Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ford ukázal řešení křižovatek budoucnosti. Je docela děsivé
11.10.2018 | Mirek Mazal
Nikdo nemá rád stání na červenou, popojíždění v kolonách, vyjíždění z vedlejší nebo složité odbočování vlevo. Tyto nepříjemnosti vize Fordu řeší, v tuto chvíli ale spíše vyvolává obavy.
Na budoucnost automobilů můžete pohlížet, jak chcete, jedno je ale jisté - budou stále více online, neboť to snad krom lidí obávajících se ztráty soukromí vyhovuje všem. Automobilky mohou díky tomu být v užším kontaktu se zákazníkem a třeba na dálku řešit některé technické problémy. Samotným zákazníkům se pak do vozů dostávají informace, o kterých se jim dříve ani nesnilo. Obyčejné škodovky dnes mohou být vybavené systémem, který vám najde nejlevnější benzin v okolí, zobrazí počasí v cílové destinaci nebo přečte poslední zprávy.
Když ale auta komunikují se světem a svět s nimi, je škoda, aby si „nepovídala” také mezi sebou. Když se nějaký vůz zasekne v koloně, je zbytečné, aby se do ní hnaly další. Když nějaký řidič hloupě předjíždí před horizontem, je škoda nedat to vědět všem v protisměru. A nebo... když jedno auto jede po hlavní a jiné po vedlejší, je zbytečné, aby se obě předem „nedomluvila” tak, aby měla volný průjezd bez zbytečného zastavování a rozjíždění se.
Přesně tímto směrem se ubírají myšlenky Fordu, podle jehož zjištění každý rok strávíme v průměru dva dny stáním na semaforu pod červeným světlem. To je nepochybně neefektivní v mnoha smyslech tohoto slova, a tak se Američané snaží způsob, jak ztrátu času čekáním na zelenou či na vedlejších silnicích dáváním přednosti eliminovat. Že úzce souvisí s výše zmíněným, je nabíledni.
Vcelku odvážné řešení nese jméno Intersection Priority Management (IMP) a jeho podstatou je skutečně komunikace mezi jednotlivými vozidly ve stejné geografické oblasti. Pokud se tedy dvě auta blíží stejnému průsečíku, zařízení se dozví polohu ostatních a následně vypočítá a současně zobrazí ideální rychlost projetí křižovatkou, aby nedošlo k nehodě.
V ideálním případě tedy nikdo nebude nucen zastavit nebo dlouze čekat. Krom ušetřeného času pak logicky dojde k úspoře pohonných hmot, protože neustálé zastavování a rozjíždění se je drahé. A pochopitelně, jde tu také o bezpečnost - na základě výzkumů se odehrává téměř 60 procent incidentů právě na křižovatkách.
Zní to chytře a realizovatelně, tedy alespoň v momentě, kdy propojená budou všechna auta na silnici, což se dříve nebo později může stát. Přesto je pohled na video Fordu ukazující EMP v praxi poněkud děsivý. Dvě auta se blíží ke křižovatce, nikdo nebrzdí a nakonec se docela těsně míjí. Vypadá to spíše jako ruská ruleta, pod kontrolou algoritmů ale samozřejmě nejde o náhodu - oba vozy dávno zvolily rychlost, která k hladkému průjezdu povede.
Pochopitelně je tu spousta otázek, neboť do hry vždy může vstoupit řada neznámých. Tou hlavní je lidský faktor, neboť toto stále nejsou autopiloty. Zatím systém spoléhá na to, že člověk za volantem nezmění vypočítanou rychlost, ale i kdyby to tak nebylo, stále se může stát, že jednomu z vozů například vstoupí do cesty zvíře či člověk, bude muset zastavit nebo zabrzdit a celé pečlivě spočítané dokonalé křížení se rozsype jako domeček z karet. Nemluvě o tom, že bude těžké lidi přimět věřit tomu, že auta se nakonec na křižovatce minou, když to tak dlouho nepůsobí.
Tak či onak je to zajímavá vize. Projekt IMP byl představen tento týden v testovacím prostředí pro autonomní vozidla v britském Milton Keynes jako součást programu Autodrive zaměřeným na získávání zkušeností z nově uvedených nápadů. Tam pochopitelně funguje na jedničku, implementace do skutečného světa bude o hodně složitější.
Podle Fordu by plynulost dopravy vyřešilo zavedení Intersection Priority Managementu. Zatím je to docela děsivá vize, zvláště když se auta v křižovatce míjejí v těsné blízkosti
Další zajímavé články:
Bleskovky
- Řidič ve 200 km/h na dálnici vyblikal i policisty, ti mu to vrátili i s úroky
18.2.2019 - Elon Musk veřejně pochválil starou Ladu, a to ani nemusela být na elektřinu
17.2.2019 - Skrytá kamera natočila dopravní policisty, jak si rozdělují úplatky, teď jdou do vězení
14.2.2019 - Nejlevnější SUV Škody natočeno v běžném provozu, teď teprve ukazuje svou velikost
14.2.2019 - Německá policie bojuje proti pachatelům moderních přestupků nečekaně moderně
13.2.2019
Nejnovější články
- Muž si za život pořídil 55 kusů jednoho a toho samého auta, teď všechna prodává
před 8 hodinami - Jak rychle otevřít zamrzlé dveře auta? Existuje hned několik osvědčených způsobů
před 10 hodinami - Korejci začali prodávat své daleko nejdražší auto, luxusu má na rozdávání
před 11 hodinami - James May namaloval obraz. Říká, že je to šmejd, přesto se po něm lidé mohou utlouct
včera - Němec si pořídil Ferrari za 6,5 milionu, už mu ale nezbylo na benzin, pokuty ani pojistku
včera - První test letních pneumatik pro rok 2019 odhalil velké problémy, většina neprošla
včera - Ztracený průkopník ostrých Wankelů byl zázračně nalezen, 35 let se o něm nevědělo
včera - Rozborka obřího sovětského dieselu 38,8 V12 z tanku T54 je ideální terapie v době downsizingu
včera - Mazda odhalila detaily k motorům nové 3, o „dieselu na benzin” víme zase o něco víc
včera - Bohatý šejk si nechal postavit extrémní pouštní lokomotivu s 10 koly, váží 24 tun
včera
Nové na MotoForum.cz
Živá témata na fóru
- Mazda MX5 (Miata) 00:16 - jarka
- Prodam Skoda Superb 1, 1.9, 96kW, diesel 22:38 - Svetlonos
- Detektory policejních radarů 21:52 - řidičBOB
- Má nebo nemá hydroštely? 20:23 - PepaSFI
- whitelist & blacklist 18:37 - řidičBOB
- Původně to měla být MX5 ND, nakonec to je GT86 17:42 - Vrooom
- Lampárna (stěžovatelna) 12:20 - mmira
- Nereagující spojka a nelze zařadit 09:59 - jirka87
- Svévolné řazení před křižovatkou na vedlejší silnici 09:43 - jirka87
- Řidiči, co to mají v ruce... 00:31 - HondaMan
Autobazar
VW Golf 1.6 TDI
r.v. 2011
180 000,- KčVW Passat 2.0 TDI
r.v. 2016
540 000,- KčŠkoda Octavia 1.9 TDI
r.v. 2007
135 000,- KčAudi A3 1.6 TDI
r.v. 2016
380 000,- KčŠkoda Superb 2.0 TDI
r.v. 2017
719 000,- KčCitroen Xsara 1.4 i
r.v. 2003
60 000,- KčRenault Megane 1.2 TCe
r.v. 2017
360 000,- KčVW Golf 1.4 TSI
r.v. 2017
440 000,- Kč