Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
EU schválila další povinnou výbavu aut, omezovačům rychlosti už se nevyhneme
26.3.2019 | Mirek Mazal
Budování společnosti přemýšlejících lidí odpovědných za své jednání zjevně není cílem Bruselu. Před inteligentním řidičem dostanou přednost počítače, teď už zřejmě neodvratně.
Během roku 2018 Evropská unie motoristům řádně přitáhla otěže. Bruselu nešetřil záváděním dalších omezení, které ztrpčí život všem, kteří by chtěli jakkoli vyčnívat z davu. Vybíjenou zajímavých motorů doprovázely tlaky na zavedení více či méně zbytečných prvků povinné výbavy. Na obzoru se ovšem objevily ještě více svazující regulace a právě ty se nyní staly skutečností.
Evropská komise schválila sadu loňských právních předpisů slibujících zvýšit bezpečnost na silnicích. Přijatá legislativa má vstoupit v platnost od května 2022 u nových modelů, které ještě nevznikly, a od května 2024 u všech aut v prodeji, tedy i těch, které se prodávají nyní. Opatření podléhá formálnímu schválení Evropským parlamentem a členskými státy EU v září letošního roku, tady ale žádný větší odpor nelze očekávat, jako pokaždé.
Právně závazná pravidla zakotvují povinnost vybavit nové automobily řadou monitorovacích systémů. Shrnout je můžeme následujícím přehledem:
- inteligentní omezování rychlosti automobilu ISA
- pokročilé automatické nouzové brzdění
- systémy varování při vybočení z pruhu
- zabudovaný detektor dechu proti řízení pod vlivem alkoholu
- varování před únavou řidiče
- pokročilé varování před rozptýlením řidiče
- signalizace nouzového zastavení
- couvací kamera nebo detekční systém pro couvání
- záznamové zařízení událostí.
Jednoznačně největší pozornost si zaslouží omezovač rychlosti ISA (Intelligent Speed Assist). Systém kamer a GPS načte data o povolené maximální rychlosti v projížděném úseku a elektronika bude s to omezit výkon motoru tak, aby tempo jízdy kleslo na předepsanou úroveň. ISA pracuje nejprve v režimu upozornění, později pak v režimu omezení, kdy bude automaticky koriguje rychlost nezávisle na poloze plynového pedálu. Systém bude při startu vozidla vždy přednastaven na stav zapnutý a plně aktivní. Zda půjde vypnout, omezit či jinak přebít vůlí řidiče, zůstává nejasné.
Další prvky jsou z větší či menší míry známé už ze současných automobilů a „pouze” se stanou povinnými. Pikantní součástí nové legislativy je věta o tom, že „automobilky zajistí vývoj těchto systémů a prvků tak, aby bylo zajištěno, že je uživatelé přijmou”. Čekejme tedy od výrobců oslavné ódy o tom, jak omezovač rychlosti učiní naše životy krásnějšími.
Novinky přichází v rámci iniciativy Evropské komise, která má do roku 2038 na evropských komunikacích zabránit více jak 25 tisícům smrtelných zranění. Výkonný ředitel Evropské rady pro bezpečnost dopravy ke kontroverznímu tématu řekl: „Za posledních 50 let bylo jen pár okamžiků, které lze označit za velký krok vpřed v oblasti bezpečnosti silničního provozu Evropy. Povinné zavedení bezpečnostních pásů byl první přelom, minimální bezpečnostní normy EU z roku 1998 byl druhý zlom. Pokud tuto dohodu bude formálně doprovázet zelená, bude to další z těchto okamžiků,“ myslí si Antonio Avenoso.
V případě kompletního schválení na všech úrovních budou nové právní předpisy platné pro všechny nové automobily prodávané v rámci Unie. Plánovaný Brexit znamená možnost vyhnout se jinak nevyhnutelnému akorát pro Brity, i ti ovšem naznačili, že normy budou dodržovat v souladu se zbytkem Evropy.














Evropská komise schválila sadu plánovaných prvků výbavy. Hovoří se o zvýšení bezpečnosti, které je teoreticky možné, omezování svobody je nevyhnutelné
Bleskovky
- Sociální sítě jednou zafungovaly, spojily majitele dvou aut se stejným problémem
před 10 hodinami - Kombík schopný jet přes 300 km/h ukázal, co umí na mokré německé dálnici
včera - Tatry s pohonem 8x8 ve světě dodnes ohromují v extrémních terénních závodech
8.12.2019 - Majitelé tradičních pick-upů si upravují své vozy tak, aby vypadaly jako Cybertruck Tesly
8.12.2019 - Umělec dva roky za peníze vytvářel zácpu na pláži, jeho práci zničí první větší déšť
6.12.2019
Nejnovější články
- BMW ujel vlak elektronické výbavy aut, dohnat ztrátu mu ještě potrvá
před hodinou - Řidiči Tesel se za blokování Superchargerů začali mstít tím nejhloupějším způsobem
před 2 hodinami - Čech po 16 letech prodává své Ferrari, každý km ho stál 238 Kč jen na ztrátě hodnoty
před 3 hodinami - VW pogratuloval Tesle k získání titulu Auto roku, škodolibost ale ani neskrýval
před 4 hodinami - Snad nejstylovější Mercedes-Benz stojí nepojízdný uprostřed kanceláře
před 5 hodinami - Úspěch jednoho z nových Hyundai ukazuje, jakou chybu dělají Ford a General Motors
před 7 hodinami - Luxusní přeborník ve ztrátě hodnoty přišel i se svým V12 biturbo na ceně o 3,8 milionu
před 8 hodinami - Dojezd elektrického Porsche je dle úřadů tak mizerný, že si firma zadala vlastní test
před 9 hodinami - Nový nejsilnější motor silničních aut poprvé nahodili, 1 626 koní ohlušilo dílnu
před 10 hodinami - Sociální sítě jednou zafungovaly, spojily majitele dvou aut se stejným problémem
před 11 hodinami

Nové na MotoForum.cz
Živá témata na fóru
- Přepis vozidla - postup - jiný pojistník 16:39 - harsh
- BMW Divize 15:28 - Snowman000
- Lyžárna 14:55 - pavproch
- Volkswagen obecne 13:30 - Snowman000
- Rychlodotazy 18:50 - driver
- Policejní kontroly a měření 18:32 - M.Z.
- Politický koutek 16:55 - jerry
- Onboard videa 16:11 - aikoN
- Zajimave auto, 400k kč 14:37 - TomZ
- Gastronomické okénko 13:41 - pavproch
Autobazar
VW Polo 1.4 i
r.v. 2012
165 000,- KčVW Golf 1.2 TSI
r.v. 2015
300 000,- KčVW Golf 1.2 TSI
r.v. 2010
169 000,- KčBMW 5 520 d xDrive
r.v. 2017
660 000,- KčBMW 3 318 i
r.v. 2016
450 000,- KčŠkoda Fabia 1.0 TSI
r.v. 2019
290 000,- Kč