Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ford si nechal patentovat nové řešení bezpečnostních pásů, pustí do nich proud
11.12.2018 | Petr Prokopec
Novinka míří za vyšším pohodlím, které byste možná čekali od značek, jako je Rolls-Royce. Americké firmy ale mají bohatou tradici v zavádění čehokoli vyhřívaného a pás jsou další na řadě.
Automobily jsou tu s námi již déle než sto let, nicméně k maximalizaci nabízeného komfortu dochází teprve v posledních desetiletích. Kupříkladu vyhřívaná sedadla vynalezl Robert L. Ballard, svého času zaměstnanec koncernu General Motors, až v roce 1951. Ten se svým dílem rovnou zamířil i na patentový úřad, kde nejdříve musel vybojovat válku s úředním šimlem. Jeho vynález tak byl uznán až o čtyři léta později. Nicméně ani GM se v té době evidentně nevyznačovalo zrovna velkou rychlostí, americký koncern totiž začal vyhřívaná sedadla prodávat až v roce 1966.
Jako první jimi byl vybaven Cadillac Fleetwood, přičemž mnohý by tipoval, že GM tomuto prvku udělá pořádnou reklamu. Přeci jen šlo o nastavení nové laťky, kterou v daný moment nedokázal přeskočit ani Rolls-Royce či Bentley. Ovšem veškerá pozornost se soustředila na variabilní řízení, jímž byl Fleetwood jako první produkční americký automobil vybaven. Kromě toho mířila chvála také na novou automatickou klimatizaci, o vyhřívaných sedadlech jste si tak mohli přečíst teprve na čtvrté straně pětistránkové uživatelské příručky.
Od té doby se ale samozřejmě mnohé změnilo, vyhřívaná sedadla tak již rozhodně nejsou doménou prémiových značek. S příchodem roku 1997 navíc přišla do módy i ventilace, která se rovněž poprvé objevila v jednom z vozů GM - tentokrát u toho nebyl ale Cadillac, nýbrž Saab. A aby toho nebylo málo, pak stále častějším prvkem v mnoha vozech, a to i těch mainstreamových, je vyhřívaný volant. Pokud ovšem máte pocit, že tím snaha výrobců o zpříjemnění našich životů končí, jste překvapivě na omylu.
Ford velmi pravděpodobně chystá příchod vyhřívaných bezpečnostních pásů. Dosvědčují to alespoň záznamy z patentového úřadu, které jsou vůči výše zmíněné brožurce GM jaksepatří obsáhlé - na 31 stranách se objevuje velké množství rozličných návrhů a variant, a to nikoliv jen samotných pásů, ale i přezek. Nikde samozřejmě není psáno, že všechny či vůbec nějaký zamíří do výroby, minimálně snahu něco takového udělat ale patent Fordu značí.
Máme ale za to, že modrý ovál skutečně pošle tuto novinku do prodeje. Nesmíme totiž zapomínat, že Ford má s bezpečnostními pásy větší zkušenosti než kdokoliv jiný. Právě tato automobilka byla po značce Nash druhou, jež v roce 1955 začala tento bezpečnostní prvek ve svých vozech nabízet. Zákazníci si ale museli připlácet, proto vlastně větší kredit získal až Saab, který jimi svá auta začal osazovat o tři léta později již standardně.
Vyhřívané pásy pak fungují na principu elektrických topných prvků všitých do popruhu. K jejich aktivaci velmi pravděpodobně bude nutné zaklapnutí přezky, ve všem ostatním pak princip odpovídá již známému - cestující tedy dostanou k dispozici tlačítko, jímž bude možné regulovat tepelnou intenzitu. Deaktivace pak nejspíše proběhne v momentu, kdy se odpoutáte.
Je otázkou, zda tato novinka bude zákazníky vyhledávaná. Přeci jen dává daleko menší smysl než ona sedadla či volant. Je totiž třeba pamatovat na skutečnost, že hřát vás bude velmi malý pruh vedoucí navíc šikmo přes tělo. Na druhou stranu, podobně odmítavá byla média i ve chvílích, kdy se do centra dění dostával vyhřívaný volant. Nicméně dnes vám každý jeho majitel potvrdí, že zejména za podobně mrazivých rán, jako bylo to dnešní, neexistuje nic lepšího, než když položíte ruce promrzlé od škrábaní čelního okna na vyhřátý věnec volantu. Brzy takovou věc nabídne i Škoda Scala, tedy relativně levné auto pro každého. Třeba vyhřívaný pás Fordu čeká podobná kariéra...



Bezpečnostní pásy jsme dnes zvyklí zapínat chladně...
...patent Fordu to chce změnit. V roce 1955 začala tato značka jako druhá na světě nabízet bezpečnostní pásy jako takové, nyní je hodlá učinit vyhřívanými
Zdroj: USPTO
Bleskovky
Čínské Porsche za cenu Škody vyzvala na souboj násobně dražší vrcholná Tesla. Neměla to dělat
včeraNové Audi RS6 nachytali při testech. Má znovu spalovací motor, i když takové auto už vůbec nemělo existovat
27.9.2025První elektrické Ferrari poprvé nachytali v provozu ve vlastní kůži, působí spíš jako dodávka
25.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- Bagnaia vítězem, Marc Marquez mistrem světa včera 15:00
- Bulega zůstal v neděli neporažený včera 14:00
- Öncü vyhrál nedělní Supersporty, 17. Vostatek včera 12:00
- Vítězem Superpole Sprint Race se stal Bulega včera 07:30
- Vítězem Moto2 Holgado, 13. Salač včera 07:00
Nejčtenější články
Jedním z největších hitů VW je dnes vybavené auto velikosti Passatu prodávané levněji než nejoholenější Škoda Octavia
30.8.2025Další rejdařská firma s okamžitou platností zakázala převoz elektrických aut na všech svých lodích, riziko požáru je prý neúnosné
30.8.2025Šéf Mercedesu dál šije do EU, aby zrušila to, za co sám roky bojoval. Někteří Hujeři ale pořád drží lajnu
30.8.2025GM zastavil výrobu ve své továrně na elektromobily, nezájem o ně ani za této situace přiznat neumí
30.8.2025K mání je jedno z posledních málo jetých BMW 3 ze zlatých časů značky s nejlepším motorem, navíc velmi levně
31.8.2025
Živá témata na fóru
- whitelist & blacklist 09.28. 23:09 - Kavis
- Onboard videa 09.28. 21:12 - brnenska.odchytova
- Politický koutek 09.28. 20:46 - Brus
- IT poradna 09.28. 15:28 - pavproch
- Za kolik jezdíte s benzínem? 09.28. 12:11 - Snowman000
- OBD diag pro moje brmbrmbrm 09.28. 11:27 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.27. 20:55 - řidičBOB
- phev sup/passat vs EV vs rav4? 09.27. 18:48 - řidičBOB