Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ford už teď může litovat sázky na jedinou kartu, zákazníci jednají jinak, než očekával
7.1.2020 | Petr Prokopec
Modrý ovál zásadně řízl do své nabídky a vyřadil z ní prakticky vše, co není SUV nebo pick-up. Předpokládal tím další pokles zájmu o modely jako Fiesta, ten ale nepřichází.
V roce 2018 překvapil Ford celý svět oznámením, že ze své americké nabídky hodlá vyřadit naprosto vše, co není SUV, pick-up nebo Mustang. Na jedné straně to samozřejmě lze pochopit, neboť automobilka stejně jako jiné firmy touží po zisku a ve zmíněných vodách jej lze lovit nejsnáze. Nicméně modrý ovál takto vše vsadil na jedinou kartu v očekávání, že jeho zákazníci budou stále více opouštět modely tradičních segmentů. A to se neděje.
Značka zveřejnila své americké výsledky za loňský rok, dle kterých došlo na 3procentní pokles prodejů. To není zásadní posun, navíc při opouštění některých částí trhu lze očekávat pokles prodejních čísel, problém je jinde. Fakticky zatím Ford v USA s příliš mnoha modely neskončil a jejich dožívající generace se prodávají stále moc dobře na to, aby je mohl jen tak vyškrtnout z nabídky. A žádné jejich nástupce už neplánuje.
Abychom byli přesní, Ford zatím reálně ukončil jen výrobu modelů Focus a Taurus, které se za oceánem moc dobře neprodávaly ani dříve. Fiestu a Fusion tam prodává dál a tyto dva modely si tam loni našly přes 226 tisíc zákazníků. To je stále hodně vysoké číslo a jen Fusion (u nás Mondeo) dávno přetahující svou životnost loni oslovil přes 166 tisíc lidí, jen o 4,4 % méně než v předchozím roce.
Fusion tak i v tuto chvíli tak zůstává jedním z velmi populárních vozů své třídy, třeba Chevrolet Malibu či korejské modely jsou podstatně níže. Fiesta nebyla až takový hit, což je dáno orientací Američanů na větší voz, ale přesto - s více jak 60 tisíci exempláři se ji prodalo o 16,3 procenta více než předloni a třeba dvakrát více než Hondy Jazz. A Japonce by ani nenapadlo segment opouštět.
Nahoru naopak mělo mířit SUV Escape, které ale jako nástupce dosavadních kompaktů nezafungovalo. Prodalo se jej 241 388 kusů, což opět není málo, ovšem tento výsledek představuje 11,3procentní meziroční pokles. Mluvčí automobilky sice naznačuje, že za tím stojí mezigenerační výměna, nicméně ta by měla přes krátkodobý výpadek prodejů spíše pomoci, ne naopak.
Automobilka tak musí mít těžkou hlavu, neboť vsadila vše na jednu kartu a zákazníci zatím nereagují tak, jak očekávala. A není to jediné riziko - stále více SUV prodávají i konkurenti a stačí tedy, aby produkty modrého oválu nezaujaly tolik jako konkurenční modely a Ford má rázem problém. Totéž se stane, když se trh začne posouvat směrem k jiným segmentům. Fordu bude trvat léta, než vyvine konkurenceschopné nové modely jiných tříd.
Stávající vývoj tedy naznačuje, že Fordu se jeho strategie skutečně nemusí vyplatit. Už proto, že stále existuje velmi mnoho lidí věrných klasickým segmentům jako jsou sedany střední třídy, kteří se do SUV nenechají „dostrkat” za žádnou cenu. To raději zvolí konkurenční model.



Ford prodal na americkém trhu loni méně aut než předloni, i proto, že z nabídky vyřadil modely Focus a Taurus, Fusion má na kahánku
Poroučet se bude muset i Fiesta, jakkoliv se její prodeje se zvýšily
Ford Escape pak zatím jako náhrada kompaktních modelů klasického ražení příliš nezafungoval
Zdroj: Autoblog
Bleskovky
Fascinující, kdysi zaříznutý turbínový supersport nakonec vyjel na silnice, sám jeho autor ho dokončil a ukázal v akci
včeraHasiči ani záchranáři nechápou, jak mohl někdo z této nehody vyváznout až do té míry, že beze stopy zmizel z místa
14.8.2025Spalovací „dinosaurus” si vzal zpátky všechny klíčové světové rychlostní rekordy, stačila vlastně drobnost
13.8.2025
Nejnovější články
Ojeté elektromobily propadají u německých STK, jeden je dokonce nejhorší ze všech aut
před 10 hodinamiVW znovu plošně zdražuje svá spalovací auta, skutečný důvod nepřekvapivě zůstává v mlze
před 11 hodinamiFascinující, kdysi zaříznutý turbínový supersport nakonec vyjel na silnice, sám jeho autor ho dokončil a ukázal v akci
včeraČínská Octavia se začala prodávat v novém a pro Škodu je to další rána. Ještě víc než dřív nabízí za pouhých 300 tisíc Kč
včeraFirma ubalila další facku Mercedesu. Céčku dala motor V8, který se do něj prý „nevejde”, navíc připomíná ikonické EVO II
včera
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 08.15. 23:23 - mattonecz
- Sraz AutoForařů na Nurburgring Nordschleife 08.15. 21:46 - M.Z.
- Hlavní silnice v zahraničí 08.15. 15:47 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 08.15. 11:36 - GeneHawkins
- Politický koutek 08.15. 07:19 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 08.15. 06:59 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 08.15. 06:24 - Stepan
- Onboard videa 08.14. 17:40 - řidičBOB