji využívat v případě taxíků, autobusů či zásobování. Tyto a podobné typy dopravních prostředků jsou na cestách každý den a jejich nájezd je ve srovnání s běžně používanými osobními automobily výrazně vyšší. I proto Elon Musk, jehož Tesla má mít „milionové baterie” k dispozici jako první, uvedl, že v prvé řadě počítá s jejich využitím právě u robotických taxíků.
Podle Muska by se tak mělo stát již příští rok. Pro jiné aplikace jsou tyto baterie příliš drahé a jednotlivcům by se jejich koupě údajně vůbec nevyplatila. To je však dost možná jen otázka času, neboť základní fakta o nových bateriích byla zveřejněna a na dosud zrealizovaný výzkum profesora Dahna může nyní kdokoliv z konkurence navázat. Přivlastnit si jej ale již nemůže, Tesla si totiž nový typ baterií nechala spolu se zveřejněním detailnějších informací patentovat.
Co tedy víme? Skrze Žurnál elektrochemické společnosti byla publikována data pocházející od výzkumníků z Univerzity Dalhousie v novoskotském Halifaxu. Vedoucím jejich týmu je právě Dahn, samotný popis přelomových komponentů však dle jeho kolegů odpovídá spíše rané fázi vývoje. Optimalizovány měly být veškeré prvky a komponenty článků, mezi něž patří i umělý grafit. Poté došlo na zlepšení nanostruktury lithium-nikl-hořčík-manganového oxidu, čímž vznikla jednokrystalická struktura lépe odolávající mechanickému namáhání.
Upravené články mají zvládnout minimálně 4 000 nabíjecích cyklů a tedy oněch 1,6 milionu kilometrů při průměrném nájezdu 400 km na jedno nabití, přičemž na konci své životnosti by se původně udávaný dojezd snížil maximálně o 10 procent. Přestože má Tesla patent na finální produkt, Dahnovy poznatky může využít každý. Otázkou ale je, zda-li nepřinesou své ovoce jiné směry výzkumu. Třeba se konečně dočkáme baterií využívajících jinou konstrukci, které se obejdou bez vzácných kovů a jejichž výroba nebude tak zatěžovat životní prostředí. O něčem takovém ale automobilový svět sní už hodně dlouho.
Tesla chce již příští rok dostat do sériové výroby baterie, jejichž životnost se má natáhnout až na 1,6 milionu kilometrů. S ohledem na příliš vysokou cenu se s nimi ale počítá zpočátku jen u robotických taxíků
Zdroj: The Journal of the Electrochemical Society
Bleskovky
- Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 10 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- I Rivian vidí, jak elektromobily ztrácí půdu pod nohama. Propouští další lidi, jeho akcie se propadly už o 93 procent
před 4 hodinami - Čínští komunističtí pohlaváři dostanou novou luxusní limuzínu, odporná není jen tím, komu bude sloužit
před 5 hodinami - Rusové ukázali nové ultralehké lité kolo. Nna jeho výrobu si mohou dovolit použít jeden z nejvzácnějších kovů
před 7 hodinami - Toyota jde dál proti proudu. Své legendě nadělila doma diesel místo hybridu, u nás dokonce dostala jen naftu
před 8 hodinami - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.20. 16:15 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 15:52 - řidičBOB
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.20. 15:44 - Vrooom
- Elektromobily a vse kolem nich 04.20. 11:20 - Stepan
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage