Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Japonci překvapili volbou domácího Auta roku. V anketě opět nezvolili japonský vůz
10.12.2018 | Petr Prokopec
Japonsko je jednou z automobilových velmocí a když tamní Auto roku nevyhraje domácí značka, je to podobně neobvyklé, jako když u nás nevyhraje Škoda. Teď se to ale stalo, už podruhé v řadě.
Pokud vám neunikl nedávný pohled na vládce prodejů aut v jednotlivých zemích, nejspíše jste zaznamenali, že řada zemí se veze na vlně nacionalismu. Ve Francii se tak nejlépe prodávají francouzské vozy, v Itálii ty italské a v Česku ty české. V souladu s tím pak ostatně místní i pravidelně volí domácí značky do čela různých anket. Nejinak tomu bylo donedávna také v Německu, kde sice prodejům i nadále vládne Volkswagen Golf, ovšem za Auto roku naši sousedé kupodivu nezvolili žádnou ze svých značek. Místo toho poslali na vrchol Jaguar I-Pace.
S podobnou ztrátou národního cítění se teď musí chtě nechtě smířit také japonské automobilky. Ani v zemi vycházejícího slunce totiž nezvítězila domácí značka, místo toho znovu došlo na „cizáky“. V tomto případě ale u toho nejsou Britové, anketu Auto roku 2018-2019 v zemi vycházejícího slunce ovládlo Volvo XC40. Švédové tak v Japonsku válí stejným způsobem, jako výše zmínění Britové ve světě. Loni totiž rovněž opanovali zlatou příčku, nicméně s modelem XC60. Porota složená z 60 novinářů přitom ocenila jak skandinávský design, tak vysokou kvalitu interiéru a bezpečnosti i pohodlnou jízdu. Vyzdviženy pak byly i Japonsku vyhovující rozměry.
V tomto kontextu to může vypadat jako obvyklá věc, ale není tomu tak. Až do předloňského roku tamní anketu Auto roku pouze jednou jedinkrát vyhrál vůz zahraniční značky, a to Volkswagen Golf před pěti lety, jinak vždy zvítězil” „Japonec. Nicméně již druhý zářez Volva v řadě dokazuje, že domácí již nic nemají jisté, třebaže ze sedmadvaceti nominovaných jich celých dvacet spadalo pod japonské značky.
Nyní jsme opravdu zvědavi, zda náhodou nedojde k podobným změnám také v Česku. I když některé kroky z nedávné minulosti naznačují, že i kdyby došlo na ztrátu nacionalismu, Škoda stále může pomalu automaticky počítat s vítězstvím. Tedy za předpokladu, že své auto do soutěže přihlásí, což se kupříkladu letos nestalo. Nová Scala totiž ještě není v prodeji, což je jedna z podmínek ankety. Nicméně příští rok má hatchback v rukávu veškerá esa a bylo by opravdu překvapivé, kdyby nevyhrál.
Zpět ale do Japonska, kde nedošlo jen na volbu Auta roku, ale také na udílení cen v podružných kategoriích. Nejinovativnějším vozem se tedy stala Honda Clarity PHEV, nejemotivnějším BMW X2 a nejkompaktnějším Daihatsu Mira Tocot. Mimo to pak speciální ceny zamířily k Toyotě Gazoo Racing za vítězství v letošním závodě 24 hodin Le Mans a k Hondě za odhalení nové rodinné dodávky N-Van.
Níže pak dodáváme přehled devíti nejlepších v hlavní kategorii. Daný počet je neobvyklý, dán je však tím, že původně zde mělo figurovat i Subaru Forester. Automobilka se však nakonec ze soutěže odhlásila. Mimo to si poté ještě povšimněte třetího Volkswagenu Polo, díky kterému hned dva stupínky z pódia okupují evropské značky. Kdo by se toho kdy dříve nadál...
Pořadí v anketě Japonské auto roku 2018/2019
1. Volvo XC40 - 363 bodů
2. Toyota Corolla Sports - 314 bodů
3. Volkswagen Polo - 197 bodů
4. Toyota Crown - 170 bodů
5. Mitsubishi Eclipse Cross - 156 bodů
6. Mazda CX-8 - 111 bodů
7. Alfa Romeo Stelvio - 106 bodů
8. BMW X2 - 47 bodů
9. Honda Clarity PHEV - 36 bodů









V Japonsku překvapivě vyhrálo anketu Auto roku Volvo, letos již podruhé za sebou. Úspěch Evropanů navíc podtrhl třetím místem Volkswagen
Bleskovky
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Grand Prix se vrací do Evropy včera 09:57
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada včera 08:00
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
- Hakim Danish místo Yamanaky 3.11.2025
- Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními 2.11.2025
Nejnovější články
Dacia chystá nový kombík, který se postaví i drahým verzím Škody Octavia, stát má vedle nich pakatel
před hodinou
Nový Renault Twingo kompletně odhalil únik ještě před premiérou. Vypadá skvěle, v nitru ale skrývá nepříjemné překvapení
před 3 hodinami
Vážně to není „my proti nim”? Opravdu jsou lidé vyvíjející elektrická a spalovací auta stejní nadšenci, jen pracují s „jiným materiálem”?
včera
Sbírka zesnulého milovníka italských aut fascinuje svou pestrostí, takto lakovaná Ferrari si nenechal dělat nikdo jiný na světě
včera
Hledáte nejpohodlnější autosedačku pro vaše děti? Už jste ji našli, jmenuje se Thule Palm
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
