Japonci stvořili auto, které má manuální i automatickou převodovku, zároveň

Aby nějaký vůz nabízel na výběr dva typy převodovky, není ani dnes až tak výjimečné. Tento ale nedává na výběr jen při koupi, oba nabízí pořád.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Japonci stvořili auto, které má manuální i automatickou převodovku, zároveň

9.10.2017 | Marek Bednář | 22 příspěvků

Aby nějaký vůz nabízel na výběr dva typy převodovky, není ani dnes až tak výjimečné. Tento ale nedává na výběr jen při koupi, oba nabízí pořád.

I když možností výběru v posledních letech ubývá, pořád se najde dost aut, která vám při koupi umožňují vybrat si mezi automatickým nebo manuálním řazením. Většina lidí má v tomto ohledu předem jasno a pokud váhají, mohou sáhnout po jisté kombinaci obojího. Pod tím si dnes můžeme představit robotizovaný manuál - technicky to je manuální převodovka, řidič ale sám neřadí, to za něj dělá automatika. Teoreticky je to zajímavý nápad z hlediska snížení ztrát při přenosu výkonu a zdánlivé spojení výhod obojího, v realitě existuje ale jen hrstka robotizovaných manuálů, které by nespojovaly spíše nevýhody obojího.

Toyota na to v případě konceptu GR HV, podivného to hybridu vzniklého z modelu GT 86, jde z opačné strany. V útrobách je šestistupňová automatická převodovka, která ale dostala navíc i normální řadicí páku s kulisou ve tvaru písmene H. A po stisku jednoho tlačítka, která má na sobě červené písmeno M, ji můžete začít používat, jako byste měli normální manuál. Tedy, skoro, má to jeden háček.

Hovoří se o tom, že „nemusíte používat spojku” - jestli ve voze vůbec je spojkový pedál, netušíme, na fotkách jsou vidět jen pedály brzdy a plynu a nelze jednoznačně říci, jestli je tu ještě nějaký třetí, schoval by se případně za středovým tunelem. Co vidět je, je pět tlačítek, označených P, R, N, D a zmíněné M. A také normální řadicí páka, navíc se startovacím tlačítkem v hlavici jako u Mercedesu SLR McLaren.

Jak to přesně funguje, netušíme, ale odhadujeme, že převodovka je klasický automat s hydroměničem, který řadí sám, dokud nezmáčknete tlačítko M. Pak řadíte pákou, která ale ve skutečnosti není páka, nýbrž elektronický volič - a podle toho, kam ho posunete, převodovka zvolí správný kvalt. Je to ovšem jen naše spekulace, reálně může být toto řazení typu „budu všechno, co si budeš přát” řešeno i jinak. Na přesný popis si musíme počkat do tokijského autosalonu, kde se vůz ukáže in natura, za krajně neobvyklé ale můžeme řešení jeho řazení označit už nyní...

Japonci stvořili auto, které má manuální i automatickou převodovku, zároveň - 1 - toyota gr hv concept razeni 01Japonci stvořili auto, které má manuální i automatickou převodovku, zároveň - 2 - toyota gr hv concept razeni 02Japonci stvořili auto, které má manuální i automatickou převodovku, zároveň - 3 - toyota gr hv concept razeni 03Japonci stvořili auto, které má manuální i automatickou převodovku, zároveň - 4 - toyota gr hv concept razeni 04Japonci stvořili auto, které má manuální i automatickou převodovku, zároveň - 5 - toyota gr hv concept razeni 05Japonci stvořili auto, které má manuální i automatickou převodovku, zároveň - 6 - toyota gr hv concept razeni 06Japonci stvořili auto, které má manuální i automatickou převodovku, zároveň - 7 - toyota gr hv concept razeni 07Japonci stvořili auto, které má manuální i automatickou převodovku, zároveň - 8 - toyota gr hv concept razeni 08Japonci stvořili auto, které má manuální i automatickou převodovku, zároveň - 9 - toyota gr hv concept razeni 09Japonci stvořili auto, které má manuální i automatickou převodovku, zároveň - 10 - toyota gr hv concept razeni 10Japonci stvořili auto, které má manuální i automatickou převodovku, zároveň - 11 - toyota gr hv concept razeni 11
Automat ovládáte tlačítky, manuální režim pákou. Zní to zajímavě, ale nebude to jen stará technika v novém kabátě?

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 22 příspěvků

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše