Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Terénní monstrum z pera bývalého filmaře má nádrž na 170 litrů, odolá i Kalašnikovu
1.2.2019 | Petr Prokopec
Není to žádný bláznivý nápad, ale hotové auto, které se letos dostane k prvním zákazníkům. V případě pancéřované verze si musí na koupi připravit více než 10 milionů Kč.
Jamese Glickenhouse máme zafixovaného jako někdejšího filmaře, majitele působivé sbírky veteránů i spoluzakladatele společnosti Scuderia Cameron Glickenhaus (SCG), která se věnuje závodění a stavbě závodních vozů. Nejvíce zatím proslula s modelem 003, který je možné objednat také v silničním provedení. V tu chvíli dokonce má vyšší výkon než u okruhové verze, neboť dvoumístné kupé není sešněrováno pravidly závodních sérií.
Zhruba před rokem ovšem Glickenhaus lehce přehodil výhybku, nikoliv však v tom smyslu, že by závodnímu vozu dodal výkonnější motor. Místo toho oznámil, že chystá off-road zvaný Boot, který je přímo inspirován speciálem Baja Boot z roku 1967. Šlo o terénní speciál s minimalistickou karoserií nasazenou na trubkovém rámu, který zároveň hostil i osmiválec.
Proč se ale někdejší filmař rozhodl stvořit moderní interpretaci vozu, po kterém by teoreticky nemusel štěknout ani pes? Důvody jsou dva, přičemž tím prvním je skutečnost, že s Baja Boot kdysi závodil Steve McQueen. Glickenhaus pak před devíti lety přesně jeho exemplář koupil a usmyslel si, že mu vysekne poklonu v podobě nové varianty. Ta se ale dle jeho názoru musela ideově držet originálu, vzhledem i technikou.
Novodobý Boot měl stejně jako McQueenův vůz dostat osmiválec, ovšem již pětilitrový. Propojen by byl s jednou zadní či oběma nápravami, a to automatickou převodovkou - originál disponoval automatem Hydramatic. S touto konfigurací Glickenhaus hodlal dosáhnout několika světových rekordů, třeba výstupu na sopku Ojos del Salado či cesty z New Yorku do Paříže po vlastní ose, včetně překonání Beringovy úžiny.
Ani na jeden z těchto počinů ale nedošlo, alespoň se jimi Glickenhaus nepochlubil. Místo toho se na řadu měsíců obklopil mlčením a danou hradbu prolamoval pouze zmínkami o svých okruhových závodních speciálech. Nyní se však k Bootu vrátil, a to s opravdu překvapivými novinkami. Všech pět exemplářů plánovaných pro letošní rok má svého majitele. Jeden z nich s ním dokonce plánuje zamířit na závody.
Všechny vozy dostaly do vínku dvojici dveří i onen slíbený osmiválec, jeho objem však dokonce vyšplhal na 6,2 litru. Bývalý filmař pro civilní verzi použil motor LT1 z produkce GM, jeho výkon však ponechal na standardních 460 koních. Spárován je s hmotností 2 359 kilogramů, 17palcovými koly a nádrží o neskutečné kapacitě 170 litrů, jež má zajistit dojezd přes 640 km. Boot tedy příliš úsporný není, průměrná spotřeba se blíží 27 litrům benzinu na 100 km.
V případě závodní verze je možné počítat s hmotností 2 223 kilogramů, výkon však vyšplhal na 650 koní. Dáno je to tím, že tentokráte byl již použit osmiválec LT4, který kromě onoho 6,2litrového objemu počítá také s přeplňováním. Pohonná jednotka má k dispozici i přídavné nádrže, zvládnout by tak měla až 800 kilometrů v plném závodním tempu, a to i na podnicích typu dakarské rallye.
Zda se Boot někdy na nejslavnějším vytrvalostním závodě planety objeví, zatím není jisté. Nicméně SCG bude onomu zákazníkovi poskytovat plnou podporu při závodě Baja 1000, stejně jako mu již zajistilo i místo na startu. Totéž je nabízeno pro příští rok, kdy se navíc v nabídce objeví také čtyřdveřové provedení. Glickenhaus slibuje, že brzy zveřejní bližší informace týkající se právě této varianty.
Pokud by vás něco porobného lákalo, plně vybavené provedení osazené osmiválcem LT4 vychází na 287 500 USD (cca 6 455 100 Kč), přičemž zákazníci si ji mohou objednat i s pancéřováním balistické úrovně 6, odolat tedy Boot dokáže i Kalašnikovu či americké útočné pušce M16. V takovém případě je ovšem třeba sáhnout do kapsy pro dalších 166 750 USD (3 744 000 Kč) a počítat se zvýšením hmotnosti a zhoršením všeho, co s tím souvidí.
Uvnitř čtyřdveřového provedení, které se ukázalo na nových vizualizacích, čekají zákazníky čtyři sedadla. První dvě jsou usazena co nejblíže středu vozu, zatímco druhá dvě se posunula do stran. Máme tu tedy obdobnou koncepci, jakou užívá McLaren F1, jen praktičtější. Glickenhaus tvrdí, že díky tomuto opatření se cestujícím vzadu nebude dělat špatně.




Novodobý Baja Boot se ukázal na nových vizualizacích...


































...posloužit však můžeme i těmi předchozími...




...stejně jako snímky originálu, se kterým před lety závodil Steve McQueen
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 6 hodinami
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejnovější články
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
před hodinou
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
před 2 hodinami
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
před 4 hodinami
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
před 5 hodinami
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.05. 13:02 - Stepan
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
- Jednostopé okénko 11.04. 06:58 - řidičBOB
- IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
- Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
