Expert dokončil vývoj revoluční „milionové baterie”, jako první ji dostanou Tesly

Již před pár lety dal do holportu s Elonem Muskem a právě pro něj a jím řízenou Teslu vyvinul baterie s extrémní životností. Problém s řešením Jeffa Dahna je jen jeden, ještě vyšší cena, nasazení ale zcela nebrání.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Expert dokončil vývoj revoluční „milionové baterie”, jako první ji dostanou Tesly

10.9.2019 | Petr Prokopec

Již před pár lety dal do holportu s Elonem Muskem a právě pro něj a jím řízenou Teslu vyvinul baterie s extrémní životností. Problém s řešením Jeffa Dahna je jen jeden, ještě vyšší cena, nasazení ale zcela nebrání.

Škoda dnes na autosalonu ve Frankfurtu zveřejnila cenu elektrického Citigo. To bude na českém trhu k mání od 429 900 Kč, což je nižší cena, než se čekalo. Automobilka za ni přitom kromě samotného vozu nabídne i osmiletou záruku na baterie, byť ta je současně omezena i nájezdem 160 tisíc kilometrů. Znamená to, že ročně můžete absolvovat maximálně 20 000 km, pokud si chcete auto ponechat 8 let a neriskovat drahé potíže s akumulátory. To však s ohledem na skutečnost, že Citigo se bude pohybovat především ve městech, není až takový problém. Nakonec i proto, že v provozu nebude pořád, neboť dobíjení baterií by v takovém případě zabralo podstatnou část každého dne.

Jakkoliv ovšem Škoda parametry akumulátorů vůči výchozímu Volkswagenu e-up! vylepšila, současné možnosti jsou někde zcela jinde. A během pár let se mají posunout ještě dál, tedy pokud se povede realizovat plány Tesly. Elon Musk totiž nadále počítá s flotilou robotických taxíků, jenž by se měly v brzké době objevit na silnicích. Kalifornská značka je přitom hodlá osadit hnacím ústrojím, které je navrženo a testováno na provoz jednoho milionu mil, tedy 1,6 milionu kilometrů.

Něco takového zní jako utopie, a do značné míry by to utopie skutečně být mohla, neboť Musk přiznal i jeden problém. Ačkoliv totiž hnací ústrojí má zvládnout neskutečnou porci, baterie jsou na tom již hůře. Zvládnout totiž dokážou sotva poloviční porci, poté vyžadují drahou renovaci.

Nyní však o sobě dal vědět profesor Jeff Dahn, který se vývoji lithium-iontových baterií věnuje již od roku 1978. De facto tedy není většího odborníka. Dahn přitom pár let nazpátky uzavřel partnerství s Teslou, v jehož rámci nejde o nic jiného než o vývoj akumulátorů s větší hustotou i životností, stejně jako má dolů zamířit i jejich cena. Na poslední zmíněné sice momentálně můžete tak trochu zapomenout, v prvních dvou oblastech ale Dahn dosáhl nemalého průlomu.

Bateriový expert totiž uvedl, že jeho tým již otestoval nový článek lithium-iontové baterie, který disponuje novou generací „jednokrystalické“ NMC katody a pokročilým elektrolytem. Díky tomu by se jejich životnost měla natáhnout „na více než 1,6 milionu kilometrů“, tedy milion mil - odtud se pro ně už stihlo zažít označení „milionové baterie”. Dahn tedy sestrojil přesně to, co Muskovi bránilo v realizaci jeho snu o robotických taxících, které zvládnou nepřetržitou každodenní zátěž po oněch minimálně jeden milion mil.

Dahn přitom uvedl, že baterie mají za sebou tříleté testování, během kterých byly vystaveny teplotám až 55 stupňů Celsia, a to jak ve skladišti, tak ve vozech na silnicích. I kdyby se tedy takto vybavené elektromobily pohybovaly permanentně v prostředí se čtyřicítkami nad nulou, zvládnou vydržet přinejmenším 4 000 nabíjecích cyklů. A pokud by u toho byl i aktivní chladicí systém, jakým Tesla disponuje, pak by se životnost natáhla dokonce na 6 tisíc cyklů.

Baterie mají být rovněž uzpůsobeny rychlodobíjení, přičemž kontrolní management sleduje, aby nebyla načerpána 100procentní kapacita, což by životnost samozřejmě snižovalo, neboť ve finální fázi dobíjení se akumulátory přehřívají. Musk a Tesla je přitom mají mít k dispozici již příští rok. Kdy však dorazí ony taxíky, kde se nový typ baterií zřejmě poprvé objeví, aktuálně není jasné - v tomto ohledu totiž nezáleží jen na automobilce, ale i na změně legislativy.

Nedá se navíc předpokládat, že by nové baterie v prvé řadě zamířily do aut běžných uživatelů. Jak jsme totiž již zmínili, Dahn uspěl zatím jen ve dvou ze tří oblastí. I sám Musk totiž již přiznal, že akumulátory schopné výdrže 1,6 milionu kilometrů budou extrémně drahé a jejich koupě se tak vlastně vyplatí jen za předpokladu, že vůz bude stále v provozu a bude svému majiteli neustále vydělávat přepravou osob.

Nic to ovšem nemění na skutečnosti, že Tesla udělala další krok před konkurencí. Znovu si proto musíme postesknout, jak na škodu je její neustálá snaha o inovace ve všech oblastech automobilové výroby. Pokud by totiž zejména při montáži vsadila na osvědčené postupy a navýšila by tak kvalitu, nebylo by v jejím případě tolik co kritizovat. Takto ale svým odpůrcům dává neustále munici, jejíž tíži odolává stále obtížněji.


Expert dokončil vývoj revoluční „milionové baterie”, jako první ji dostanou Tesly - 1 - Tesla baterie ilustracni foto 01Expert dokončil vývoj revoluční „milionové baterie”, jako první ji dostanou Tesly - 2 - Tesla baterie ilustracni foto 02
Tesla může od příštího roku počítat s bateriemi, které zvládnou přinejmenším 1,6 milionu kilometrů. S ohledem na nemalou cenu se však s jejich využitím zatím počítá pouze u robotických taxíků

Zdroj: Electrek

Petr Prokopec

Reklama
Reklama

Autobazar

zobrazit vše

Reklama