Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Firma sériově vyrábí soukromou Formuli 1, motor potřebuje generálku co 5 tisíc km
6.8.2019 | Mirek Mazal
O „silničních Formulích 1” čas od času slýcháme, ale jsou to přehnaná slova, takové auto vzniknout nemůže. Tohle na silnice nesmí a k F1 má skutečně velmi blízko, jenže bohužel i trvanlivostí.
Firma Rodin Cars z novozélandského Lyfordu odhalila svůj první sériově vyráběný model. Pokud čekáte další ze silničních supersportů od dosud neznámých značky, mýlíte se, tohle auto není silniční supersport. Může jen na okruhy, uveze jen jednoho člověka a firma o něm říká, že se rychlostně vyrovná Formuli 1. Stroj totiž jako Formule 1 i vypadá a vlastně jí i do značné míry je.
Dostal trochu tajemný název FZED a ve své podstatě jde o dokončení kdysi zrušeného projektu Lotusu T125. Britové na začátku této dekády plánovali prodávat zákazníkům okruhový speciál nejvyššího kalibru odvozený od dobových ef-jedniček. Projekt byl nakonec odpískán, jeho zbytky ale odkoupila firma Rodin Cars a vydupala z nich hotový vůz údajně posouvající dynamiku aut, která jsou na trhu k dispozici komukoli, až na samou hranici možností.
Pohon FZED zajišťuje uprostřed uložený 3,8litrový osmiválec Cosworth V8 o výkonu 503 kW (684 koní) při 9 600 ot./min. To jsou na atmosféricky plněný motor tohoto objemu extrémní parametry, které musí samy o sobě přiblížit pocit z řízení Formuli 1. O moc déle než agregát ef-jedniček ale motor Rodinu také nevydrží. Novozélanďané garantují provozuschopnost agregátu jen po 3 tisíce mil, tedy ani ne 5 tisíc km při použití benzinu s oktanovým číslem 98. Poté musí podstoupit generální opravu.
Stavbu vylepšené formule podpořili někteří z nejlepších výrobců motoristických komponentů. O Cosworthu už byla řeč, šestistupňovou sekvenční převodovku dodala firma Ricardo, brzdy z uhlíkových vláken dodalo Brembo, nastavitelné tlumiče poskytl Ohlins a závodní kola s pneumatikami vyrobili u Avonu. Stejně jako T125 je i FZED mimořádně lehké dílo, zásluhou množství použitého karbonu váží pouhých 610 kilogramů.
Prototyp je určený „zkušeným a horlivým řidičům, kteří si užívají příležitost skoro zažít F1, a to bez nákladů, složitostí a rizika vlastnění skutečného vozu z Grand Prix.“ Ceny začínají na 650 tisících novozélandských dolarech, což je 9,8 milionu korun českých dle aktuálního kurzu. Nic skromného, ale skutečně relativní láce za poježdění v monopostu blízkému strojům z královny motoristického sportu.






















FZED od Rodin Cars je v podstatě Formulí 1 pro každého (se zbytečnými 10 miliony korun), něco takového na trhu ještě nebylo
Zdroj: Rodin Cars
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
před 7 hodinami
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nejčtenější články
Věrnost zákazníků automobilovým značkám dál klesá, je to hlavně chyba automobilek samotných
6.10.2025
Němci varují před čínským obutím nového VW Tiguan, dostává ho z továrny. Dealer musel stesky nad ním smazat
6.10.2025
Naše auta vydrží totéž co Toyoty, říká šéf automobilky, která letos už 110krát svolala defektní vozy do servisů
6.10.2025
Další elektrický Mercedes potichu skončil bez nástupce jako propadák. I třídu G si u nás letos koupilo o 200 lidí víc
7.10.2025
Někdo na víc jak 30 let zavřel do garáže nejeté auto za statisíce, teď se prodá za miliony
7.10.2025
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.06. 12:55 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 11.06. 12:52 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.06. 10:02 - řidičBOB
- Má někdo zkušenost s nákupem ojetého auta z Německa přes malého dovozce? 11.06. 09:48 - lylybrown
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.05. 20:57 - abgx1
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
