Firma sériově vyrábí soukromou Formuli 1, motor potřebuje generálku co 5 tisíc km

O „silničních Formulích 1” čas od času slýcháme, ale jsou to přehnaná slova, takové auto vzniknout nemůže. Tohle na silnice nesmí a k F1 má skutečně velmi blízko, jenže bohužel i trvanlivostí.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Firma sériově vyrábí soukromou Formuli 1, motor potřebuje generálku co 5 tisíc km

6.8.2019 | Mirek Mazal

Firma sériově vyrábí soukromou Formuli 1, motor potřebuje generálku co 5 tisíc km

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

O „silničních Formulích 1” čas od času slýcháme, ale jsou to přehnaná slova, takové auto vzniknout nemůže. Tohle na silnice nesmí a k F1 má skutečně velmi blízko, jenže bohužel i trvanlivostí.

Firma Rodin Cars z novozélandského Lyfordu odhalila svůj první sériově vyráběný model. Pokud čekáte další ze silničních supersportů od dosud neznámých značky, mýlíte se, tohle auto není silniční supersport. Může jen na okruhy, uveze jen jednoho člověka a firma o něm říká, že se rychlostně vyrovná Formuli 1. Stroj totiž jako Formule 1 i vypadá a vlastně jí i do značné míry je.

Dostal trochu tajemný název FZED a ve své podstatě jde o dokončení kdysi zrušeného projektu Lotusu T125. Britové na začátku této dekády plánovali prodávat zákazníkům okruhový speciál nejvyššího kalibru odvozený od dobových ef-jedniček. Projekt byl nakonec odpískán, jeho zbytky ale odkoupila firma Rodin Cars a vydupala z nich hotový vůz údajně posouvající dynamiku aut, která jsou na trhu k dispozici komukoli, až na samou hranici možností.

Pohon FZED zajišťuje uprostřed uložený 3,8litrový osmiválec Cosworth V8 o výkonu 503 kW (684 koní) při 9 600 ot./min. To jsou na atmosféricky plněný motor tohoto objemu extrémní parametry, které musí samy o sobě přiblížit pocit z řízení Formuli 1. O moc déle než agregát ef-jedniček ale motor Rodinu také nevydrží. Novozélanďané garantují provozuschopnost agregátu jen po 3 tisíce mil, tedy ani ne 5 tisíc km při použití benzinu s oktanovým číslem 98. Poté musí podstoupit generální opravu.

Stavbu vylepšené formule podpořili někteří z nejlepších výrobců motoristických komponentů. O Cosworthu už byla řeč, šestistupňovou sekvenční převodovku dodala firma Ricardo, brzdy z uhlíkových vláken dodalo Brembo, nastavitelné tlumiče poskytl Ohlins a závodní kola s pneumatikami vyrobili u Avonu. Stejně jako T125 je i FZED mimořádně lehké dílo, zásluhou množství použitého karbonu váží pouhých 610 kilogramů.

Prototyp je určený „zkušeným a horlivým řidičům, kteří si užívají příležitost skoro zažít F1, a to bez nákladů, složitostí a rizika vlastnění skutečného vozu z Grand Prix.“ Ceny začínají na 650 tisících novozélandských dolarech, což je 9,8 milionu korun českých dle aktuálního kurzu. Nic skromného, ale skutečně relativní láce za poježdění v monopostu blízkému strojům z královny motoristického sportu.


Firma sériově vyrábí soukromou Formuli 1, motor potřebuje generálku co 5 tisíc km - 1 - Rodin Cars FZED foto prvni 01Firma sériově vyrábí soukromou Formuli 1, motor potřebuje generálku co 5 tisíc km - 2 - Rodin Cars FZED foto prvni 02Firma sériově vyrábí soukromou Formuli 1, motor potřebuje generálku co 5 tisíc km - 3 - Rodin Cars FZED foto prvni 03Firma sériově vyrábí soukromou Formuli 1, motor potřebuje generálku co 5 tisíc km - 4 - Rodin Cars FZED foto prvni 04Firma sériově vyrábí soukromou Formuli 1, motor potřebuje generálku co 5 tisíc km - 5 - Rodin Cars FZED foto prvni 05Firma sériově vyrábí soukromou Formuli 1, motor potřebuje generálku co 5 tisíc km - 6 - Rodin Cars FZED foto prvni 06Firma sériově vyrábí soukromou Formuli 1, motor potřebuje generálku co 5 tisíc km - 7 - Rodin Cars FZED foto prvni 07Firma sériově vyrábí soukromou Formuli 1, motor potřebuje generálku co 5 tisíc km - 8 - Rodin Cars FZED foto prvni 08Firma sériově vyrábí soukromou Formuli 1, motor potřebuje generálku co 5 tisíc km - 9 - Rodin Cars FZED foto prvni 09Firma sériově vyrábí soukromou Formuli 1, motor potřebuje generálku co 5 tisíc km - 10 - Rodin Cars FZED foto prvni 10Firma sériově vyrábí soukromou Formuli 1, motor potřebuje generálku co 5 tisíc km - 11 - Rodin Cars FZED foto prvni 11Firma sériově vyrábí soukromou Formuli 1, motor potřebuje generálku co 5 tisíc km - 12 - Rodin Cars FZED foto prvni 12Firma sériově vyrábí soukromou Formuli 1, motor potřebuje generálku co 5 tisíc km - 13 - Rodin Cars FZED foto prvni 13Firma sériově vyrábí soukromou Formuli 1, motor potřebuje generálku co 5 tisíc km - 14 - Rodin Cars FZED foto prvni 14Firma sériově vyrábí soukromou Formuli 1, motor potřebuje generálku co 5 tisíc km - 15 - Rodin Cars FZED foto prvni 15Firma sériově vyrábí soukromou Formuli 1, motor potřebuje generálku co 5 tisíc km - 16 - Rodin Cars FZED foto prvni 16Firma sériově vyrábí soukromou Formuli 1, motor potřebuje generálku co 5 tisíc km - 17 - Rodin Cars FZED foto prvni 17Firma sériově vyrábí soukromou Formuli 1, motor potřebuje generálku co 5 tisíc km - 18 - Rodin Cars FZED foto prvni 18Firma sériově vyrábí soukromou Formuli 1, motor potřebuje generálku co 5 tisíc km - 19 - Rodin Cars FZED foto prvni 19Firma sériově vyrábí soukromou Formuli 1, motor potřebuje generálku co 5 tisíc km - 20 - Rodin Cars FZED foto prvni 20Firma sériově vyrábí soukromou Formuli 1, motor potřebuje generálku co 5 tisíc km - 21 - Rodin Cars FZED foto prvni 21Firma sériově vyrábí soukromou Formuli 1, motor potřebuje generálku co 5 tisíc km - 22 - Rodin Cars FZED foto prvni 22
FZED od Rodin Cars je v podstatě Formulí 1 pro každého (se zbytečnými 10 miliony korun), něco takového na trhu ještě nebylo

Zdroj: Rodin Cars

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše