Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Geniální konstruktér F1 prohnal své nové silniční auto s V12 bez turba, i v 5 000 ot. zní fantasticky
26.7.2021 | Petr Prokopec
U běžných silničních aut je už 5 tisíc otáček docela dost, u tohoto superstroje nejde ale ani o polovinu maxima. Přesto už v těchto sférách zní božsky.
Nepřímý nástupce legendárního McLarenu F1, britský supersport s poněkud nelibozvučným označením T.50, představil jeho tvůrce Gordon Murray již loni v létě. Jednalo se však o prezentaci statickou, na víc jsme si museli ještě dlouho počkat. Samotný motor stroje, dost možná poslední nový točivý motor bez turba určený pro silniční auto, se na brzdě předvedl teprve nedávno. A nyní máme možnost spatřit v alespoň trochu ostřejší akci celé auto.
Vůz se v rámci příprav sériového provedení objevil na aerodromu v Dunsfoldu, který proslul jako testovací trať Top Gearu. Vyložené drama nečekejte, neboť oba prototypy s interními označeními XP2 a XP3 měly omezený potenciál pouze na 5 tisíc otáček, i tak je ale jekot nového dvanáctiválce jasně patrný.
Za volant jednoho z vozů usedl sám Murray, autor několika převratných monopostů Formule 1, a s výsledkem byl spokojen. Vůz prý adekvátně reagoval na pokyny, byl agilní a jízda v něm stála za to. Původem jihoafrický konstruktér mimo jiné poukázal hlavně na to, že motor byl neskutečně živý i v omezeném pásmu otáček, přičemž k rozparádění pneumatik stačilo jen drobně klepnout na plynový pedál. Jak jsme již zmínili, dvanáctiválcová pohonná jednotka zvládá až 12 100 otáček na zadní kola pošle až 663 koní. V případě britské novinky je nicméně dalším důležitým údajem hmotnost, která vyšplhala na pouhých 986 kg. Rázem zde tak máme lepší poměr koní a kil, než jaký vám nabídne třeba ani jakékoliv moderní Bugatti. Při 700 koních na tunu při zvoleném jízdním režimu VMax se totiž T.50 dostává spíše na úroveň prototypů LMP1 z Le Mans. I proto sám autor dodává, že na okruhu s těmito závoďáky dokáže jeho novinka držet krok.
Dodat můžeme už jen tolik, že T.50 vznikne ve sto exemplářích, přičemž výroba se rozjede v lednu příštího roku. Jakmile pak britská automobilka nesoucí Murrayho jméno vyexpeduje poslední kousek, vrhne se na okruhové provedení Niki Lauda, které dorazí jen v pětadvacetikusové sérii. Ve srovnání se základem u této verze výkon narostl na 735 koní, zatímco hmotnost poklesla na 852 kg. Přítlak pak s ohledem na enormní zadní křídlo dosahuje neskutečných 1 500 kg
Gordon Murray si na testovací trati Top Gearu mohl vyzkoušet své nové dílo, supersport T.50 s působivým poměrem výkonu a hmotnosti. I s omezovačem nastaveným na 5 000 ot./min dokáže ohromit. Foto: Gordon Murray Automotive
Zdroj: Gordon Murray Automotive
Bleskovky
- 81letý muž si vyjel s ceněným Porsche 911. Sjel z mostu, skončil v potoce a může být rád, že žije
před 3 hodinami - Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
včera - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024
Nejnovější články
- Firmy rozvážející balíky zjistily, že přechod ze spalovacích dodávek na elektrické bude složitější, než čekaly
před 2 hodinami - 81letý muž si vyjel s ceněným Porsche 911. Sjel z mostu, skončil v potoce a může být rád, že žije
před 3 hodinami - Tesla vyhodila i neuvěřitelně oddané zaměstnance, jeden z nich dokonce spal na parkovišti a myl se v práci, aby jí dal maximum
před 5 hodinami - O bobra míň nebude. BMW řadu 4 nezařízne, chce lidi nechat dál si vybírat to, po čem touží
před 6 hodinami - V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
včera
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 04.27. 16:57 - pavproch
- VZKAZY 04.27. 16:45 - řidičBOB
- Onboard videa 04.27. 09:56 - Truck Daškam
- Audi A6 C7 převodovky 04.27. 09:49 - Snowman000
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 22:10 - jerry
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz